Lukijoilta

Kuntien investoinneissa on suuri virhe

Viime aikoina on raportoitu paljon kuntien vaikeuksista selviytyä tulevaisuuden haasteista, eli suomeksi velkaantumisesta. Koronaepidemia on vielä pahentanut tilannetta, koska verotulot ovat myös samalla ehtyneet.

Kuntia pitäisikin johtaa niin, että pitkäkatseisesti luodaan kuntiin ensin mahdolliseksi kaavoituksen kautta yritystontteja, jotka mahdollistavat yritysten investoinnit. Nämä luovat taas työpaikkoja, jotka tuovat verotuloja kuntiin ja siten myös asukkaita.

Myös kuntien omaisuutta pitää hoitaa niin, että se tuottaa kunnille tuloja. Tämänkaltaiset toimenpiteet auttavat kuntia investoimaan päiväkoteihin, kouluihin ja muihin kuntalaisille tärkeisiin kohteisiin.

Näissä kuntien investoinneissa on jo pitkään ollut suuri virhe. Kun kunta on tehnyt investointipäätöksen, niin päätöksen pohjalta kunnat pyytävät tarjouksia, ja aina kunta valitsee halvimman mahdollisen. Tässä piilee kuntien taloudenpidon suurin virhe.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koska nämä urakoitsijat ja tarjoajat tietävät, että kun he voittavat halvimmalla tarjouksella urakan itselleen, niin ei kunta sitä projektia voi keskenkään jättää. Kunnat maksavat lisää niin kauan, kunnes projekti on valmis.

Kuntien päättävien elinten ei siis koskaan pitäisi hyväksyä halvinta tarjousta, jos se eroaa muista tarjouksista kymmeniä prosentteja. Tällainen halvimman tarjouksen hyväksyminen tulee kunnille ja sitä kautta myös veronmaksajille erittäin kalliiksi.

Tämän johdosta kunnilla pitää olla myös omia viranhaltijoita, joilla on suuri ammattitaito ja asiantuntemus keskustella kuntien urakkatarjouksista niin konsulttien kuin tarjouksia jättävien yritysten johdon kanssa. Näitä kuntien ammattihenkilöitä pitää kuunnella kuntien päättävissä elimissä, kun päätöksiä tehdään.

Nämä ammattitaitoiset kuntien viranhaltijat tulevat säästämään kuntien verotuloja, koska he näkevät, mikä on kuntalaisten etu. Kuntien taloudellinen etu on, että kuntien investoimat projektit tehdään kerralla kuntoon aikataulujen mukaan.

Pertti Leppänen

Lieto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Renny
hinta
Kalliimpi hinta ei sinällään takaa mitään, ja Turun suurista hankkeista puhuttaessa kyse ei ole mistään epämääräisistä pikkufirmoista. Ensimmäinen ongelma on alibudjetointi, täysin poliittinen temppu jolla saadaan hanke käyntiin. Sillä budjettihinnalla sitten ei ole mahdollista saada täysin sitovia tarjouksia, ja näin kaupunki ostajana on pakotettu hyväksymään sellaiset sopimusehdot, jotka mahdollistavat tarvittavan lisälaskutuksen. Ts. kaupunki tietää jo sopimuksen tehdessään että lisälaskutusta tulee ja paljon. Tämän taas "leimaavat" samat poliittiset päättäjät jotka tahallaan tekivät alimittaisen budjetin.
Eli koko homma on teatteria. Motiivit ovat sitten toinen juttu; yksinkertaisimmillaan ideologinen rahan lapionti liike-elämälle, pahimmillaan rahan kanavointi poliitikkoja lähälla oleville tahoille (tästäkin Turussa on pitkä kokemus).
Jos kaupunkin päätöksentekijät oikeasti haluaisivat parantaa tilannetta, löytysi ratkaisuja erilaisista urakkamalleista, esim. ns ranskalainen urakka, jossa hinta lyödään lukkoon ja sitten vertaillaan mitä sillä saadaan. Mutta ei haluta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.