Lukijoilta

Ei ratikkamelulle – kirskunta vie hermot

Toivoisin, että Turun päättäjät paneutuisivat perusteellisesti raitiotien aiheuttamiin meluhaittoihin ennen, kuin päättävät raitiotien suunnittelusta. Jo raitiovaunun tavallinen kulkuääni kuuluu kauas ja sisätiloihin, puhumattakaan kaarrepaikkojen kitinästä, kirskunnasta ja kolinasta.

Raitiotiekaupungeissa tilanne tuntuu olevan edelleen samanlainen kuin Turussa 50 vuotta sitten, eli melua riittää.

Vireillä olevan ehdotuksen mukaan koko keskusta joutuisi kärsimään raitiotien elinkaaren ajan melusta.

Kokemusta ratikkamelusta yli 70 vuotta

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Jurmalainen
Muistot mielessä
Kaikki tuo oli totta silloin kun kolomostakin kiersivät ne kuuluisat "kiljotiinit". Kalusto on jokin verran kehittynuyt niistä ajoista. Sen voi käydä vaikka Helsingissä toteamassa. Kyllähän nekin kolisevat risteyksissä ja vaihteiden kohdalla, mutta jos verrokiksi otetaan vaikka nykyinen bussikalusto, joka sekin on kuohittu melko äänettömäksi, ei suuria eroja ole. Kumpi on käytännölisempää ja edullisempaa meille käyttäjille on sitten oma kysymyksensä, johon ei tässä puututa. Kirjoittaja muistaa ne Turun klassikot, joista pari älyttiin pelstaa jälkipolvien ihmeteltäviksi. Kun ratikat vielä musitettiin, oli jokapäiväinen mutinan aihe se, miksi ne lopetettiin ja tilalle tulivat ne kamalat "keltaiset vaarat". Kukaan ei muistanut valtavia askelkorkeuksia tai istumapaikkojen määrää, joka oli melko pieni ajatellen, että kyseessä oli joukkoliikenneväline. Eihän sellaiseen kopperoon paljoa väkeä mahtunut, mutta kun niitä kkulki riittävän usein, homma toimii. Nykyinen ratikka vetää väkeä kai kaksin- tai kolminkertaisen määrän, askelkorkeus on matala ja pysäkkikorokeilla se voidaan käytännössä poistaa. Lisäksi ratikka on aina sopivalla etäisyydellä korokkeesta. Bussilla se ei aina onnistuvakka kuskilla yritystä olisikin. Kokemusta on. Yksi argumentti, jolla ratikan tuloa vastustetaan, on sen aiheuttama häiriö autoliikenteelle. Siitähän pyritään eroon esimerkiksi rakentamalla autottomaksi kaavailtuun keskustaan valtaisa pysäköintilaitos autoille. Olethan huomannut sen puuhastelun siinä entisen kauppatorin vaiheilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
Tampereella uutta ratikkaaa vastustettiin vedoten niiden vaaralliseen äänettömyyteen. No, tunkkaiseen periturkulaisuuteen kuuluukin nähdä kaikki toisin kuin Tampereella.

Menneiden muisteluiden sijaan Turku tarvitsee katsetta nykypäivään ja kurkoitusta tulevaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Zeipii54
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
Metalliset pyörät metallista kiskoa vasten ,,,Ei melua ????
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
Tallinnan raitsikan kiskot ainakin kirskuvat ja ulvovat loivissakin kurveissa. Raitsikkakolmikko saisitte käydä tutustumassa ennen kuin sunnittelette pikaraitiotietä Turun keskustan kapeisiin ja jyrkkiin risteyksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
Joskus yötä Helsingin keskustassa viettäneenä totean, että kyllä se mekkala ainakin siellä ihan huomattava muuhun liikenteeseen verrattuna on ja nukkumista häiritsevä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
Tallinnan raitsikan kiskot ainakin kirskuvat ja ulvovat
-------------------------------------
Juu, tässä taas ihan yhtä typerä kommentti, kuin olisi pakoputkettoman polttomoottoriauton ja sähköauton aiheuttaman äänen vertaaminen. Menisit ensin johokin kaupunkiin, jonne on rakennettu moderni pikaraitiotie ja puhuisit vasta sen jälkeen siitä, millaista ääntä mistäkin kulkupelistä tulee.

Nimim. Omenat ja Appelsiinit
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
@-j- Moderni pikaraitiotie on kuin moderni lähijuna. Niissä ei ole eroa. Voisittekin raitsikan sijaan suunnitella yhteistä reittiä pikaraitiotielle ja tunnin junan myötä tulevalle omaa reittiään kulkevalle lähijunalle.
Kiskot ja pyörät ovat rautaa, siksi ääntä riittää. Pikaraitiotie ei sovi ahtaisiin risteyksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
tulevalle omaa reittiään kulkevalle lähijunalle.
-----------------------------
Eipä auta yhtään mitään keskustan alueen liikenteeseen, kun kulkee kaukaa asutusta, vai meinasitko, että asuinalueet muutettaisiin tuon reitin varrelle?

Ja jopa raitiotietä enemmän meteliä saadaan mopopoikien kiihdyttelyistä, bussien kirskuvaista jarruista ja muista pyörillä kulkevista liikennevälineistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Katse nykypäivässä, kurkoitus tulevaan
_j_ Ajatukset jumissa? Lähijunalle tulee tietysti omat raiteet (Piikkiöönkin?). Yhtä hyvin se voi muuallakin kulkea mistä turkulaiset haluavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Autot meluisampia
Minun hermoni menevät Itäisen pitkäkadun jatkuvaan autojen kohinaan!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.