Liikennesääntöjä on noudatettava myös Kohmontiellä
Kiitokset Turun Sanomissa 15.7. ja 16.7. olleista artikkeleista, jossa käsiteltiin Kohmontiellä olevien ajoesteiden problematiikkaa. Asia on erittäin ajankohtainen, joten alla muutama lisäys keskusteluun.
Kohmontietä avattiin Turun ja Kaarinan välillä aikoinaan osana Littoisten osayleiskaavan muutosta (Auranlaakso). Perustelut tien avaamiselle nojautuivat lähinnä joukkoliikenteen tarpeisiin.
Asukkaat ja Kohmon omakotiyhdistys ry ovat suunnittelusta lähtien seuranneet asiaa aktiivisesti. Kohmolaisten omakotiasukkaiden huolena on alusta asti ollut läpiajoliikenteen vaikutus asumisviihtyvyyteen. Erityistä huolta kannettiin myös suunnitteluvaiheen liikennemäärien arviointiin liittyvistä menetelmistä.
Liikennelaskelmissa käytettiin selvitystä, jossa muun muassa oletettiin, että Kaarinan- ja Jaanintieltä läpiajoliikennettä ei tulisi. Myöskään ei huomioitu suunnitteilla ollutta pientaloaluetta Auranlaakson koulutien varteen eikä Silvolanrinteen lisärakentamista eikä myöskään Turussa jo silloin suunnitteilla ollutta Pääskyvuoren asuinalueen lisärakentamista ja siitä aiheutuvaa liikenteen lisäystä Jaanintielle.
TS:n 15.7. artikkelissa eräs asukas toteaa, että tiettyjen valtaväylien risteyksiin tulee jonoja ja että tähän voisi auttaa Kohmontien avaaminen. Nämä ongelmat pitää kuitenkin ratkoa muulla tavalla kuin lisäämällä liikennettä pientaloalueen läpi. Jo tälläkin hetkellä myös Jaanintien ja Kohmontien risteys on ongelmallinen tiettyinä aikoina päivästä.
Liikennesääntöjen noudattaminen ei ole mielipideasia. Tässä tapauksessa liikennemerkit, jotka kieltävät muun kuin linja-autoliikenteen ovat selkeät eivätkä jätä tulkinnan varaa. Lisäksi väylällä on stop-merkki. Valitettavan usein autoilija ei näistä merkeistä välitä, aiheuttaen välillä jopa vaaratilanteita.
Kohmon omakotiyhdistyksen kanta on selkeä: katua tulisi käyttää niin kuin se on suunniteltu ja ajoesteet olisi pitänyt saada kuntoon jo aikoja sitten. Yhdistyksen näkemys on alusta asti ollut, että pelkkä joukkoliikennekatu kieltomerkkeineen ei riitä, vaan että läpiajo tulee estää käytännön tasolla.
Ajoesteet ovat olleet toistuvasti poissa käytöstä. Yhdistys on puolentoista vuoden ajan ollut lukuisia kertoja yhteydessä Kaarinan eri virkamiehiin, muun muassa tiemestariin, infrapalvelujen toiminnasta vastaavaan, tekniseen johtajaan ja viimeisimpänä kaupunginjohtajaan. Tiedossa on, että korjaus on tilattu ja kiitokset tästä! Aikataulusta kuitenkaan ei ole tietoa ja tämä on valitettavasti ollut toistuva teema dialogin aikana.
Artikkelissa esitetään, että "omakotitaloyhdistyksen asukkaat ovat ottaneet oikeuden omiin käsiinsä". Jää epäselväksi, mistä omakotiyhdistyksestä tarkalleen on kyse ja miksi juuri omakotiyhdistyksen jäsenet olisivat olleet asialla, mutta selvyyden vuoksi todettakoon, että Kohmon omakotiyhdistys ei hyväksy liikenteen häiritsemistä tai vaarantamista missään muodossa.
On sanomattakin selvää, että lakia pitää noudattaa; tämä koskee sekä jalankulkijoita että autoilijoita.
Kohmon omakotiyhdistys ry:n puolesta,
Christoffer Brunberg
puheenjohtaja