Lukijoilta

Keskusta näivettyy, jos autoilun suosimista jatketaan

Jos poikkeusoloista on jotain hyvää löydettävä, antavat ne mahdollisuuden järjestelmien muutokseen. Korona on myös osoittanut, että muutos on mahdollista.

Koronan aiheuttamalla liikkumisen väliaikaisella vähentymisellä on ollut myös positiivisia vaikutuksia. Jo nyt on havaittu, miten pienhiukkasten, päästöjen ja katupölyn määrä on romahtanut ympäri maailmaa, myös suomalaisissa kaupungeissa.

Miten saisimme päästöt pidettyä alhaalla myös sitten, kun liikenne taas lisääntyy?

Liikenne nimittäin lisääntyy, se on varmaa. Kaupunkitila taas ei. Jos mitään ei tehdä, liikenne ruuhkautuu ja erityisesti keskustan saavutettavuus heikkenee. Siksi liikenteen lisäyksen pitäisi tulla vähemmän tilaa vaativista liikennemuodoista.

Myöskään Turun tavoitetta olla hiilineutraali 10 vuoden päästä ei saavuteta, jos liikkumisen tavat eivät muutu merkittävästi. Siksi meidän pitää priorisoida muuta kuin henkilöautoliikennettä. Tämä tuo myös terveyshyötyjä ja taloudellista säästöä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskustan pitää olla saavutettavissa kaikilla liikennevälineillä, mutta helpommin kestävillä. Se on myös keskustayrittäjien etu.

Turun Sanomissa 18.5. väitettiin, että keskustayritysten "raha tulee autoilijoilta". Tosiasiassa keskustan liikevaihdosta suurin osa (selvityksestä riippuen 57–75 prosenttia) tulee kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä liikkuvilta. Eikö kannattaisi keskittyä tämän osuuden kasvattamiseen?

Keskusta näivettyy, jos tilasyöppöä ja melua sekä päästöjä lisäävää autoliikennettä ja läpiajoa ei rajoiteta ja tilaa anneta kävelylle, oleskelulle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle – jotta yhä useampi valitsisi kestävän liikkumistavan.

Turku ansaitsee keskustan, joka pelaa omilla vahvuuksillaan, ei automarkettien pelisäännöillä, joilla se häviää varmasti.

Saara Ilvessalo

Turun kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (35)

Vastaa
Jarppiiiii
Päinvastoin
Arvasin jo otsikosta että joku vihreä asialla.
Itse lapsiperheellisenä ei kävisi mielessäkään tulla keskustaan muuta kuin autolla ja väittäisin että käytämme rahaa keskimääräisesti enemmän. Autottomuus hiljentää keskustan. Ihmiset menevät sitten Myllyyn jossa ilmainen pysäköintikin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Päinvastoin
Keskustan palveluita käyttävät 90%:sesti ne, jotka asuvat noin 1,5km säteellä keskustasta tai jotka kulkevat julkisilla matka kulkee keskustan kautta. Autoilevat eivät ole koskaan olleet mikään tulonlähde keskustan liikkeille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lepp1s
Vast: Päinvastoin
Hyvä nimim. "Pyöräilijä" - tunnut olevan aivan pihalla todellisuudesta, vähän kuten Saara Ilvessalo kirjoituksessaan. Tätä asiaa JUURI selvitettiin kyselytutkimuksella, joka tehtiin keskustan ollessa hyvin hankalasti autolla saavutettava torin remontin takia. Tästä huolimatta tutkimuksessa selvisi, että yli 40% rahasta keskustaan tulee autoilla liikkuvilta asiakkailta. Tämä oli kauppakorkean opiskelijoiden tekemä tutkimus, tästä löytyy tiedot ihan Turun kaupunginkin julkistamana. Ilmeisesti kun selvät tiedot eivät miellytä, ovat ne jotain "valeuutisia"?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Päinvastoin
Ko. kysely tehtiin sinä aikana kun keskustaan on päässyt helpoiten autolla. Polkupyörällä ei keskustaan ole tällä hetkellä juuri mitään asiaa ja bussilla kulkevat ohjataan reitille josta ei juuri kannata lähteä ikkunaostoksille vaihtoa odottaessa.

Kannattaa tehdä uusi kysely jahka toriparkin jälkeiset liikennejärjestelyt on saatu kuntoon niin tulos on takuuvarmasti samansuuntainen kuin Tampereella ja Helsingissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AKurkinen
Vast: Päinvastoin
Täysin samaa mieltä ! Ja toiseksi, kyllä olisi ollut vaikeaa tämän kriisin aikana jos kaikki olisivat änkeytyneet joukkovalineisiin ! Kuinkahan olisi tauti levinnyt ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H
Autoilevan kansanryhmän sortaminen tuo näivetyksen
Kävin Los Angelesissa.
Ei ole näivettynyt kaupunki se.
Se on näivettymistä, jos taannumme Maon Kiinan tasoiseen Beijingin pyöräilykaaokseen vieläpä samoin ideologisin maustein. Tehkää torista Taivaallisen Rauhan Aukio.

Henkilöautoilijoilta kerätään veroluonteisina maksuina vuosittain yli 8 miljardia euroa.
Tämän porukan työntäminen pois keskustasta, tyrehdyttää muutkin rahavirrat.

Ehkä velaksi elämisestä on tulossa valtionuskonto, päätellen viimeaikaisista uutisista.
Siinähän makselette raitsikoitanne ja muita keskustapyhjättöjänne musiikkitalo mukaanlukien paraatipaikalla.
Nettomaksajat lähtevät, niin tapahtuu jo Helsingissä. Tilalle tulee niitä jotka eivät maksa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Autoilevan kansanryhmän sortaminen tuo näivetyksen
Ei se Los Angeles mikään ihannekaupunki ole. Eurooppalaiset sivistyskaupungit ovat häätäneet yksityisautot pois keskustoistaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilevan kansanryhmän sortaminen tuo näivetyksen
LA:ssakin se vilkkain paikka ei ollut mikään autotie vaan ne kävelykadut. Populaa piisasi.

Las Vegasissakaan ei lauantai-illalla päässyt autolla juuri kuin pääkadun lähelle koska juhlivat ihmisjoukot valtasivat koko Stripin. Bussilla meni illalla 45min 7km matkaan, päivällä ajoi tuon viidessä minuutissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Autoilevan kansanryhmän sortaminen tuo näivetyksen
Los Angeles, Houston, Austin ym. Yhdysvaltojen autoon perustuvat kaupungit ovat aikamoisia painajaisia. Vaikka on 10 kaistainen motari ihmiset kärsivät silti tuntikausien ruuhkissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Åboriginal
Yksityisautoilua terveyssyistä
Koronamuunnokset tulevat kiertämään maapalloa vielä vuosia joten julkiset kulkuvälineet ovat terveysriski. Koko ajan löytyy enemmän todisteita siitä että aerosolitartunnat ovat todennäköisiä ahtaissa ja huonosti ilmastoiduissa tiloissa. Tästä syystä käytän omaa autoa aina kun mahdollista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Yksityisautoilua terveyssyistä
Korona on ohi jo elokuussa 2020.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Åboriginal
Vast: Yksityisautoilua terveyssyistä
Ohi elokuussa? Ei kannata uskoa kaikkea mitä Trump sanoo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Keskusta kuntoon
Todellakin keskustan pitää kilpailla omilla vahvuuksillaan pelto-ostareiden ilmaisia parkkipaikkoja vastaan. Vahvuudet ovat jokiranta ja ravintolat, loput keskustan palvelut tulevat näiden imussa.

Ravintoloiden suurin tulolähde on alkoholi, ikävä kyllä. Tähän yhtälöön ei autoilijoiden suosiminen mahdu. Siksi tehokas ja nopea joukkoliikenne, jota pukumies Kupittaalta haluaa käyttää on ehdoton vaatimus. Ratikka täyttää tämän ehdon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Keskusta kuntoon
Eli ratikalla kaljalle. Siinä Turun keskustavisio.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Keskusta kuntoon
Jos on jokea jo tarpeekseen tuijottanut ja kalja ei maita, niin miksi muuten keskustaan? Ruokaa ja lattea saa muualtakin, helpommin. Ainoa syy tulla keskustaan on se, että lähes kaikki bussit kiertävät sitä kautta. Raision iloksi Turku on järjestänyt edullisen kuljetuksen Myllyyn, josta saa lähes kaiken tarvittavan, ja loput verkko-ostaen suoraan kotiovelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Keskusta kuntoon
Mietipä, mikä oli viime vuoden suurin menestys ja piristys keskustassa? Ehdottomasti Wiklundin Walo kattoterassi. Tämä on sitä, joka ihmiset vetää keskustaan ja mistä raha valuu muillekin alueen toimijoille.

Mikään ei ole Turulle kalliimpaa kuin rakentaa keskusta Kaarinalaisen yksin autoilevan setämiehen ehdoilla, joka yksittäisenä isona ostoksena raahaa imurin kotiin Hansan norjalaisesta kodinkonekaupasta. Tuomatta kaupungille yhtään mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Keskusta kuntoon
@Jokke-j. Joko olet kuullut mihin kaupungin johto lupaa seuraavan juottolansa Kupittaan pukuherroille? Huhutaan maailmanpyörästä Itsenäisyyden tontille uima-altaan lähelle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Keskusta kuntoon
Laihassa on kaupungin elinvoima, jos yksi kattoterassi sitä pitää pystyssä.

Ei edes kaarinalainenkaan setämieskään hae sitä ylihintaista imuriaan keskustan kapeasta valikoimasta. Torin reunalla asuva kyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Keskusta kuntoon
Tervetuloa Turkuun, kannattaisi kokeilla joskus.

Elämykset on asia, joka tuo ihmiset viettämään aikaa keskustaan ja tuomaan liikevaihtoa alueen kaikille yrityksille. Olkoot elämys sitten jokiranta, torikahvila tai kattoterassi.

Kalliin parkki-ajan kyttääjä joka haluaa hoitaa asiansa mahdollisimman pikaisesti, ei ole se johon on tarvetta panostaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Keskusta kuntoon
Mankalalle tiedoksi että Turun ravintoloitsijoiden visio on että autolla kaljalle. Siksi ravintoloitsijat vastustavat pysäköintipaikkojen vähentämistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää