Lukijalta: Tarvitaan korjausliikkeitä, ettei joukkoliikenteemme mene päin prinkkalaa
Turun seudun joukkoliikenne Föli on ollut viimeiset viisi vuotta huikea menestystarina. Joukkoliikenteen matkamäärät ovat kasvaneet vauhdilla ja Föli herättää lämpimän keltaisia tunteita. Joukkoliikenteen palveluvalikoimaa on laajennettu fölläreillä ja vesibusseilla. Joukkoliikennetoimisto ja -lautakunta ovat tehneet hyvää työtä joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi.
Nyt Fölin jatkokehitys on vaarassa mennä päin prinkkalaa. Turun Sanomat uutisoi Fölin matkalippujen hinnankorotuspaineista (TS 22.8.) ja runkolinjauudistuksen ongelmista (TS 23.8.). Näiden elokuun uutisten lisäksi ratikkasuunnittelu on laitettu toistaiseksi jäihin ja Auransillan muuttaminen joukkoliikennesillaksi on toistuvasti torpattu. Fölin matkamäärä on tippunut ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.
Samaan aikaan Turku kasvaa ja turkulainen liikenne lisääntyy. Turun kunnianhimoiset ilmastotavoitteet vaativat joukkoliikenteen käytön kasvua ei laskua. Turun kaupungin strategiaan on kirjattu selväsanaiset tavoitteet joukkoliikenteen osuuden kasvattamisesta.
Syksyn valtuustokaudella Turun kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston on löydettävä uskottava kehityssuunta Turun 2020-luvun joukkoliikenteelle. Loputon jahkailu ja uudistusten lykkääminen ei voi jatkua.
Joukkoliikenteen suosio ei kasva sillä, että lippujen hinnat nostetaan yli Tampereen tai Helsingin hintatason. Joukkoliikenteen käyttö ei kasva uudistuksia karsimalla. Joukkoliikennejärjestelmän tulevaisuus ei selkene, ennen kuin ratikan osalta on tehty jokin päätös.
Fölin historian ensimmäinen matkustajamäärien laskusuhdanne alkoi syksyllä 2018, kun keskustan väliaikaiset joukkoliikennejärjestelyt otettiin käyttöön. Tällä hetkellä itselleni on epäselvää, ovatko kaikki keskustan suuret työmaat suunnitellussa aikataulussa ja onko joukkoliikenteen mahdollista palata vanhalle paikalleen kesällä 2021, kuten on suunniteltu.
Jäljellä on joka tapauksessa ainakin kaksi vuotta poikkeusjärjestelyjä. Mikäli poikkeustilanteeseen reagoidaan väärin, esimerkiksi nostamalla lipunhintoja yli verrokkikaupunkien tason, voidaan pahimmassa tapauksessa aiheuttaa negatiivinen kierre, joka vähentää joukkoliikenteen käyttöä entisestään.
Fölin hyvää kehitystä on kannateltava yli väliaikaisten kuoppien. Auransilta ja Aurakatu on rauhoitettava joukkoliikenteen käyttöön. Päätös voisi olla aluksi väliaikainen, esimerkiksi kesään 2021 ulottuva.
Jukka Vornanen
kaupunginvaltuutettu
kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja
(vihr)