Lukijoilta

Liikennettä koronan jälkeen pitää miettiä

Koronaepidemia tulee muuttamaan pysyvästi kaupunkielämää. Monissa maailman kaupungeissa suunnitellaan jo kovaa vauhtia muun muassa muutoksia julkiseen liikenteeseen ja korttelielämän elvyttämistä.

Elintilaan tulee kiinnittää huomiota. Nyt joudutaan tosissaan miettimään, miten suojaudutaan tulevaisuudessa vastaavilta epidemioilta sulkematta koko yhteiskuntaa.

Tulevaisuuden kaupungin tulisi koostua hajautetuista mikrokeskuksista. Nyt pitäisi luopua tiiviin kaupunkirakenteen ajatuksesta.

Muun muassa Pohjois-Italiassa julkisen liikenteen matkustajamääriä on rajoitettu merkittävästi. Raitiovaunut ja metrot kulkevat lähes tyhjillään.

Koronan kaltaisilta tartunnoilta suojaisi yksityisautoilu, mutta sitä ei haluta lisätä. Pohjois-Italian Milanossa kehitetään etätyötä, pyöräilyä ja sähköpotkulautailua sekä yhteiskäyttöautoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turussa ollaan isojen joukkoliikenne- ja kaupunkikehityshankkeiden edessä. Nyt tulisi muuttaa joukkoliikennestrategiaa niin, että tulevaisuudessa kaupungin sisäisessä joukkoliikenteessä liikutaan nykyisen kokoisilla tai pienemmillä yksiköillä.

Sähkö- ja biokaasubussit tulisi ottaa käyttöön laajasti ennen henkilöautojen laajempaa sähköistymistä. Lähiöissä toimiva ratkaisu olisi robottibussit. Digitalisaatio tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös joukkoliikenteessä.

Joukkoliikenteessä turvallisuutta lisää ja tartuntariskiä vähentää suurempi istumapaikkojen määrä ja pieni seisomapaikkojen määrä. Raitiovaunuissa ja metrossa seisomapaikkojen määrä on suuri.

Ruuhka-aikoina seisomapaikoilla ollaan hyvin tiiviisti. Lähijunissa matkustetaan myös pääasiassa istumapaikoilla. Se olisi hyvä seudullisen ja maakunnan joukkoliikenteen runko.

Yksi iso kysymys on, kuinka moni jää epidemian jälkeen etätöihin pysyvästi. Joka tapauksessa koronaepidemia on osoittanut, kuinka hauraita ja haavoittuvaisia olemme. Uutta ajattelua ja toimintamalleja tarvitaan.

Marko Heimonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Jokke J
Turkua ei voi rakentaa piikki auki
Ensi vuosikymmenellä kun ratikka on valmis, korona on vain kaukainen muisto. Erilaisia epidemioita tulee ja menee, tämän ekan harjoituksen jälkeen osataan varautua jo paljon paremmin.

Kirjoittajan kuvaileman tehokkaan julkisen liikenteen hylkääminen tarkoittaisi miljardilaskua kaupungille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.