Lukijan kolumni

Lukijan kolumni: Argonauttien retket toisintoja Kalevalan Sampo-runoista

LUKIJAN KOLUMNI

Kreikkalaisen taruston argonauttien retken tapahtumat ovat selkeitä toisintoja Kalevalan sankareitten Sampo-runoista. Lähteinä ovat todennäköisesti kalevalaisista merenkulkijoista meripihkateitä Kreikkaan kulkeutuneet kertomukset. Lainaus toisin päin ei liene edes ajallisesti mahdollista.

Kalevalan ja argonauttien tarinoita rinnakkain lukien voi löytää ainakin 18 kohtaa, joissa keskeiset tapahtumat ovat samankaltaisia.

Kalevalan runojen rytmi luontuu hyvin pitkien soutumatkojen työlauluksi eli shantiksi. Myös Orfeuksen kerrotaan Argo-laivalla viihdyttäneen laulullaan yksitotista työtään tekeviä soutajia.

Keskeisiä samoja tapahtumia ovat puhuvien alusten hankinta ja miehitys, kohteiden ryöstö, omistajien houkuttelu luovuttamaan ryöstöjen kohteet vapaaehtoisesti niihin liittyvine ehtoineen. Kohteiden omistajien kauniit tyttäret Pohjan neito ja Medeia avustavat ryöstäjiä ja mielitiettyjään seppä Ilmarista ja Iasonia. Vastustajat vaivutetaan uneen ryöstön mahdollistamiseksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kalevalassa metsät polttanut rautameteoriitti lensi yli Viron ja iski Saarenmaan Kaalin alueelle eli Pohjolaan noin 2000 vuotta eaa. Syntyi yhdeksän käärmeitten asuttamaa kraatteria ja ydinräjähdyksen kaltainen sienimäinen pilvi, joka muistutti tammea.

Seppä Ilmarinen työsti rautaesineitä Sampo-meteoriitin lentoradan loppuosan alta noukituista, kraatterien partailla sekä niiden pohjasavissa olleista roiskeista. Niiden pinnalla säihkyi taonnan jäljiltä sateenkaaren värejä – kirjokansi.

Sampo-tarina eteni meripihkakaupan myötä Väinäjokea ja muita silloin jo toimivia teitä Kreikkaan.

Meripihkaa on löydetty kreikkalaisista ja egyptiläisistä haudoista. Tutankhamonin haudasta on löydetty tikari ja pyramidien rakentajien käytössä on ollut rautamoukari. Ne ovat meteoriittirautaa. Myös kelttiläisillä on ollut siitä taottuja aseita.

Väinämöinen, Ilmarinen ja Lemminkäinen joukkoineen ryöstivät lopulta Sammon Kaalin yhdeksästä kellarista.

Ilmeisesti vielä pronssikautta eläneet kreikkalaiset eivät mieltäneet meteoriittirautaa rikkauden lähteeksi, sillä heillä oli jo silloin käytössä kulta. Oinaan talja oli ollut kullanhuuhtojien ränneissä. Se keräsi kultahiukkasia ja ne saatiin siten talteen.

Apollonios Rhodesialaisen (290–230 eaa.) runoelmassa Argonautika on kertomus 50 kreikkalaisen sankarin ryöstömatkasta Argo-laivalla kohteena kultaisen oinaan talja, joka Sampo-meteoriitin tavoin oli lentänyt ilmojen teitä Kreikasta Mustanmeren itärannalle Kolkhisiin.

Myös Odysseuksen meriretkissä on Argonautikan välityksellä lainoja Kalevalasta. Siitä kertoo muun muassa pitkä vierailu kauniin ja lumoavan auringon jumalan tyttären Circen saarella. Olihan Kaalin kraatteri ympyrä (circe), ja siellä asui lumoojatar Pohjan neito – paikassa, jonne auringon uskottiin hetkeksi kadonneen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirjoittaja on komentaja evp., valtiotieteiden tohtori.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jykkeri
Hyvä Kalevala
"Apollonios Rhodesialaisen (290–230 eaa".
Oliko Peloponnesoksessa joku Rhodesia? Afrikan Rhodesia ei tuolloin ollut olemassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kirjanoppinut ajattelija
Vast: Hyvä Kalevala
Tàssà ei ole Rhodesiasta kyse vaan tàmà Apollonius Rhodius oli Kreikan Rodoksen (Rhodos) saarelta làhtòisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.