Lukijoilta

Oppivelvollisuuden pidentäminen ei ole ratkaisu

Opetusministeri Li Andersson toi esille näkökantoja hallituksen voimakkaasti ajamaan oppivelvollisuuden uudistamiseen (TS 24.6.), jossa on tarkoitus nostaa oppivelvollisuusikä nykyisestä 16 ikävuodesta 18 ikävuoteen.

Oppivelvollisuuden pidentämistä perustellaan muun muassa sillä, että tällä hetkellä ilman toisen asteen tutkintoa jää noin 15 prosenttia ikäluokasta. Ilman ammatillista tutkintoa nuoren on vaikea työllistyä. Lausuntokierroksella ollut hallituksen esitys on kuitenkin saanut osakseen paljon kritiikkiä eri tahoilta, kuten monilta kansanedustajilta sekä lukuisilta kasvatus- ja opetusalan ammattilaisilta ja tutkijoilta.

Näen ristiriitaisena oppivelvollisuusiän nostamisen 18 ikävuoteen, koska toisen asteen tutkinnon suorittaminen kestää vähintään kolme vuotta. Oma riskinsä on siinä, että nuori jättää opiskelun kuitenkin kesken täytettyään 18 vuotta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Opetusministeri Andersson esittää, että samaan aikaan oppivelvollisuuden pidentämisen kanssa on tarkoitus panostaa varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Hyvä niin, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Mitkä ovat ne konkreettiset keinot, jotka ehkäisevät koulupudokkuutta ja syrjäytymistä?

Oppivelvollisuuden mekaaninen pidentäminen ei ratkaise ongelmia. Toisella asteella on haasteellista korjata aikaisemmin syntyneitä puutteita. Jo perusopetuksen alakouluissa on oppilaita, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Tästä yhtenä oireiluna on muun muassa koulupinnaus, joka tulisi saada mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pysäytettyä.

Koulua käymättömien lasten ja nuorten määrä on viime aikoina lisääntynyt huolestuttavasti kaikista vanhempien, koulun, sosiaalitoimen sekä lasten- ja nuorisopsykiatrian keinoista huolimatta. Yleensä näillä nuorilla ei ole motivaatiota ja kiinnostusta opiskeluun, ja omat ongelmat tuntuvat ylitsepääsemättömän isoilta.

Jo perusopetuksen alakouluissa on oppilaita, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Tästä yhtenä oireiluna on koulupinnaus, joka tulisi saada pysäytettyä.

Tutkimusten mukaan on hyödyllistä tukea vahvasti lapsen varhaisia kasvuvuosia ja alakouluvaihetta. Perheiden tukemista jo neuvolavaiheessa tulee edelleen kehittää. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa ammattilaisilla tulee olla aikaa ja mahdollisuus vielä tehokkaammin huomioida lasten ja nuorten tarpeet.

Arjen työssä tarvitaan aikaa kuunnella lasta tai nuorta, tukea häntä ja vahvistaa hänen itseluottamustaan ja itsetuntoaan. Riskiryhmään kuuluvat lapset kyllä osataan tunnistaa hyvin, mutta valitettavasti aina ei ole käytettävissä konkreettisia keinoja vahvaan puuttumiseen ja tukemiseen. Tässä tarvitaan selkeä muutos parempaan.

Kunnissa tulee olla tarjolla myös vaihtoehtoisia koulutuspolkuja, joissa lähtökohtana on lapsen etu. Rahaa tarvitaan lisää, jotta voidaan palkata enemmän kasvatus- ja opetusalan ammattilaisia varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle; lisää erityisopettajia, koulukuraattoreita, koulunkäynninohjaajia, psykiatrisia sairaanhoitajia sekä kasvatusohjaajia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lasten ja nuorten sisäinen paha olo näkyy muun muassa mielenterveysongelmina. Tehokkaamman avun saamiseksi tulee säätää laki lasten ja nuorten terapiatakuusta, jota kokoomus on jo pitkään esittänyt.

On hyvä, että hallitus haluaa panostaa opinto-ohjauksen kehittämiseen. Tämän lisäksi tarvitaan tukiopetuksen ja erityisopetuksen lakisääteistä jatkumoa kaikissa toisen asteen oppilaitoksissa.

Myös nykyistä oppisopimusmallia pitää kehittää, koska oppisopimuskoulutus on yksi hyvä vaihtoehto opiskella itselleen ammatti.

Jaana Kiviluote

kasvatustieteen tohtori

erityisluokanopettaja (kok)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
credo
Ei mennä tähän
Vähän aikaa sitten, eräs rehtori esiintyi tällä samalla palstalla: rehtori( sdp). Kysyin tuolloin opetusministeriltä, onko tämä tarpeellinen tapa? Nyt teen saman kysymyksen myös tässä yhteydessä, em ministeriltä vaanitse opettajalta tai toimialalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei mennä tähän
Oleto yleisesti sitä mieltä, että eri alojen asiantuntijat ja ammattilaiset eivät saa osallistua julkiseen keskusteluun, vai koskeeko tämä vain opetusalaa? Aika erikoista. Siis asiasta jotain tai parhaiten tietävät vaietkoot?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Unto Mähönen
Ei näin
Enemmän kannattaisi keskittyä ammatillisen koulutuksen tasoon ja miettiä uudistamista siellä. Nykyisellään se ei palvele millään tasolla työelämän vaatimuksia. Oppisopimuskoulutuksessa voisi olla avain myös siihen kunhan työnantajat eivät käytä näitä "opiskelijoita" hyväkseen vaan heitä velvoitetaan oikeasti aikataulullisesti myös olemaan vastuussa opetuksen edistymisestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
credo
Vast. Angus
Saavat osallistua ja pitääkin, mutta kysymykseni liittyy vain siihen, miksi pitää esiintyä poliittisin tunnuksin. Mutta jos se vaikuttaa, esim. tässäkin asiassa positiivisesti asiaan ja lisää ymmärrystä että hyväksyntää asialle, niin siitä vaan. Mutta voihan e vaikuttaa aivan toisinkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vast. Angus
Ymmärrän. Luulen kyllä, että tavoitellaan avoimuutta, ei niinkään vaikutusta, joka, kuten sanoit, voi olla negatiivinenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.