Lukijoilta

Lukijalta: Moni valtionyhtiö toimii Postin tavoilla

Suomen Posti ei ole ainoa valtionyhtiö, joka toimii kyseenalaisesti kilpailuilla markkinoilla.

Postinjakelun suuria voittoja on sijoitettu kuljetus- ja varastointibisneksiin, joista on kertynyt kymmenien miljoonien eurojen tappiot. Rahat ovat pois posti- ja pakettijakelun kehittämisestä.

Valtaosa valtionyhtiöiden omaisuudesta on siirretty ns. hankintamenomenettelyllä valtion virastoista muokattuihin yhtiöihin.

Markkinahintaa huomattavasti halvemmalla hinnalla toteutettu siirto mahdollistaa olemattomat pääomakustannukset. Sen sijaan yksityiset yritykset rahoittavat hankintansa korollisella pääomalla.

Olen seurannut tarkimmin valtion varustamotoimintaa, jonka suurena operaattorina on Finferries. Se harjoittaa lautta- ja yhteysalusliikennettä saaristossa ja sisävesillä. Yhtiö on voittanut julkisia hankintakilpailuja erittäin alhaisilla hinnoilla, joihin yksityisillä yrittäjillä ei ole mitään mahdollisuuksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viimeksi Finferries osti puolet Ansgar-varustamosta, joka harjoittaa lauttaliikennettä Ahvenanmaalla. Laajentumisen ohella Finferries halusi päästä osalliseksi Ansgarin työehtosopimuksesta, joka on Finferriesiä halvempi.

Finferries rönsyilee myös alusten miehistövuokraukseen, joka on merenkulun kilpailluin alue. Se voitti tarjouskilpailun hinnalla, johon edes virolaiset varustamot eivät pystyneet. Hintatietojen perusteella olen arvioinut, että Finferriesin tarjous tuottaa merkittävät tappiot. Ne voidaan kuitenkin kuitata lossiliikenteen voitoilla.

Samalla tavalla Posti on paikannut logistiikkabisneksen tappioita perustoiminnan tuloksella. Osansa ovat saaneet myös postinjakelijat, joiden palkkoja on leikattu.

Jostakin syystä Finferries on voinut ketjuttaa jopa kymmeniä kertoja peräkkäin työsopimuksia. Yksityisten yritysten osalta työsuojeluviranomaiset ja Merimies-Unioni puuttuvat ketjutuksiin välittömästi, mikä on aivan oikein.

Yhteysalus- ja lauttaliikenteessä kehitys on johtanut Finferriesin määräävän markkina-aseman vahvistumiseen. Liikenteen tilaajana Ely-keskus hyväksyy tilanteen ja joutuu maksamaan kasvavat laskut verovaroista.

Kyse ei ole vain rahan siirrosta valtion taskusta toiseen, sillä valtionyhtiöiden johtajat vetävät välistä tuntuvat bonuspalkkiot, koska he ovat pystyneet laajentamaan liiketoimintaa ja nostamaan yrityksen kannattavuutta.

Kun valtion varat hupenevat, yhteysalus- ja lauttaliikennettä aletaan karsia liian korkeiden kustannusten vuoksi. Siitä kärsivät liikenteestä riippuvaiset kansalaiset.

Voiko tämä olla valtion omistajaohjauspolitiikan ja veronmaksajien edun mukaista?

Vesa Savolainen

kuljetusyrittäjä, laivuri

Turku ja Ähtäri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.