Lukijoilta

Lukijalta: Turulla ei ole varaa olla rakentamatta raitiotietä

Turun kaupunginvaltuusto teki 20.4. päätöksen Turun raitiotien jatkovalmistelusta. Mielestämme tehty päätös on kannatettava. Valtuustossa kuultiin useita perusteltuja puheenvuoroja myös sen puolesta, että raitiotietä ei pitäisi rakentaa. Turun taloustilanne on kenties vahvin argumentti raitiotietä vastaan.

Raitiotien alkuinvestointi on kieltämättä suuri. Siihen on kuitenkin saatavilla valtionavustusta kolmanneksen verran. Muutenkaan raitiotietä ei tulisi nähdä pelkkänä menoeränä, vaan on perusteltua pitää sitä kaupunkia kokonaisvaltaisesti kehittävänä investointina.

Ensinnäkin, vaikka VTT:n arvio raitiotien positiivisista taloudellisista vaikutuksista vaikuttaakin hieman optimistiselta, on samankaltaisia tuloksia ratikan taloudellisista vaikutuksista saatu muissakin vastaavissa selvityksissä. Raitiotien vaihtoehtona tarjotun superbussin suhteen tilanne ei ole yhtä ruusuinen. Superbussit ovat osoittautuneet useassa eurooppalaisessa kaupungissa luvattua heikommiksi niin matkustusmukavuutensa, kustannuksiensa kuin kaluston teknisen kestävyydenkin suhteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Esimerkiksi Ranskassa Nancyn ja Caenin kaupungit ovat luopuneet ensin valitsemistaan superbusseista ja valinneet raitiotien niiden tilalle. Yhden vaihtoehdon sijaan nämä kaupungit maksoivat siis kahdesta. Tällaiseen Turulla ei ainakaan ole varaa.

Toiseksi raitiotien rakentamisella kyetään edistämään kasvua sekä kehittämään kokonaisvaltaisesti kaupunkirakennetta ja liikennejärjestelmää. Suunniteltujen raitiotielinjojen varrella asuu jo nyt kymmeniä tuhansia turkulaisia. Luku kasvaa entisestään, kun Kirstinpuiston, Linnakaupungin ja Tiedepuiston kokonaisuudet aikanaan valmistuvat.

Lisäksi on muistettava, että Turun väestönkasvun ennakoidaan tulevaisuudessa yleisestikin kiihtyvän. Tämänhetkisen ennusteen mukaan Turussa on vuonna 2040 asukkaita 236 500. Jotta Föli kykenee palvelemaan jatkossa tätä kasvavaa määrää turkulaisia nykyisen kaltaisella erinomaisella tasolla, vaatii se lisäpanostusta kapasiteettiinsa. Tulee myös huomioida, että tuleva uudistus ei palvele ainoastaan suoraan ratikan varrella asuvia turkulaisia, vaan toimiva joukkoliikennesysteemi palvelee koko kaupunkia.

Kolmanneksi raitiotie tarjoaa Turulle imagollista kasvojen kohotusta. Vaikka imagoarvoa on vaikea suoraan mitata, vaikuttavat mielikuvat kaupungista ihmisten halukkuuteen muuttaa tai yritysten haluun investoida kaupunkiin.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 37 prosenttia suomalaisista voisi harkita muuttoa Tampereelle. Turun luku vastaavassa tutkimuksessa oli vain 23 prosenttia. Yhtä ainoaa syytä näille eroille ei toki ole, mutta kaupungin imagon arvoa eroissa ei tule vähätellä.

Raitiotien imagolliset vaikutukset kaupungille ovat kaikkien tutkimusten valossa erittäin positiiviset. Jos ja kun Turku haluaa jatkossakin olla yksi Suomen suurkaupungeista, olisi raitiotie yksi tätä tavoitetta suoraan tukeva investointi.

Turun tulee tässä tiukassa taloudellisessa tilanteessa sijoittaa hankkeisiin, jotka sekä parantavat kaupunkirakennetta että tuovat kaupungille lisäarvoa niin imagollisesti kuin taloudellisestikin. Ratikka täyttää nämä kriteerit.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Osa kysyy, onko Turulla varaa rakentaa ratikkaa. Me olemme sitä mieltä, että Turulla ei ole varaa olla rakentamatta sitä.

Remo Ronkainen

1. varavaltuutettu (kd)

Tommi Terä

Varsinais-Suomen Kd Nuorten varapuheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vastaa
Jasse
Poikkeustilan aikana
Mikä onkaan mukavanpaa, kuin ajella omalla autolla, pelkäämättä alati virustartuntaa. Miksi mennä keskustaan, kun kaikki löytyy ostoskeskuksista, ja ilmaisia parkkipaikkoja riittää? Kaikki, paitsi yletön metelöinti ja juopottelu, siirtyvät pois keskustasta. Millä me sitten ne ratikat lastaamme? Ai niin, IMAGOILLA.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke01
Vast: Poikkeustilan aikana
Kyllä virustartunnat voitvat levitä ihan missä tahansa muissakin julkisissa paikoissa. SItä paitsi, pitämällä omasta käsihygieniasta huolta, sekä yskii/aivastaa oikein niin pääsee pitkälle.

Lisäksi Fölin busseihin on tulossa käsidesiä ja siivoustakin on edistetty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaurapuuro
Ei tarinalle ei musiikki talolle
Korona ja ilmaston nopea lämpeneminen osoittaa että nykyinen elämäntapa kaipaa muutosta. On luovuttava matkailusta ja joukkokokouksista. Raitiovaunu ja konserttitalo ja ratapihahanke pitää keskeyttää. Rahatkin loppui jo ennen koronaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Katri Fältberg
Investoinnit kannattavat
Todella hyvä kirjoitus. Investoinnit kannattaa tehdä nyt vielä kun korot ovat alhaalla ja luovat työpaikkoja. Elämä jatkuu koronankin jälkeen. Kannatan ehdottomasti ratikkaa, sitä ei olisi pitänyt Turusta ikinä purkaa pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuRoti
Vast: Investoinnit kannattavat
Yksiselitteisesti kannattamaton idea tavalliselle turkulaiselle. Maan arvoa se voi nostaa ja hyödyttää sijoittajia, jotka ostavat tontit kerrostalojen alta ja vuokraavat taloyhtiöille. Rikastumaan pääsevät myös rakennusyhtiöt.
Suurin osa turkulaisista jää joukkoliikenteen ulkopuolelle, koska bussivuoroja vähennetään jo nyt rahapulan vuoksi. Ratikan kustannukset ovat luokkkaa 455 miljoonaa Turun valitseman hyvän mielen konsulttiselvityksessä - todellisuudessa kokonaiskustannus nousee 800-1000miljoonaan.

Kaupungin velka on nyt 720 miljoonaa, koronan jälkeisessä ajassa n. 30% enemmän eli n. 936 miljoonaa. Sen vakuudeksi Turku koettaa vivuttaa omaisuuden arvoa lainojen avulla. Lopputulema on, että Turku Energia ja Turun Vesilaitos on pakko myydä ulkomaisille pääomasijoittajille, jotka tulouttavat voitot pääomalainoina veroparatiiseihin kuten Caruna. Ehkä se onkin tämän hyväveli - verkoston tavoite.
Koska verotuottoja ei voi kovin paljon lisätä, se tarkoittaa käyttömenojen eli henkilökunnnan vähentämistä.Nykyisin on 10.000 työpaikkaa, ratikka tietää potkuja 1500-1700 henkilölle, samaan aikaan kun hoitajamitoitus vaatii kasvua.

Ilmastotavoitteet katoavat raitiotien maankäsittelyyn, jonka CO2 päästöt ovat niin suuret, että jopa EU-normien mukaiset diesel-bussit voittavat ratikan 20 v jaksolla. Tämä selviää Trafix Oy:n selvityksestä Tampereella.

Oikea ratkaisu on sähköbussit, joita voidaan ladata Fölin varikkojen katoille asennettavilla aurinkovoimaloilla ja uusiutuvalla Turku Energian sähköllä.

Eikä Turku enää kestä jatkuvaa rakentamista henkisesti. Keskusta on ollut työmaa jo viimeiset 15 vuotta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Investoinnit kannattavat
Ratikan kustannukset ovat luokkkaa 455 miljoonaa Turun valitseman hyvän mielen konsulttiselvityksessä - todellisuudessa kokonaiskustannus nousee 800-1000miljoonaan.
--------------------------------
Nimim. JokuRoti on sitten käyttänyt taas "hevosmiesten tietotoimistoa" tai vetänyt hatustaan jotain numeroita, millä ei ole mitään tekemistä ratiotiesuunnitelman kanssa. Vai löytyykö JokuRotilta ihan oikea lähde noille numeroille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Investoinnit kannattavat
Kovasti jotkut haikailevat niitä purettuja kiskoja. Itse olin todella tyytyväinen, kun niistä kiskoista aikanaan päästiin eroon. Liukkaat kiskot olivat haitaksi ja vaarallisia kaikelle muulle liikenteelle, siis jalankulkijoille, pyöräilijöille ja myös autoille. Lisäksi kukaan ei ole nykypäivänä edes ehdottanut, että uusi raitiovaunu kulkisi niitä vanhoja kiskoreittejä. Ne olisivat väärässä paikassa, jos olisivat jäljellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TaunoV.
Vast: Investoinnit kannattavat
Nimimerkin _J_ mainitsema summa kattaa siis vain rakennuskustannukset Varissuolta satamaan. Muut kustannukset ovat kertaluokkaa isommat. Niitä tulee, kun koko keskustan liike-elämä Tyksistä satamaan hiljenee taas moneksi vuodeksi työmaaksi. Siinä on keskustaan pääsyn nyt estänyt Auransillan läpiajokielto pientä. Kilometrikaupalla katuja kaivetaan auki. Tehdään museokaivaukset, paalutetaan, rakennetaan uudet vedot vesille, viemäreille, sähköille, kaukolämmölle ja -kylmälle, tietoliikenteelle ja muulle infralle. Rakennetaan raitsikan sähkövoimaverkosto. Vihreiden kammoksuma hiilijalanjälki on kamalan hirmuinen. Ja vain siksi että nyt akku- ja tekoälytekniikan ratkaisevassa kehitysvaiheessa Turku upottaa vanhanaikaiset ja tiukoissa kurveissa kirskuvat kiskot katuun estämään muun liikenteen. Sadaksi vuodeksi, sanoi joku. Siinä ne sitten möllöttävät. Samalla rahalla ja ilman liike-elämän, keskusta-asukkaiden ja myös viihdevieraiden häiritsemistä saisimme nykyisten savuavien ja haisevien bussien tilalle modernin ja tilanteiden muutoksissa ketterän - ja ennen kaikkea koko kaupungin kattavan - joukkoliikennevälineen muutamassa kuukaudessa vuosikymmeniksi. Nyt siis saamme useiden satojen metrien pysäkkivälillä pikaraitiotien pienelle porukalle, vieläpä turhalle linjalle. Älytöntä, eikö vain?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Investoinnit kannattavat
Nimimerkin _J_ mainitsema summa kattaa siis vain rakennuskustannukset Varissuolta satamaan.
---------------------
Ja TaunoV puhuu taas lööperiä, nuo summat oli suoraan JokuRotin kirjoituksesta lainattuja ja kysyin mistä hän on tuollaiset löytänyt. Ne kun vaikutti lähinnä mielikuvituksen tuotteilta, kuten myös sinun kirjoitus, että nuo olisi vain rakennuskustannukset.

Taunolle sitten sellainen, että pelkkä rakennuskustannus, joka pitää sisällää nämä (Tehdään museokaivaukset, paalutetaan, rakennetaan uudet vedot vesille, viemäreille, sähköille, kaukolämmölle ja -kylmälle, tietoliikenteelle ja muulle infralle. Rakennetaan raitsikan sähkövoimaverkosto.) joista olit huolissasi, on laskelmassa ollut Varissuo-satama välille alle 300 miljoonaa. Tuo 423M joka on esiintynyt jossain, oli pisimmälle Raisio-Varissuo välille laskettu hinta, joka piti sisällään rakennuskustannusten lisäksi myös varikon ja kaluston (yht. n. 90M). Mutta mistä ihmeestä näihin keskusteluihin saadaan aina loppusummaksi joku ihan mystinen 800M-miljardi, ja joskus enemmänkin. Sitä minä halusin tietää nimim. JokuRotilta, kun hän sellaisen jostain vtopiastaan oli raapaissut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
P.P.
Kallis ja joustamaton
Jos raitiotie valittaisiin, tarvittaisiin silti superbusseja. Raitiotie on kallis ja joustamaton liikenneratkaisu - liikenteen tukko kapeilla kaduillamme. Imagohyödyt ovat lähinnä haaveilua. Funkulaariakin perusteltiin samalla argumentilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tommi Terä
Vast: Kallis ja joustamaton
Kyseessä on uudistus, jolla pyritään parantamaan JL-systeemiämme, jotta se kykenisi tulevaisuudessa vastaamaan kasvavaan kysyntään. Turun väkimäärä tulee kasvamaan kiihtyvästi tulevaisuudessa, kuten kirjoituksessa mainitsimme. Lisäksi väkimäärä erityisesti esitettyjen linjojen varrella tulee lisääntymään tuntuvasti, jolloin uudistus juuri Varissuo-Keskusta-Satama -linjalla on järkevä ja kannatettava.

On siis selvää, että uudistusta tarvitaan. Tämän jälkeen tulee päättää toteutetaanko se raitiotiellä vai superbussilla. Raitiotietä tukee laaja tutkimusaineisto, jonka mukaan sen moninaiset hyödyt ovat kiistattomat. Raitiotien joustamattomuuteen sen verran, että superbussille rakennettaisiin yhtä lailla omat kaistansa. Uudistuksen tarkoituksenahan on nimenomaan löytää pysyvät keskeiset linjat, joiden varrella asuu mahdollisimman paljon ihmisiä. Ei siis ole toivottavaa, että näitä valittuja linjoja muutettaisiin. Linjojen pysyvyys on nimenomaan vahvuus, sillä se tuo pysyvyyttä myös kaupunkirakenteeseen.

Ratikan hyötyjen sijaan superbussin hyödyistä ei ole olemassa kattavaa tutkimustietoa etenkään tilanteessa, jossa sen tulisi olla kaupungin joukkoliikenteen kantava voima. Tukitoimena miljoonakaupungeissa, kuten Istanbulissa, sen on todettu ajavan asiansa. JL-systeemin kärkenä siitä ei kuitenkaan ole kovin ruusuisia kertomuksia. Mm. sen ominaisuuksiin ja edullisuuteen liittyvien lupausten on todettu useassa kaupungissa olleen katteettomia. On hyvä pohtia myös syitä sille, miksi raidehankkeita toteutetaan ympäri Eurooppaa, mutta SB-investointeja ei niinkään. Todellisuudessa Turun nyt pohtimaa investointia on samalla vakavuudella harkittu ja pohdittu muuallakin. Siellä ratikan on todettu olevan kannattava hanke monista eduistaan johtuen. Miksei se olisi sitä Turussakin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jasse
Vast: Kallis ja joustamaton
Harmi muuten, et ratikka ei tule kulkemaan Linnankatua? Ei siis yhteyttä mäkihissukkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Vast: Kallis ja joustamaton
_J_;n huomautus on aiheellinen, linjauksen Varissuo - Satama hinta-arvio on alle 300 miljoonaa euroa (vuoden 2016 hintataso). Samalla voi tietysti kysyä mistä alkuperäisen artikkelin kirjoittajat ovat vetäneet Turun väestöennusteeksi 236 500 vuodelle 2040. MDI ja Tilastokeskus ennustivat vuosi sitten Turun väkiluvun olevan 209 000 ja 213 000. Väkiluvun kasvaminen 236 500:aan merkitsisi 22 % kasvua, mikä olisi olisi kolmanneksi kovin Suomessa ja selkeäsi enemmän kuin Tilastokeskuksen Tampereelle ennakoima 14,5 % kasvu.

Tommi Terä kirjoittaa: "On hyvä pohtia myös syitä sille, miksi raidehankkeita toteutetaan ympäri Eurooppaa, mutta SB-investointeja ei niinkään" Eikö? Ainakin Malmössä, Stavangerissa ja Trondheimissa on tuoreet SB-investoinnit ja niitä laajennetaan. Norjassa sähköisinä.

Se on selvää, että kun koronakriisistä selvitään, on järkevää tehdä intrainvestointeja. Se tuo työtä, toimeentuloa ja luo tulevaisuutta.


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TJii
Perusteluja, Tommi Terä
Toistat kommentissaan: "On hyvä pohtia myös syitä sille, miksi raidehankkeita toteutetaan ympäri Eurooppaa, mutta SB-investointeja ei niinkään"
Miksi 'unohdat' Malmön, Trondheimin ja Stavangerin? Norjassa siis kaksi SB-hanketta, yksi raitsikkahanke.

Ja mikä on lähde Turun asukasmääräennusteelle 236 500?

Kirjoituksenne sisälsi sinänsä hyviä perusteluja, mutta ei raitiotiehankkeen kannattavuus mikään itsestäänselvyys ole. Varsin vähälle huomiolle on jäänyt mm. se, miten suurta osaa turkulaisista raitiotie hyödyttää ja mikä on todellinen kapasiteettitarve Varissuon linjalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää