Lukijoilta

Lukijalta: Ohittajat viis veisaavat turvaväleistä

Minä olen se, joka ajan moottoritiellä runsasta satasta, vaikka sataakahtakymmentäkin voisin ajaa.

Vuosia olen ollut tosi närkästynyt moottoriteillä, koska ohittajat koukkaavat eteeni aivan liian aikaisin. Kaksikymmentä metriäkin tuntuu olevan joillekin ohittajille riittävän turvallinen väli palata eteeni. Sitä lyhyempiäkin koukkauksia on tullut kohdattua, ja usein.

Tavat eivät muutu, eivät silläkään, että vilautan pitkiä näille teiden koukkaajille.

Miksi pitää palata aivan liian nopeasti, kun moottoritie jatkuu ja jatkuu?

Sateisella säällä ärsyttää aivan erityisesti, koska silloin rapakin roiskuu.

Sitäkin olen miettinyt, että vaivaako ohittajia epäilys dementiastaan, ettei myöhemmin enää ollenkaan muistaisi palata oikealle kaistalle.

Reilu viikko sitten oli uutinen bussikuskin kauhistelusta Oulussa tapahtuneista ketjukolareista, kun keli huononi nopeasti. Siinä yhteydessä oli aiheellista muistutusta turvavälistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turvavälin nyrkkisääntö on siis se, että sen pitäisi olla (edes) nopeuden verran metreissä. Moottoriteillä tämä turvaväli toteutuu ohittajilla todella harvoin.

Poliisien ajotapavalvontaa voisi kohdistaa ohittajien holtittomuuteen. Moottoriteillä on tilaa ohituskaistalla jatkaa ohittamista muutama sekunti pitempään. Muuttakaa siis ohittamisissa ajokulttuurianne.

Minä osoitan ohittamiseni käyttämällä suuntavilkkua koko ohituksen ajan, mutta eikö siihen väliin joku aina koukkaa, vaikka vilkulla osoitan ohitukseni olevan vielä kesken.

Olen pitänyt mielessä ja noudatan sitäkin 1976 Teekkarien autokoulussa saamaani ajotapaopetusta, että taustapeilistä pitää näkyä ohittamani auto kokonaan, ennen kuin voin palata omalle kaistalleni.

Mutta nyt tulee ajotapakulttuuriin haastavin muutostarve- ja suunta. Kaksikaistaisella tiellä ohittaminen vain silloin, kun ohittaja voi jättää ohittamansa auton eteen riittävän turvavälin. Pääsääntöisessä maantieajossa siis 80 tai 100 metriä.

Älä ohita, jos et voi taata turvaväliä!

Poliisi ei saisi liiaksi sallia takapuskurissa roikkuvia ohituksen odottajia. Ne jos ketkä vaarantavat turvallisuutta.

Kaikista kyvyttömistä ohittajista huolimatta riittävän turvallista tai jopa sitä parempaa autoilukesää kaikille.

Tapio Pastila

Mynämäki

17 000 työajoa ja 23 000 omaksi iloksi vuodessa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​