Lukijoilta

Mikä on joukkoliikenteen tarkoitus?

Turun Sanomat uutisoi 21.7. Föli-liikenteen kilpailutuksesta, joka tehtiin väärän hankintalain puitteissa ja tarjouspyynnössä ei vaadittu täysmatalalattiabusseja palveluliikenteeseen. Hyvä, että TS ottaa selkeitä virheitä ja epäkohtia esille.

Viime syksynä Föli-liikenteessä oli testiliikenteessä linjoilla 6 ja 7 kaksikerrosbussi, joka sai hyvän vastaanoton siitä huolimatta, että testibussi oli suunniteltu toisenlaiseen käyttöön. Onko kaksikerrosbussit unohdettu linjojen 6 ja 7 kilpailutuksen myötä? Kaksikerrosbussit sopisivat myös 700-sarjan linjoille (Turku-Kaarina-Piikkiö) aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteeseen tai joillekin tuleville runkolinjoille.

Joukkoliikenteen kokonaisuus tulisi suunnitella joukkoliikenteen ja sen käyttäjien ehdoilla. Jos joukkoliikennettä suunnitellaan kaupunkikehityksen ehdoilla, unohdetaan joukkoliikenteen tarkoitus ja ihmetellään, miksi joukkoliikenteen käyttö ei lisäänny.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos halutaan lisätä joukkoliikenteen käyttöä, sen tulee olla päälinjoiltaan henkilöautoliikennettä nopeampaa. Lyhyempi kokonaismatka-aika ja vähemmät vaihdot ovat hyviä kannustimia joukkoliikenteen käyttöön kuten myös liityntäparkit, joihin voi jättää henkilöauton.

Sähkö- ja biokaasubussit ovat vielä joitakin vuosia erinomaisia kannustimia joukkoliikenteen käyttöön, ennen kuin henkilöautot laajemmin sähköistyvät. Juuri nyt olisi aika alkaa ottaa laajemmin käyttöön sähkö- ja biokaasubusseja.

Joukkoliikenne on väline, jonka tarkoitus on palvella veto- ja pitovoimatekijöitä sekä saavutettavuutta tarkoituksenmukaisella kalustolla. Tärkeintä pitäisi olla, että kaikenikäiset ihmiset pääsevät liikkumaan helposti töihin, harrastuksiin ja palveluihin.

Sujuva, kattava ja toimiva joukkoliikenne palvelee kaupunkikehitystä. Kaupunkijoukkoliikenne on aina tappiollista siihen osallistuville kunnille. Toimivana se kuitenkin tuo niin välittömiä kuin välillisiä hyötyjä yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle.

Föli on hyvä brändi. Nyt pitää vain asettaa joukkoliikenteen suunnittelussa sujuva liikkuminen keskiöön ja siirtää muut poliittiset päämäärät sivuun.

Matkakeskus tulisi asettaa hankkeiden kärkeen. Nykyiset erillään olevat linja-auto- ja rautatieasema ovat menneisyydestä. Joidenkin asenne on surkuhupaisa, kun ei edes katoksia bussilaitureille haluta hankkia.

Marko Heimonen

(kesk)

Kaarina

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vastaa
S.F.
Käyttäjät sivuroolissa
Runkolinjauudistus on myös hanke, jossa käyttäjänäkökulma on unohdettu. Uudistus suosii runkolinjojen varrella asuvia, mutta huonontaa kaikkien niiden tilannetta, jotka joutuvat jatkossa vaihtamaan bussia matkallaan keskustaan. Erityisesti vanhuksille ja liikuntarajoitteisille tämä hankaloittaa liikkumista.

Runkolinjat ovat suurkaupungin ratkaisu, mutta suunnittelijat ovat unohtaneet, että Turku ei ole sellainen. Utopistiset visiot ja isojen poikien bisnekset ohjaavat suunnittelua harhaan. Jälleen kerran ollaan korjaamassa jotain sellaista, joka ei ole rikki. Ja Turun projektiosaamisen tuntien tiedämme lopputuloksen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Käyttäjät sivuroolissa
Ja samoinhan ratikkaa halutaan ennen kaikkea poliittisten intohimojen vuoksi ja jonkin hämärän kehitys-, ansainta- ja arvonnoususuunnitelman nimissä. Jopa hankkeen kiihkeiden puolustajien mukaan; ani harvoin he katsovat asiaa joukoliikenteen käyttäjän ja tarvitsijan näkökulmasta. Äärimmäisen kallis hanke parantaisi todellisesti ilmeisesti lähinnä varissuolaisten liikkumista ja jopa heikentäisi muuta joukkoliikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Käyttäjät sivuroolissa
Kannattaa kuitenkin muistaa, että kilpailutuksen tuloksena on saatu kaupungille hyvin edullinen sopimus ja rahaa säästyy, vaikka funikulaarin huoltoon.
Joskus muinoin haikailtiin kilpailtuja markkinoita joukkoliikenteeseen ja nyt ne on saatu. Kun tarjousten arvioinnissa on pääpaino hinnalla, eikä tiettyä kalustotyyppiä vaadittu, ei ollut mielekästä edes tarjota sitä. Sillähän ei olisi ollut mahdillisuutta voittaa kisaa.
Miksi ei tässä tilanteessa, jossa koko joukkoliikennejärjestelmään on odotetavissa suuria muutoksia, ei käytetty optiomahdollisuutta, vai oliko sopimuksessa sellaista lainkaan.
Olisi voitu pitää ne sopivat bussit liikenteessä.
Uusien hankinta vuoden kestäville jaksoille ei ole missään mielessä järkevää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Käyttäjät sivuroolissa
Ratikan päätarkoitus on nostaa sen varrella olevien kiinteistöomistusten arvoa. Siksi se puksuttaa eteenpäin kuntalaisten vastustuksesta välittämättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
A.Eräs
Monessa samaa mieltä
Olipa hyvä ja asiallinen kommentti. Toivottavasti palauttaa kaupunkikehityksen haihattelijoita maan pinnalle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Monessa samaa mieltä
Joukkoliikenneasioissa kepu ja Kaarina on viimeisiä tahoja, joita kuuntelisin.

Siinä vaiheessa, kun Kaarinan joukkoliikenne on sellaisella tolalla, että Turun tulee ottaa siitä mallia, voidaan kuunnella tämän kaarinalaisen kepulaisen mielipiteitä. Tämän lisäksi keskustapuolue on tunnettu hajasijoitusihanteestaan, jossa kaikilla on henkilöauto ja kaupungit on näivetetty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aleksi
Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
Jos joukkoliikenehanke on kaupunkikehityshanke, tarkoittaa se nimenomaan sitä, että kaupunkisuunnittelu tapahtuu joukkoliikenteen käyttäjien tarpet huomioiden.

Siinä ohjataan kaupungin kavu - työpaikat ja palvelut ja uudet asunnot - tiiviisti tehokkaan joukkoliikennelinjan varrelle. Hyvin suunniteltu ehyt kaupunkirakenne linjan varrella edistää parhaiten saavutettavuutta. Oma muusta liikenteestä eriytetty infra mm. lyhentää matka-aikoja ja poistaa ruuhkissa matelua.

Panostus erottuvaan ja korkealuokkainen, kaupunkikehitystä tukeva kaupunkiraideliikenteeseen tuo eniten sitä kirjoittajan peräänkuuluttamaa veto- ja pitovoimaa, eivät pelkät Sähkö- tai kaasubussit.

Viimeksimainittujen kohdalla kyse on pelkästään käyttövoimasta. Bussin muuttaminen sähkö- tai kaasukäyttöiseksi ei lyhennä matka-aikaa, ei paranna käyttömukavuutta, eikä tee bussiliieknteestä täsmällisempää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
Aleksilla mielipiteineen olisi mahtava tulevaisuus virkamiehenä kaupunkikehityksessä. Hallitsee huvittavan virkajargonin (opettele silti vielä sanat: houkuttavuus ja viihtyvyys), ja unohtaa asukkaiden tarpeet. Minusta joukkoliikenteen käyttäjät eivät tarvitse kalliita vetovoimaisia linjoja sinne missä on harvakseen porukoita. Sen sijaan bussien käyttövoimaksi biokaasu ja biosähkö sopivat vihreidenkin mielestä hyvin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
Aleksille: Kaupunkikehitys ja joukkoliikenne kulkevat rinnakkain, mutta joukkoliikenne tulee suunnitella sen käyttäjien ehdoilla. Henkilöautoliikennettä nopeamman liikenteen hoitaa lähijunaliikenne koko seudun alueella. Valmiita ratoja on paljon, joita voisi kunnostaa. Yhteen kirjoitukseen kun ei mahdu kaikki asiat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
Siis joukkoliikenteen käyttäjien huomiointi on sitä, että ihmiset "ohjataan" (= puoliväkisin pakotetaan) halutun väylän varrelle asumaan ja töihin? Hyvin outo käsitys ihmisten huomioimisesta.

Itse pitäisin käyttäjälähtöisyytenä esim. sellaista, että joukkoliikenne suunniteltaisiin palvelemaan ihmistä eikä toisin päin. Tai esim. että käyttäjiltä todella kyseltäisiin, mitä he tarvitsevat, ja ratkaisut tehtäisiin vastausten perusteella. Tai että edes satojen miljoonien ja monen vuoden hankkeesta kysyttäisiin kaupunkilaisten mieltä kansanäänestyksellä tms.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
TaunoV: Yksittäisistä näppäinvirheistä vinoilun sijasta, perehdy mieluummin aiheeseen.

Kukaan tuskin on eri mieltä siitä, etteikö busseissa olisi siirryttävä sähkökäyttöisyyteen. Jo Euroopan unionin puhtaiden ajoneuvojen direktiivi edellyttää sitä. Mutta joukkoliikenteen osuus liikenteen hiilidioksidipäästöistä on vain 6%. Sillä ei vielä pitkälle pötkitä, sillä henikilöautoliikenteen vastaava osuus on 58%.

Joten, kun huomioidaan myös henkilöautoilun monet muut haitat -kumipyörien hiukkaspäästöt, tilankäyttö, liikennemelu - kaupunkiseutua on nyt vaan kehitettävä sellaiseen suuntaan, että joukkoliikennettä käytettäisiin huomattavasti nykyistä enemmän. Sitä tavoitetta edistävät niin runkolinjauudistus kuin ratikka, kaupunkirakennetta tiivistävänä kaupunkikehityshankkeena.

Öh, entä mihinkähän perustat väitteesi että nyt suunnitellun reitin varrella olisi “harvakseen porukoita”.. Siellä sijaitsee Tyks, yliopisto, ammattikorkean kampus.. Tai oletko lukenut mitä sinne suunnitellaan..?

Niin, ja taitaa monelta tyystin unohtua, Turussahan on ihan oikea täyssähköbussilinja, satamasta lentokentälle. Eipä vaan sen varrella paljoa nostureita näy, eikä sen avulla paljoa asuntoja markkinoida. Verrattuna esimerkiksi Tampereen ratikkaan, sähköbussilinjan kaupunkikehitys- ja imgovaikutukset taitavat olla pyöreät 0%..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
@Aleksi. Ei pidä ottaa hepulia pikkuasioista. Ei näillä sivuilla paljon välitetä näppäinvirheistä. Ajatusmaailmasi vain on kuin suoraan Turun virkamiesten käsikirjasta. Eli unohdetaan kaunis kaupunkimme ja oikea viihtyvyys. Pääasia että saadaan rahnaa sisään tukkoisesta kaavoituksesta. Tulevat sukupolvet eivät varmasti kiitä tätä aikaa, ellei menettely hetimiten muutu. Kun kerran kysyt, vastaan että Turun virkamiehet ovat rakentamassa kolminkertaiset kiskot samalle reitille (kauko, lähi ja raitsikka) kaupunkilaisten oikeista liikennetarpeista huolehtimatta. Eikö tunnukin äärityhmältä. (Muuten, Tampereen raitsikka yhdistää 30 000 asukkaan taajaman keskustaan. Aika erilainen tilanne.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jasse
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
Kuuleppa aleksi. Kannattaisi sinunkin ensin käyttää vakituisesti joukkoliikennettä, se voisi hieman auttaa ymmärtämään tätä asiaa. Myös solmiota voi löysentää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Joukkoliikenne + kaupunkikehitys palvelee käyttäjiä parhaiten
Jasse: Ei minulla ole solmiota tiukalla, pyrin vain perustelemaan kantani selvästi.

Sama vinkin solmion löysäämisestä voisi antaa kaikille nimimerkeille, ketkä tulevat aina ränttäämään raitiotietä vastaan aina kun aiheesta puhutaan.
Perehtykää selvityksiin ja kokeilkaa Euroopan uusia 2000-luvulla valmistuneita nopeita raitioteitä. Huomaatte, miten paljon nykyistä parempaa joukkoliikenne voisi olla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.