Lukijoilta

Kulttuurimaiseman tuho Paattisilla on estettävä

Kun maaseutupitäjä Paattinen liitettiin Turkuun vuonna 1973, oli paattislaisten hartaana toiveena se, että kaupungin kasvaessa voitaisiin säilyttää myös riittävä osa maaseutumiljööstä ja vanhoista kylärakenteista.

Ymmärrettiin kyllä, että liitos muuttaisi monia alueita radikaalisti, mutta samalla olisi mahdollista säilyttää niin osa peltoaukeista ja Vähäjoen rantamaisemista kuin myös vanhaa kyläkeskusta.

Kirkonkylän ohella on Liedosta ja Turusta tulevien teiden risteys muodostunut aikoinaan kaupan ja teollisuuden keskukseksi: Kausen saha, Osuusmeijeri, Osuuskassa ja kaksi osuusliikettä.

Vaikka tulipalo ja uudisrakentaminen ovat muuttaneet näkymiä, on edelleen aistittavissa 1920-luvun liike-elämän vireys ja harmonia.

Myöskään 1950 rakennettu Turun Osuuskaupan jälkifunkkistyylinen myymälä ei rikkonut tätä harmoniaa ja vanhemmat risteyksen rakennukset ovat säilyneet melko lailla alkuperäisissä asuissaan, vaikka käyttötarkoitus on muuttunut .

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nyt ollaan TS:n 20.5. uutisen mukaan hävittämässä yhtä oleellista osaa tästä miljööstä, jonkalaista ei Turussa muualla ole säilynyt.

Liikenneturvallisuuteen vetoaminen hämmentää: muualla Euroopan maaseudulla matkustaessa kohtaa tuon tuostakin vanhojen pikkukylien risteyksiä, jotka Ely-keskuksen liikenneturvallisuuslogiikan mukaan olisivat aivan mahdottomia säilyttää, vaikka niissä liikennevirrat ovat moninkertaiset.

Eikö turvallisuutta olisi mahdollista lisätä alennetulla nopeudella ja vaarallisen risteyksen lisämerkinnällä?

Ilpo Lahti

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Lauri Kokkonen
Liikenneturvallisuutta sivistyneesti
Liikeneturvallisuus täytyy taata alueella juuri kirjoittajan kuvaaamalla tavalla. Suomalaisten on kasvettava sivistyskansaksi, joka ei ratkaise kaikkia asioita tuhoamalla. Olisi uskomatonta menettää taas yksi kulttuurikohde sen vuoksi, ettei luoteta ihmisten kykyyn alentaa nopeuksia ja ajaa varovaisemmin liikennemerkkien mukaisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Liikenneturvallisuutta sivistyneesti
Kyse on yhden taloröttelön purkamisesta 🤣.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.