Lukijoilta

Lukijalta: Varhainen tuki koululaisille ja opiskelijoille vaikuttaa työkykyyn aikuisena

Koululaisten ja opiskelijoiden uupumisesta, stressistä, masennuksesta ja ahdistuksesta puhutaan paljon. Välillä syytetään tilanteesta oppilashuoltoa, välillä vanhempia ja välillä oppilaita itseään.

Ratkaisujakin on esitetty. Terveydenhoitajaliitto pyysi kuntia huolehtimaan kouluterveydenhuollon ammattilaisten mitoituksen toteutumisesta.

Valtakunnallisesti tiedetään, että kouluterveydenhoitajien, koulupsykologien ja kuraattoreiden mitoituksen noudattamisessa on ollut puutteita ja se tuleekin korjata välittömästi.

Koululaisten ja opiskelijoiden suorittaminen ja vaativuus itseä kohtaan voivat näyttäytyä opintojen lisäksi myös vapaa-ajan harrastuksissa.

Lepoon, palautumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin jää liian vähän aikaa. Voidaan ihmetellä, miten ulkoapäin hyvin pärjäävältä näyttävä nuori oireilee jatkuvalla päänsäryllä tai erilaisilla kehon kiputiloilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Fysioterapeutteina haluaisimme työskennellä tiiviimmin koululaisten ja opiskelijoiden tukena. Fysioterapeutin vastaanotolle tulee ohjata muun muassa univaikeuksiin, ahdistukseen, stressiin ja jännitykseen liittyvissä asioissa tuki- ja liikuntaelinoireiden lisäksi.

Psykofyysisen fysioterapian kehollisten harjoitusten avulla opetellaan itsesäätelykeinoja, joilla vaikutetaan oireisiin ja tuetaan nuoren minäpystyvyyden tunnetta. Fysioterapeutin ohjaamat yksilö- ja ryhmäharjoitukset lisäävät mahdollisuuksia saada onnistumisen kokemuksia ahdistuksen ja jännityksen säätelyssä sekä erilaisissa liikuntamuodoissa. Näin lisätään oppilaan ymmärrystä omista vahvuuksistaan.

Fysioterapeutin tulee kuulua aidosti osaksi oppilashuoltoa ja toimia fyysisesti peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa terveydenhoitajan, lääkärin, kuraattorin tai koulupsykologin työpareina.

Tulevaisuutta ajatellen moniammatillisella tuella lisätään nuorten elämänlaatua ja minäpystyvyyden tunnetta. Erityisesti mahdollistetaan nuorten kouluttautuminen työelämään ja työkyvyn säilyminen nykyistä paremmin.

Nykymalli ei riitä ratkaisemaan tilannetta. Mahdollistetaan riittävä tuki tulevaisuuden työikäisille!

Anu Pollari

Suomen Fysioterapeutit ry

Tanja Balk

Annina Lahti

Suomen Psykofyysisen Fysioterapian Yhdistys ry (Psyfy ry)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.