Lukijoilta

Lukijalta: Etäopetuksen laatuun kiinnitettävä huomiota

Lennart Holmberg
Jos koronaeristys jatkuu pitkään, on syytä kiinnittää huomiota etäopetuksen laatuun ja kehittämiseen. Liian moni oppilas jää nyt yksin tai opetus on liiaksi vanhempien aktiivisuuden varassa, toteavat kirjoittajat.
Jos koronaeristys jatkuu pitkään, on syytä kiinnittää huomiota etäopetuksen laatuun ja kehittämiseen. Liian moni oppilas jää nyt yksin tai opetus on liiaksi vanhempien aktiivisuuden varassa, toteavat kirjoittajat.

Tiedonvälityksen ja viihteen uudet muodot ovat muokanneet ihmisten toimintatapoja viime vuosikymmeninä ennennäkemättömällä vauhdilla.

Lapset ja nuoret varttuvat maailmassa, jossa digitaaliteknologia on kaikkialla läsnä. He ovat digitaalisen median suurkuluttajia vapaa-ajan, viihteen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kontekstissa. Tämä on jo pidempään vaikuttanut heidän oppimistarpeisiinsa ja -odotuksiinsa.

Opetussuunnitelman perusteet uusiutuivat pari vuotta sitten, jonka yhteydessä esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan sekä monilukutaidon osuutta korostettiin niin laaja-alaisen osaamisen taitona kuin oppiaineisiin integroituna kokonaisuutena.

Etäopetukseen siirtyminen on kuitenkin paljastanut, että opettajien ja oppilaitosten valmiudet hyödyntää digitaalisia välineitä pedagogisesti perustellulla tavalla vaihtelevat merkittävästi. Erot kotien valmiuksissa tukea opiskelua ovat suuret.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lisäksi on muistettava, että meillä on paljon tukea tarvitsevia oppijoita, joilla on esimerkiksi toiminnanohjauksen tai itsesäätelyn haasteita. Nyt osa heistä kokee omatoimisen opiskelun hankalaksi ilman tehtäväkohtaista tukea.

Etäopetukseen, tehtävien ohjeistukseen ja materiaaleihin tulee kytkeä oppimisen tukeminen kuten koululuokassakin. Nyt tarvitaan yhteistyötä opettajien ja kodin kanssa.

Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan etäopetuksessa tulisi hyödyntää koulujen ja kuntien olemassa olevia digitaalisia oppimisympäristöjä ja sovelluksia – mitään uutta ihmeellistä ei tarvita.

Perinteistä oppituntia ei voi sellaisenaan siirtää etäopetukseen, koska digitaalisessa oppimisympäristössä läsnäolon tunne, yhteisöllisyys ja käytettävät työkalut ovat merkittävästi erilaiset. Lähiopetuksen kääntäminen etäopetukseksi ei käy ihan hetkessä, joten meidän tulee olla myös kärsivällisiä.

Oppilaiden kuulumisia ja heidän oppimistaan pitäisi kuulla sekä tukea kaikin keinoin tässä poikkeustilassa.

Jos koronaeristys jatkuu pitkään, on syytä kiinnittää huomiota etäopetuksen laatuun ja kehittämiseen. Liian moni oppilas jää nyt yksin tai opetus on liiaksi vanhempien aktiivisuuden varassa.

Etäopetusta ei ole se, että Wilmassa lähetetään ohjeita ja kirjalliset vastaukset pyydetään palauttamaan Wilmaan. Oppilaiden kuulumisia ja heidän oppimistaan pitäisi kuulla sekä tukea kaikin keinoin tässä poikkeustilassa.

Liian moni opiskelija suorittaa koko koulupäivänsä tai -viikkonsa ilman, että näkee tai kuulee opettajaansa edes verkossa – ainoa kontakti on viesti Wilmassa.

Oppilaan vastuulla ei voi olla "aktiivisen kysyjän" rooli. Uskallamme väittää, ettei opetussuunnitelman oppijan aktiivinen toimijuus tai oppimisen omistajuus tähän tähtää. Opettaja on siis yhä vastuussa opettamisesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomesta löytyy erittäin innovatiivisia ja loistavia etäopettajiakin, jotka esimerkillään luovat luottamusta etäopetukseen. Oppijat tarvitsevat nyt läsnäoloa, tukea ja ohjausta – tehdään muutoksesta mahdollisuus yhdessä.

Erja Sandberg

KT, erityispedagogi, Salo

Jari Laru

KT, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto

Petri Ilmonen

KM, johtaja, TRYcamps kielikoulu, Porvoo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Huopaaja
Etäopetuksen toimivuudesta
Epäopetus on varmasti jälleen yksi osio, johon ei olla vielä ehditty panostaa digiaikakaudesta huolimatta tuolla opettajien koulutuspuolellakaan. Pitää muistaa, että aineiden opetettavuus voi olla opettajia eri tavoin haastavaa oppiaineesta riippuen. Matikan etäopetuskin voi olla varsin hankalaa, jos oppilas ei vain mitenkään ymmärrä mitä laskutoimituksissa on tarkoitus tehdä. Luonnontieteiden oppiminen yläkoulu- saati sitten lukiotasolla voi olla yksinään pakertaen hankalaa. Onneksi netti tarjoaa monenlaista apua ja googlekin toisinaan vastaa kun siltä kysytään.

Sanoisin, että pahempaa kuin antaa oppijoiden jäädä aktiivisiksi kyselijöiksi on se, että he jäävät passiivisiksi kysymättömiksi. Kysymyksien avulla oppii. Jollei ope tiedä, mistä kiikastaa niin on vaikeaa auttaakaan. Pienilläkin kysymyksillä voi päästä jo eteenpäin.

Ongelmakohta tässä tämän kevään etäopetusrumbassa voi eittämättä osua kokeiden ja arvioinnin suorittamiseen ja järjestämiseen. Miten se saadaan tehtyä tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti? Pitäisikö opettajan pitää suullisia kokeita soittaen oppilaille yksi kerrallaan. Se voi sopia tietysti joihinkin oppiaineisiin, mutta miten selvitetään mitä apumateriaaleja oppilaalla on aina käytössään kokeita tehdessään. Kuntien mahdollisuus käyttää sähköisiä materiaaleja opetuksessaan on rajallinen ja kunnasta riippuvainen. Opettajien pitää nyt tosiaan madaltaa rimaa, olla armollisempi sekä itselleen että oppilaille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Kysymys onkin...
... miten valtiovallalle toimesta voidaan vaatia etäopetusta, jos edes opettajat eivät hallitse sitä?
Kerroin toisessa kommentissa eilen sitä, että serkkuni lapset joutuvat jopa auttamattoman opettajaa koulutuntien alussa, että he saisivat tarvittavat tunnin sovellukset käyntiin.

Osassa maata näyttää ongelma olevan opettajien osaamisessa, ei niinkään oppilaiden.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.