Lukijoilta

Ei raitsikalle

Kokoomuksen Heikki Pälve kirjoitti TS:n mielipidepalstalla 10.2. juuri niitä faktoja, miksi Turkuun ei pidä rakentaa ratikkalinjoja. Linjat Raisioon ja Varissuolle jäävät turkulaisten maksettaviksi. Raisio ei varmasti maksa omaa osuuttaan Turun puolella linjasta.

Muitten föli-alueitten joukkoliikennepalvelut tulevat varmasti oleellisesti huononemaan. Minna Arve ja Timo Hintsanen eivät lähesty asiaa talouden vinkkelistä. Perustellut syyt miksi raitsikka lopetettiin 1970-luvulla eivät ole mihinkään muuttuneet. Päättäjät lukekaa vanhat valtuuston päätökset ja raportit.

Esko Heinonen

Joukkoliikennemitalilla palkittu

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (56)

Vastaa
Tasaisin ja esteettömin läpi vuoden on raitsikka
Kyllä raitsikalle
Raitsikka toimii muidenkin investointien käynnistysvipuna. Ja mikä parasta, juuri matalamman kasvun aikaan helpottamaan tasapainoisempaa työllisyyttä ja laskee Turun seudun työllisyysmenoja. Kaikki eivät ole huippualan diplomikoneinsinöörejä tehden tuotteita maailmanmarkkinoille. Muitakin tarvitaan rakentamaan kaupunkia ja kaupunkirakenteen tuottavuutta, mikä maksaa itsensä monin tavoin ja moninkertaisesti takaisin.

Investoijien kiinnostus on suorassa suhteessa infran vetovoimaan ja sen pysyvyyteen, kun ne miettivät satojenkin miljoonien kaupunkikehityshankkeita Turun, Espoon, Helsingin, Vantaan, Tampereen jne. kesken.

Jotta esim. Itäharju vetää investoijia, sen pitää olla noita muita houkuttelevampi ja tuottavampi tai ainakin listan kärkisijoilla. Raitiotie on se ratkaiseva momentti, sillä se on kustannustehokkain. Jotta hiussuonet saavat verta, pitää päävaltimon toimia.

Turun seudun tulee antaa kasvaa ja kehittyä, käyttää mahdollisuuksiaan hyödyksi ja rakentaa kaupunkiseutua toimivaksi vailla toimimattomia bussihaihatteluja. Busseja, pyöriä, autoja toki tarvitaan aina, mutta on aika putkiaivoista ja -silmäistä, olla ymmärtämättä modernin kaupunkiraideliikenteen etuja keskuskaupunkien kilpailussa menestymisestä, joka säteilee hyvää koko kaupunkiseudulle.

Kun Turussa on v. 2029 liki 230 000 asukasta ja v. 2050 noin 275 000 asukasta, niin silloin Turku on rakentunut sen kokoiseksi kuin tällä paikalla olevan kaupungin kuuluu suhteessa isompiin naapureihinsa, Helsingin ja Tukholman seutuihin. Se ei tapahdu toivoen ja odotellen. Menestys ja hyvinvointi vaatii panostuksia, jotta meillä on lisää resursseja parantaa mm. hyvinvointipalveluja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justiinsa
Vast: Kyllä raitsikalle
Minkä faktan perusteella väkimäärä kasvaa noin paljon? Täysin arvioitu kuvitelma, yhtä hyvin voisi ennustaa että väkiluku pienenee 100 000 henkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Kyllä raitsikalle

Turun väestöennuste ja positiivinen rakennemuutos antaa aivan väärän kuvan Turun väestömäärän kehittymisestä. Me olemmekin nyt tekemässä joukkoliikenne ratkaisua täysin väärin perustein.

Me emme tarvitse tulevaisuudessa niin suurien ihmismäärien liikutteluun jotain raitiotietä kuin on ns. "tutkimuksissa" todettu, koska Turun väkiluku ei kasva kuten on ennustettu.

Miksi raitsikkaa saa perustella valheellisilla väittämillä?
Kuka hyötyy paljon mainostetusta kiinteistöjen arvonnoususta raiteiden varrella? Oikea vastaus on. Grynderit!
Mikä ihmeen vetovoima tekijä on roimiin veronkorotuksiin johtava 1,4 miljardin lainan kasvattaminen 2...2,5 miljardiin?

Nyt on syytä jättää vuosisadan pahin moka tekemättä ja odottaa ainakin 10 vuotta, jotta nähdään ne todelliset tarpeet ja se mihin asti Föliä kehittämällä päästään.

Veroäyrin korottamiseen on jo nyt painetta. Kaupungin talouspäällikkö Laihon viime vuoden raportissa todettiin, että Turun investointivelka tulee olemaan 9100€/asukas vuonna 2020. Helsingillä ja Tamperella se tulee olemaan, toisella vähän alle ja toisella rapiat 2500€/asukas. Tämän tiedon voi helposti tarkistaa ao. kaupunkien talousarvioista.

Tuossa investointivelassa ei ole mukana ratikkaa, musiikkitaloa tai museota, joten nyt ollaan astumassa täysin tuntemattomaan, jos ei järki voita haihattelua.

Mainittakoot, että VM:n kriisiraja, jolloin se ottaa budjetoinnin omaan ohjaukseensa, on 9300€/asukas.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Elisabet
Raitsikoita ei Turkuun
Raitiovaunu ei pysty väistämään autoja ja pyöräilijöitä. Myös kävelijät ja lastenrattaat ovat vaarassa. Aikanaan Turussa oli raitsikoita, mutta ne onneksi poistettiin ja raiteet purettiin. Olisi tyhmää ruveta niitä nyt rakentamaan takaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Raitsikoita ei Turkuun
Kuules, Elisabet. Ei raitiovaunun tarvitse väistellä autoja, koska ne ovat eri kaistoilla lukuunottamatta pieniä osia yhteiskaistoja. Kunhan autoilijat ymmärtävät näissä kohdin sekä liikennevaloissa noudattaa liikennesääntöjä, ei ole ongelmaa.

Sama juttu se on kävelijöiden kanssa. Aivan samalla tavalla se väistää niitä, kuin bussikin. En yhtään ymmärrä ajatustasi tämän takana. Miten lastenrattaat ovat raitiovaunun kanssa erityisessä vaarassa, nykytilanteeseen verrattuna?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Raitiovaunulla Turussa kulkenut
Vast: Raitsikoita ei Turkuun
Masa Pasa tuntuu olevan kovan luokan raitsikka fani...
Rikkoontunutta toista raitiovaunua tai vaihdetta ei silti pysty ohittamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Raitsikoita ei Turkuun
Kuinka paljon kaduilla näkyy rikkoontuneita henkilöautoja tai busseja? No ei niitä paljon näy. Miksi raitiovaunut sitten hajoilisivat riesaksi asti? Turkuun tulee (aluksi) yksi reitti. Yksi suora linja, ei siinä vaihteita ole. :D

Jos raitiotie olisi toivottoman huono, miksi niitä tehdään joka vuosi enemmän ja enemmän?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PP
Kustannuksista
Helsingin Sanomissa oli tänään juttu Turun raitiotiehankkeesta. Sen mukaan kustannukset voivat nousta lähelle puolta miljardia. Kun tuohon laskee vielä mukaan huonon projektinhallinnan Turku-lisän, onkin meillä käsissä jo miljardihanke.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Kustannuksista
Tampereella projekti on aikataulussa ja budjetissa. Palkataan sieltä ammattilaiset hoitamaan tämäkin projekti. Tuo 500 miljoonaa on ihan hatusta vedetty summa. Muistathan, että valtio kustantaa tästä kolmanneksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Herätys vihervassarit. Kaikki ei ilmaista
Vast: Kustannuksista
Tampereen pelkät vaunut ovat nousseet jo n. 14 milj arvioidusta. Tämä siis projektin pienempi osuus eli tavara, jolle hinta-arvio oli ensin n. 84 milj. Kun lopulliset työhinnat selviävät ja kaikki pankit läpikäyty lakki kourassa taitaa tamperelaiset tarvita itse kukin henkilökohtaisesti hakea pikavippiä kaupungin talouden miinusta tilkitäkseen! Ja miettikää hiukan...liikennevälineen takia jolle halvempi vaihtoehto oli jo käytössä ja jota olisi voinut bussi bussilta uudella korvata! Lisäksi olisi saatu kaupungin katuja kunnostettua laajemmalta kuin raidealueelta. Rakentaa mahdollisesti busseille hyvä "asemapaikka" jne.
Nyt ovat jumissa "trendikkään" ja "turisteja sekä uusia asukkaita haalivan" ratikan ja varsinkin raiteiden vankeina.

Huh, huh! Otetaan nyt edes jostain opiksi ennen kuin lyödään päätä seinään. Kun kustannuksista ja niiden jakajista puhutaan, niin huomioitavaa on että Turussa on n. 110.000 eikä 190.000 veronmaksajaa, jotka osallistuvat ansioverotulojen keräämiseen. Vain 110.000! Loput 80.000 ovat vauvoja, lapsia, nuoria, opiskelijoita, työttömiä, vanhuksia ja niitä joiden tulot eivät yllä yli 10.000/v (ei veroa), jotka itsessään ovat jo kuluerä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkista faktat
Vast: Kustannuksista
"Tampereen pelkät vaunut ovat nousseet jo n. 14 milj arvioidusta. Tämä siis projektin pienempi osuus eli tavara, jolle hinta-arvio oli ensin n. 84 milj."

Ei pidä paikkaansa. Tampere päätti tilata enemmän vaunuja (19 aiemman 16 sijaan) mahdollistaakseen vuorovälin tihentämisen heti alkuvaiheessa, mikäli tarvetta ilmenee. Lisäksi vaunujen pituutta kasvatettiin 33 metristä 37 metriin, jotta sinne mahtuu enemmän ihmisiä. Meinaatko että kolme lisävaunua olisi pitänyt saada ilmaiseksi ja että lyhyempi vaunu maksaa saman kuin pidempi vaunu? Äly hoi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pekka
Mutu mutuna, faktat faktana
Ratikka lopetettiin Turussa aikoinaan täysin perättömin laskelmin ja samalla tavoin sitä on yritetty estää tulemasta uudelleen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää