Lukijoilta

Lukijalta: Merenkulun huoltovarmuudessa on turvattava kotimainen omistus ja energiatehokkaammat kuljetukset

Koronakriisi on nostanut Suomen huoltovarmuuskeskustelun otsikoihin ja pitkästä aikaa yhteiskunnallisen keskustelun keskiöön. Turun Sanomien artikkeli "Kenen käsissä kriittiset alat ovat nyt?" (19.4.) nosti esiin yrityskauppoja ja niiden kautta ulkomaisiin käsiin joutuneita kriittisiä toimialoja.

Artikkelissa siteerataan myös Bo Österlundin väitöstutkimusta merenkulun huoltovarmuudesta, ja että "kriisitilanteessa ja poikkeusolosuhteissa vain Suomen lippuun voi luottaa". Tämä ei Österlundin itsensä mukaan ole laajan väitöstutkimuksen ainoa sanoma, sillä aluksen lipun vaihtaminen on vain muutaman tunnin paperityön vaativa prosessi.

Lippua paljon tärkeämpää on se, missä merikuljetusyhtiön omistus sijaitsee ja mistä käsin toimintoja johdetaan. Esimerkiksi italialaisen omistajan on mahdollista siirtää aluksensa Välimerelle. Tämä vaikuttaa nyt epätodennäköiseltä, mutta vielä vakavamman kriisin tullessa kyseeseen oman intressipiirin tarpeiden ensisijainen turvaaminen lienee inhimillistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilmastonmuutosta ja muita tulevaisuuden uhkakuvia ei ole syytä unohtaa koronakriisin keskelläkään. Koronakriisi on muistutus ilmastonmuutoksen mukanaan tuomasta epävarmasta ja ennakoimattomasta maailmasta, jossa kriisit yleistyvät.

Suomen vienti- ja tuontikuljetuksien turvaamiseksi jatkossa voimme hyödyntää havaintoja koronakriisistä. Päivitettäessä huoltovarmuussuunnitelmia tonniston osalta tulisi painottaa matalaa energiankulutusta sekä suunnitelmien pohjautua jossain määrin myös omavaraisuuteen, joiden taustalla on nykyaikainen kestävään kehitykseen perustuva bio- ja kiertotalous sekä ajatus niukasta energian käytöstä. Samoilla toimenpiteillä varaudutaan ilmastonmuutokseen ja alati kiristyvään kilpailuun.

Suomen vienti- ja tuontikuljetuksien turvaamiseksi jatkossa voimme hyödyntää havaintoja koronakriisistä.

Valtion ja EU:n tuet tulisi päivittää vastaavasti. Nykyiset tuet suuntautuvat vahvasti merikuljetusmuodoille, joissa energiankäyttö per kuljetettu tonni on tuhlailevaa. Nyt pienen kansantalouden verovaroilla tuetaan tehottomia järjestelmiä, joista suurin hyöty menee Suomen ja pahimmillaan Euroopan unionin ulkopuolelle. Tukia saavien varustamoiden alusten rakentaminen Kiinassa ei tue eurooppalaista selviytymistaistelua.

Suunnitelmia ja valmistautumista tehtäessä on kartoitettava oleellisten toimialojen ja sektorien osaajat sekä varmistettava, että he ovat kriisin tullessa käytettävissä. Tässä palataan jälleen siihen, mistä maantieteellisestä sijainnista ylintä päätösvaltaa huoltovarmuuden kannalta kriittisissä yrityksissä käytetään ja toimintoja johdetaan.

Jussi Mälkiä

merenkulkuneuvos

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
vexi
Ahvenamaalaiset osaavat rahastaa emämaata
Oliko separatistien "ostaminen hiljaisiksi" taustalla, kun Suomi 25 v sitten EU-neuvottelujen yhteydessä salli Ahvenanmaalle tax free- statuksen, menettäen siten jatkossa satoja miljoonia veroeuroja, samalla tukien täysin ympäristöpolitiikan vastaista turismia, kun ihmiset juhlivat liikkeessä olevilla laivoilla, eivätkä maissa ? "Tukia saavien varustamoiden alusten rakentaminen Kiinassa ei tue eurooppalaista selviytymistaistelua." Niinpä: Viikinki tilaa laivoja Kiinasta, ja Eckerö Koreasta. Ja: "aluksen lipun vaihtaminen on vain muutaman tunnin paperityön vaativa prosessi." -Näinhän kelpo oolantilaiset tekivät jo jatkosodan päättyessä liputtamalla laivansa Ruotsiin, turvaan sotakorvausluovutuksilta. Ei ihme, että kielipolitiikka unohdetaan Ahvenamaalla, kun Suomen valtiolta saadaan hövelisti rahaa. Varustamo- ja tax-free tukiaisten lisäksi saavat 1% valtion budjetin verokertymästä, vaikka Ahvenanmaan väkiluku on vain vähän yli 0,5% Suomen väestöstä. On varaa pyörittää tiheää yhteysalusliikennettä pikkusaarien välillä ja rakennella niihin valokuituverkostoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.