Lukijoilta

Lukijalta: Korona nujertaa matkatoimistot

Vuonna 2018 voimaan astunut matkapakettilainsäädäntö paransi matkustajien kuluttajansuojaa ja -oikeuksia. Kansallinen laki pohjautuu EU:n matkapakettidirektiiviin. Käytännössä kaikki vähintään kahden palvelun (esimerkiksi lento, hotelli tai pääsylippu) yhdistelmät tulkitaan matkapaketeiksi.

Paketin omissa nimissään myyvä matkatoimistoyritys vastaa kokonaisuudesta matkalaiselle. Yritys myös asettaa etukäteen keräämäänsä maksua täysimääräisesti vastaavan vakuuden Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Vakuuden asettaneet merkitään viraston ylläpitämään vakuusrekisteriin.

Tähän asti kuulostaa hyvältä. Kuluttajansuoja parani ja alan toimijat asetettiin tasa-arvoiseen asemaan.

Uuden lainsäädännön piti nostaa vastuullisten matkanjärjestäjien piiriin matkatoimistojen lisäksi muita matkailupalvelutuottajia, jotka myyvät matkapaketteja ja keräävät niistä maksun etukäteen. Näin ei ole juurikaan käynyt. Rekisteriin merkittyjä toimijoita oli vanhan lain voimassaolon päättyessä (30.6.2018) 737 kpl. Viime vuoden lopussa niitä oli 576 kpl.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Rekisterimerkinnän kriteerit ovat muuttuneet, mutta silti suunta on väärä. Matkatoimistot kantavat lainsäädännön mukaisen vastuun asiakkaistaan. Muut palvelutuottajat jatkavat kutakuinkin samoin kuin ennenkin: ilman vakuuksia ja matkapakettilainsäädännön velvoitteita.

Matkaketjun alussa asiakasrajapinnassa toimii matkatoimistoyritys. Yritys myy matkapaketin ja lupaa sen mukaisen turvan matkalaiselle. Matkatoimistoyritys ostaa paketin osat esimerkiksi hotelli- ja kuljetuspalveluita myyviltä yrityksiltä. Asiakas maksaa matkastaan matkatoimistoyritykselle etukäteen. Matkatoimisto maksaa palveluista etukäteen alihankkijoilleen ja asettaa samanaikaisesti asiakkaalta keräämäänsä summaa vastaavan vakuuden palveluiden toteutumisen vakuudeksi. Vakuudella taataan kaikkien matkaketjun osien toteutuminen.

Kun kaikki menee hyvin, matkustaja saa ostamansa palvelut ja on iloinen. Ketjun yritykset suoriutuvat rooleistaan. Kaikki ovat iloisia.

Sitten iskee odottamaton – kutsutaan sitä vaikka koronaksi. Matka joudutaan perumaan ulkoministeriön kehotettua välttämään tarpeetonta tai kaikkea matkustamista maahan tai alueelle. Matkaketjun yritysten epätasa-arvo nostaa päänsä.

Matkatoimistoyritys palauttaa keräämänsä maksun matkalaiselle. Matkatoimiston alihankkijat eivät ole velvollisia palauttamaan käyttämättä jäävistä palveluista kerättyjä maksuja matkatoimistolle. Matkailija sai rahansa takaisin, mutta matkatoimisto maksaa tyhjistä hotellihuoneista.

Pitkässä juoksussa vastuun sälyttäminen ketjun yhdelle toimijalle nostaa ko. toimijan kuluja ja kuluttajahintoja. Vastuun kasautuminen myös vaarantaa kuluttajansuojan ketjun eturintamassa toimivien matkanjärjestäjien konkurssiriskin kasvaessa.

Matkapakettidirektiivin ja kansallisen lainsäädännön valuviat tulisi kiireesti korjata.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koronaviruksen kaltaisten poikkeuksellisten tapahtumien aiheuttamien peruutusten vaikutukset tulisi tasata matkaketjun toimijoiden kesken.

Timo Saranpää

yrittäjä, Helsinki

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.