Lukijoilta

Taksinkuljettajien heikkoa asemaa on parannettava

Timo Marttila
Taksinkuljettajien asema on todella heikko. Palkkausasiat ja työturvallisuus eivät tunnu kiinnostavan ketään, suomii kirjoittaja.
Taksinkuljettajien asema on todella heikko. Palkkausasiat ja työturvallisuus eivät tunnu kiinnostavan ketään, suomii kirjoittaja.

Taksiuudistus meni mönkään ja uutta puuhataan tilanteen korjaamiseksi. Parannuksia tarkastellaan isäntien ja asiakkaiden näkökulmasta, mutta kukaan ei puhu kuljettajista.

Kuljettajien asema on todella heikko. Alalla ei ole yleissitovaa sopimusta. Palkkausasiat ja työturvallisuus eivät tunnu kiinnostavan ketään.

Alalla on yleisesti käytössä provikkapalkka. Auton tuotosta vähennetään arvonlisävero ja jäljelle jäävästä osuudesta kuljettaja saa sovitun prosenttiosuuden. Kysymyksessä on puhdas tulospalkkaus. Tulospalkkaus on tehokas kannustin ja se on käytössä lähestulkoon jokaisessa ammatissa.

Normaalisti tulosperusteinen osuus kuitenkin maksetaan peruspalkan päälle. Myös taksialalla tulisi siirtyä siihen, että kuljettajille maksetaan peruspalkka, jonka päälle tulee provisio ajettujen kyytien mukaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nykyisessä järjestelmässä isännät ovat ulkoistaneet kuljettajalle osan yrittäjäriskiä. Mikäli työvuorossa on vähän ajoa, tulo jää olemattomaksi. Tolpalla odottamisesta ei kerry mitään tuloa kuljettajalle.

Useasti kuljettajalla teetetään myös kaikenlaista lisätyötä, mistä ei makseta mitään. Autoja on käytettävä huolloissa ja renkaanvaihdoissa. Työvuoron päätteeksi auto on siivottava ja pestävä. Usein tämä tehdään omalla ajalla.

Kirjaamattoman piilotyön takia työvuorot venyvät pitkiksi ja työpäivien määrä kuukaudessa on huomattavan suuri. Kokonaistyöajat ylittävät yleisesti hyväksytyt määrät. Työturvallisuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta tämä on suuri riski.

Väsyneet kuljettajat ajavat koululaisia, suorittavat vammaiskuljetuksia ja kelakyytejä sekä hoitavat kiireettömiä potilaskuljetuksia.

Erikoiselta tuntuu, ettei tämän ammattikunnan hyvinvoinnista ja työehdoista ole kukaan kiinnostunut!

Tulevassa taksialan uudistuksessa kuljettajien aseman parantaminen on otettava huomioon osana kokonaisuudistusta.

Taksialan työehdot on otettava yleissitovuuden piiriin. Palkkausperusteet on laitettava uusiksi. Mikäli kuljettaja on työnantajan käytettävissä, on siitä myös maksettava korvaus.

Turvallisuutta voidaan parantaa asentamalla autoihin ajopiirturit, joista viranomaiset voivat tarvittaessa seurata todellisia ajoaikoja. Taksinkuljettajat ovat yhtä lailla liikenteen ammattilaisia kuin rekkakuskit tai linja-auton kuljettajat.

Taksialalla on siirryttävä pimeästä keskiajasta nykypäivään. Ammattilainen on palkkansa ansainnut!

Suhari

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
S.F.
Ammattitaidottomat pois
"Ammattilainen on palkkansa ansainnut!"
- ongelma onkin, että taksikuskeina on nykyään kaikkea muuta kuin ammattilaisia. Jos ei osata suomea, ei tiedetä osoitteita, ei ole taksimittareita eikä osata käyttäytyä, niin eikö silloin pikemminkin taksimatkustajan heikko asema pitäisi olla ensisijaisena huolena. Saa nähdä, riittääkö poliittista rohkeutta tarttua taksialan ydinongelmaan, vai tyydytäänkö tekemään vain kosmeettisia pikku korjauksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ammattitaidottomat pois
Siksipä minä käytänkin vain tietyn vanhan taksiyrityksen kyytejä, tosin Turusta voi niihinkin saada kuvailemasi kuljettajan. Meillä ”maalla” tilanne on parempi, olen erittäin tyytyväinen palveluun!

”Normaalisti tulosperusteinen osuus kuitenkin maksetaan peruspalkan päälle.”
Tällainen systeemi pitäisi kuskeilla ehdottomasti olla. Nostan heti käteni ylös jos äänestetään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.