Lukijoilta

Malttia ja pelisilmää junahankkeisiin

Turun tunnin juna -hanke nytkähti taas eteenpäin, kun valtioneuvosto hyväksyi hankeyhtiön perustamisen. Valtion osuus hankeyhtiössä on 51 prosenttia. Radan suurimmat kaupungit ovat myös jo sitoutuneet hankkeeseen. Hankeyhtiön tarkoituksena on edistää raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti.

Olisiko mahdollista, että yksityiset piensijoittajat pääsisivät myös mukaan hanketta rahoittamaan, esimerkiksi suomalaisten pankkien kautta? Tunnin juna -hanke voisi tuntua vielä enemmän omalta.

Lähijunaliikenteen suunnittelua on myös tehty Varsinais-Suomen liitossa. Mikähän olisi taho, jolla olisi valtuudet ottaa ohjat ja viedä seudun ja maakunnan lähijunaliikenne myös toteutukseen? Se olisi tehokas ja mukava joukkoliikennemuoto, jolla työ- ja vapaa-ajan matkustaminen nopeutuisi.

Jos ajatellaan Turun seudun ja Varsinais-Suomen joukkoliikenteen kokonaisuutta, kaupunkikehitystä, matkailua ja vetovoimaisuutta, niin tärkeintä ja järkevintä olisi vauhdittaa Turun matkakeskuksen rakentamista sekä siirtyä laajasti sähkö- ja biokaasubusseihin ja lähijunaliikenteeseen, jonka toteuttaminen myöhemmin palvelee myös tunnin junaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun matkustajasatama ja lentoasema ovat portteja, joista tulisi päästä tunnin junaan ja lähijunaan. Tämän kokonaisuuden jälkeen voisi palata raitiotiesuunnitteluun.

Politikoinnin tai kiinteistöbisneksen ei pitäisi olla tärkeintä, vaan tulisi kuunnella enemmistön mielipidettä.

Moni asia on asenteesta kiinni. Jos halutaan ilmasto- ja ympäristöystävällistä joukkoliikennettä nopeasti ja laajasti, niin edellä mainittu kokonaisuus on paras.

Politikoinnin tai kiinteistöbisneksen ei pitäisi olla tärkeintä, vaan tulisi kuunnella enemmistön mielipidettä ja tehdä mahdollisimman monen ihmisen liikkumista helpommaksi ja ympäristöystävällisemmäksi kohtuullisin kustannuksin.

Tällainen palvelisi kaupunkikehitystä ja kiinteistöbisnestä, kun maltettaisiin tehdä päälinjoiltaan henkilöautoliikennettä nopeampi joukkoliikenteen kokonaisuus.

Lopuksi sivujuonteena otan vielä esille sen, että esimerkkinä hienosta asenteesta ja kokeilusta on laivayhteys Turusta Tallinnaan. Sen kysyntä on yllättänyt.

Rohkeita kokeiluja tarvitaan. Jotkut niistä voivat muuttua pysyviksi.

Marko Heimonen (kesk)

Kaarina

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.