Lukijalta: Kehityskäytävät vahvistamaan Turun seutua
Vaikka kuntaliitoksia ei olekaan näköpiirissä, yli 300 000 asukkaan Turun seutua on järkevää tarkastella tulevaisuuspohdinnoissa kokonaisuutena. Hyviä lähtökohtia ovat Föli sekä seudullinen maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskeva MAL-sopimus.
Alueemme on vahvan kaupunkiytimen, pienempien kaupunkien, vaihtelevan maaseudun ja maailmanluokan saariston monipuolinen kokonaisuus.
Vähäpäästöinen raideliikenne on tulevaisuutta. Tunnin juna on toki tärkeä, mutta siihen ei ole tarpeen pelkästään kiinnittyä, ikään kuin kaikki olisi sen myötä ratkaistu.
On myös muita suuntia kuin Turku-Helsinki. Raideyhteys on myös Loimaan, Uudenkaupungin ja Naantalin suuntaan. Turun seudulle sopii erityisen hyvin kehityskäytäväidea.
Kehityskäytävän ytimessä ovat liikenneväylät ja Turun seudulla nimenomaan rautatie. Kehityskäytävän varteen on mahdollista suunnitella tiiviiden yhdyskuntien nauha, moderni raittikylä. Lyhyen automatkan jälkeen päästään tiheävuoroisella junalla joustavasti eteenpäin.
Raittikylän mahdollisuutta kannattaa aluksi tutkia yhden raideyhteyden varrella. Tähän sopisi hyvin Turku-Uusikaupunki-rata.
Kuntien yhteistyönä kaavoitettaisiin radan varteen muutama asuinalue ja suunniteltaisiin junaseisakkeet pysäköintialueineen. Tällä tavoin tutkittaisiin hajakeskitetyn asutusrakenteen mahdollisuutta Turun seudulla.
Uudenlaiset yhdyskunnat voisivat olla kiinnostavia myös erityisesti tietointensiivisten yritysten näkökulmasta.
Jos Turun seudun päättäjät tarttuvat kehityskäytäväideaan tosissaan, pidän EU:n ja kansallista rahoitusta erinomaisen mahdollisena.
Rohkeiden avausten aika on juuri nyt.
Hannu Katajamäki
aluetieteen emeritusprofessori
Turku