Lukijoilta

Lukijalta: Tarvitaan korjausliikkeitä, ettei joukkoliikenteemme mene päin prinkkalaa

Turun seudun joukkoliikenne Föli on ollut viimeiset viisi vuotta huikea menestystarina. Joukkoliikenteen matkamäärät ovat kasvaneet vauhdilla ja Föli herättää lämpimän keltaisia tunteita. Joukkoliikenteen palveluvalikoimaa on laajennettu fölläreillä ja vesibusseilla. Joukkoliikennetoimisto ja -lautakunta ovat tehneet hyvää työtä joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi.

Nyt Fölin jatkokehitys on vaarassa mennä päin prinkkalaa. Turun Sanomat uutisoi Fölin matkalippujen hinnankorotuspaineista (TS 22.8.) ja runkolinjauudistuksen ongelmista (TS 23.8.). Näiden elokuun uutisten lisäksi ratikkasuunnittelu on laitettu toistaiseksi jäihin ja Auransillan muuttaminen joukkoliikennesillaksi on toistuvasti torpattu. Fölin matkamäärä on tippunut ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.

Samaan aikaan Turku kasvaa ja turkulainen liikenne lisääntyy. Turun kunnianhimoiset ilmastotavoitteet vaativat joukkoliikenteen käytön kasvua ei laskua. Turun kaupungin strategiaan on kirjattu selväsanaiset tavoitteet joukkoliikenteen osuuden kasvattamisesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Syksyn valtuustokaudella Turun kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston on löydettävä uskottava kehityssuunta Turun 2020-luvun joukkoliikenteelle. Loputon jahkailu ja uudistusten lykkääminen ei voi jatkua.

Joukkoliikenteen suosio ei kasva sillä, että lippujen hinnat nostetaan yli Tampereen tai Helsingin hintatason. Joukkoliikenteen käyttö ei kasva uudistuksia karsimalla. Joukkoliikennejärjestelmän tulevaisuus ei selkene, ennen kuin ratikan osalta on tehty jokin päätös.

Fölin historian ensimmäinen matkustajamäärien laskusuhdanne alkoi syksyllä 2018, kun keskustan väliaikaiset joukkoliikennejärjestelyt otettiin käyttöön. Tällä hetkellä itselleni on epäselvää, ovatko kaikki keskustan suuret työmaat suunnitellussa aikataulussa ja onko joukkoliikenteen mahdollista palata vanhalle paikalleen kesällä 2021, kuten on suunniteltu.

Jäljellä on joka tapauksessa ainakin kaksi vuotta poikkeusjärjestelyjä. Mikäli poikkeustilanteeseen reagoidaan väärin, esimerkiksi nostamalla lipunhintoja yli verrokkikaupunkien tason, voidaan pahimmassa tapauksessa aiheuttaa negatiivinen kierre, joka vähentää joukkoliikenteen käyttöä entisestään.

Fölin hyvää kehitystä on kannateltava yli väliaikaisten kuoppien. Auransilta ja Aurakatu on rauhoitettava joukkoliikenteen käyttöön. Päätös voisi olla aluksi väliaikainen, esimerkiksi kesään 2021 ulottuva.

Jukka Vornanen

kaupunginvaltuutettu

kaupunginhallituksen
1. varapuheenjohtaja

(vihr)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​