Kirjoittajavieras

Yhteistyö takaa kuntapalvelut

Jyrki Kataisen (kok) hallitus on laittanut liikkeelle kuntauudistuksen. Se tavoittelee

”vahvoja peruskuntia” piirtelemällä kuntarajoja uudelleen. Hallituksen mukaan kunnan suuri koko takaisi palvelut.

Keskustan lähtökohta on toinen: kuntia ja palveluja on uudistettava ihmislähtöisesti. Tärkeintä on, että palvelut ovat lähellä ja lääkäriin pääsee. Kuntarajat ovat toissijainen asia.

Vapaaehtoisten kuntaliitosten rinnalle on nostettava kuntien yhteistyö. Siinä on syytä huomioida kuntien ja alueiden erilaisuus ja kuntalaisten tahto. Uudistamisen nimissä ei pidä rikkoa sellaista, mikä toimii hyvin.

Hallituksen esittämä malli, jossa jättikunnat hoitaisivat kaikki palvelut, on käytössä Euroopassa vain muutamassa pienessä maassa. Tässä asiassa Luxemburg, Malta ja Kypros eivät sovi meille esimerkeiksi.

päivähoitopalvelut ja lääkäriin pääsy kohtuuajassa pitää taata jokaisessa kunnassa. Kalleimpien palvelujen hoitamisessa tarvitaan laajaa asukaspohjaa ja kuntien yhteistyötä. Suurikaan kunta ei voi yksin järjestää esimerkiksi erikoissairaanhoidon palveluita.

Maakuntatason yhteistyötä tarvitaan leveämpiä hartioita vaativissa tehtävissä. Perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja vaativat sosiaalipalvelut pitää saada toimimaan kiinteässä yhteistyössä. Hoitoketjujen on oltava saumattomia. Sairaanhoitopiirejä ei pidä missään nimessä purkaa, kuten hallitus on esittänyt, vaan kehittää eteenpäin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Samalla pitää yhtenäistää terveydenhuollon tietojärjestelmät ja näin taata, että lääkärit ja hoitajat voivat keskittyä potilaiden hoitamiseen byrokratian pyörittämisen sijaan. Toimivat tietojärjestelmät tarkoittavat miljardiluokan säästöjä ja parempaa tiedonkulkua.

listaamani asiat sisältyvät keskustan kotikunta-maakuntamalliin, joka on selvä vaihtoehto hallituksen linjalle. Keskustan malli mahdollistaa myös alueellisten erityispiirteiden huomioon ottamisen.

Suhtaudun Kataisen hallituksen uudistuksiin erittäin kriittisesti. Uudistuksia tarvitaan, mutta niissä on lähdettävä liikkeelle ihmisten tarpeista, kuntien yhteistyöstä ja niiden kyvystä löytää parhaat ratkaisut omalle alueelleen. Aito uudistus ei synny ylhäältä pakottamalla vaan kansanvaltaisesti ja yhteistyöllä.

Nyt on aika todeta kiihkottomasti, ettei hallituksen mallilla uudistuksista tule mitään. Työ pitää aloittaa uudestaan järkevältä ja realistiselta pohjalta. Uutta poliittista kulttuuria ja johtajuutta pääministeri olisi osoittanut tarttumalla ehdotukseeni Korpilammesta.

Siinä puolueet kävisivät kunta- sekä sosiaali- ja terveysuudistuksen puhtaalta pöydältä läpi yhdessä asiantuntijoiden kanssa. Keskusta on edelleen valmis hakemaan ratkaisuja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rohkaisu Sipilälle
Suomeen 304 aitoa peruskuntaa ja 10–20 piirikuntaa
Sipilän mallia voisivat "kotikuntien" asukkaat aidosti äänestää tulevissa vaaleissa, mikäli keskustapuolue linjaa mallinsa rohkeasti:

"Kotikunta-10–20 piirikunnan -malliksi"; rungoltaan Ruotsin mallin mukaiseksi, Suomeen sovitettuna.

RUOTSISSA EI OLE SIPILÄ–MAKSUOSUUS–KUNTAYHTYMÄ–HIMMELEITÄ.

RUOTSISSA EI OLE PIRULLISIA KATAINEN–MAKSUOSUUS–ISÄNTÄKUNTA–KUNTAYHTYMÄ–HIMMELEITÄ.

RUOTSISSA EI OLE PIRULLISIA URPILAINEN–MAKSUOSUUS–VASTUUKUNTA–KUNTAYHTYMÄ–HIMMELEITÄ.

Google 1

EVA Analyysi Kuntauudistuksen korjaussarja

Google 2

Aamulehti Puheenaihe: Piirikunta ratkaisee pulman

Google 3

Aamulehti Tulovero kuuluu kunnille

Sipilän kotikunta-maakuntamalli ei ratkaise olennaisinta:

"Kotikuntien" sote-kuntaveropohja ei ole koko Suomessa 200 000–400 000 asukasta, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos esittää.

Outoa, että "kotikuntien" PAIKALLISTA ITSEHALLINTOA ja lähidemokratiaa puolustava Sipilä johtaa "kotikunnat vapaaehtoisiin liitoksiin" huoltosuhteen muuttuessa, vaikka Ruotsin malli ratkaisee pulman, ja on asukkaiden kannattama!

Sipilän malli ei toimi:

"KOTIKUNNAT" MAKSAVAT ONGELMALLISIA MAKSUOSUUKSIA "MAAKUNNAN" SOTE-KUNTAYHTYMILLE.

Farssi nähdään parhaillaan Etelä-Karjalan valtuustosaleissa.

MAKSUOSUUSKRIISIN avulla maakunnan kaksi suurinta kaupunkia – SDP- ja kokoomusenemmistö – "kiristävät kotikuntia vapaaehtoisiin" kuntaliitoksiin, lopullisena tavoitteena Etelä-Karjalan maakunnan laajuinen "muka perus-koti-kunta":

Juoni

1) Aluksi Etelä-Karjalaan kaksi kaupunkia, seuraava siirto yksi kaupunki.

Etelä-Karjalan maakunnallinen sosiaali- terveyspiiri Eksote, ajaa suoraan yhden kaupungin mallia.

EVA:n ja Ruotsin piirikuntamallista Etelä-Karjalan lehdet vaikenevat; yhden totuuden Sanoma lehtimedia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rauno Laiho
Sote-/kuntarakenneuudistus
Nyt ollaan toivottavasti siirtymässä oikeaan rakenneuudistusten etenemisjärjestykseen eli että sote-uudistuksesta päätetään ensin.
Ei osoita harkintakykyä siltä taholta, joka ehdottaa sote-uudistuksessa isäntäkuntamallia, jossa Turun seudulla olevat kunnat ostaisivat sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelunsa Turun kaupungilta. Meillä Varsinais-Suomessa on jo valmiiksi ko. palvelujen vastuualue eli TYKS, jossa väestöpohja on asiantuntijasuositusten mukainen. Tämän lisäksi tähän kokonaisuuteen kuuluu Vaasan erityisvastuualue.
Tällä kokonaisuudella voidaan hoitaa vaativatkin sairaudet. Näin voidaan tiivistää myös hoitoketju perusterveydenhuollosta vaativaan erikoissairaanhoitoon. Riittävän laajan sote-alueen sisällä voidaan luoda yhtenäinen palvelukäytäntö ja -verkosto, jonka seurauksena päästään kustannussäästöihin hallintomenoissa..
Budjetiltaan näin laajojen organisaatioiden ja palvelurakenteiden johtaminen ja hallinnointi on vaativaa. En kuitenkaan ymmärrä, mitä muita hallinnointivaihtoaehtoa tämän lisäksi on kuin siirto valtion hallintaan. Hallintohimmeleistä emme pääse eroon. Niitä vain voidaan yksinkertaistaa ja sujuvoittaa esimerkiksi tietoteknisin ratkaisuin ja oikealla johtamisella.
Sosiaali- ja terveydenhuolto muodostavat niin suuren osan kuntien budjetista, että kuntakohtaiset kantokykyerot on joka tapauksessa otettava huomioon ja kuntalaisten demokraattinen vaikutusoikeus on säilytettävä.
Kunnallisen demokratian perusrakenne on jo vuosisatoja perustunut pitäjiin, joitten rakenne on kehittynyt pitkän ajan kuluessa. Näiden rakenteiden kehittymisen pitäisi tapahtua vain vapaaehtoista tietä eivätkä muutokset saa tapahtua nopeaan tahtiin eikä valtion väkinäisin valtionosuuskeinoin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.