Lukijoilta

Lukijalta: Funikulaari sanoo ratikalle ei

Raitiovaunu nytkähti kaupunginjohtajan päätöksen myötä. Turun viimeaikaisten infrainvestointien onnistuminen kuitenkin huolettaa. Funikulaari antaa osviittaa liikenneratkaisujen onnistumisesta.

Vielä vuonna 2015 funikulaarin hinta-arvio oli 2,5 miljoonaa euroa, vuonna 2016 se oli 3–3,5 miljoonaa euroa ja vielä vuosi sitten helmikuussa uutisoitiin toteutuksen maksavan noin 4 miljoonaa euroa.

Kesäkuun lopussa saatoimme lukea (TS 20.6.), että ”valmista tulee vuoden vaihteessa”. Ei tullut valmista. Ja kustannusarvio on nyt 5,4 miljoonaa euroa. Tämä antaa synkeän kuvan Turun kyvystä hallita projektia.

Funikulaari rakennetaan harvapuustoiseen puistoon luotisuorana ja pituudeltaan se on noin 200 metriä. On syytä kysyä, mitä mahtaa toteutus maksaa, kun valmiiseen kaupunki-infraan rakennetaan raitiotie 20 kilometrin pituisena? Ja mitä sillä saavutamme?

Nyt bussilla kulkevat Varissuon asukkaat kulkevat jatkossa ratikalla keskustaan. Mikä järki ja kenelle se olisi vetovoimatekijä?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Havainnekuvassa saatoimme nähdä funikulaarin kulkevan tyylikkäänä lasisena maisemahissinä vehreässä puistossa. Nyt kun vaunu on kiskollaan, se on kuin hiili- ja karjavaunun yhdistelmä.

Ratikan puolestaan olemme nähneet havainnekuvissa väljästi maisemaan istuvana Tuomiokirkon edessä ja Länsikeskuksen maisemissa auringon paistaessa. Mutta kuinka se kahden raiteen ja pysäkkien kokonaisuus mahtuu oikeasti Uudenmaankadulle, Tuomiokirkkosillalle, Eerikinkadulle?

Ratikan idea liittyi alkujaan erityisesti liikenteen sähköistystarpeeseen. Nyt Helsinki on hankkinut sähköbusseja, joiden lataus kestää koko päivän. Ne eivät edellytä infran rakentamista kahden metrin syvyyteen kantakaupungissa.

Sähköbussien kehitys on nopeaa ja ratikan valmistuessa joskus vuonna 2030 ne ovat huimasti nykyistä parempia. Ratikka pysyy ratikkana – ja rakennetulla kiskolla. Onko se edes moderni uusinvestointi enää silloin?

Ymmärtäisin paremmin, jos kiskot rakennettaisiin uuteen kaupunginosaan läpi metsien.

Rautatie olisi ratkaisuna seudullinen. Turun ei pidä sitoutua ratikkaan ilman selkeää sitoutumista myös naapurikunnilta –  Kaarinasta Naantaliin.  

Ratikkaa perustellaan "vetovoimatekijänä". Verrattuna mihin? Ei Turkuun tulla eikä muuteta, jotta voi ajaa ratikalla Varissuolle. Turun vetovoimaisuuteen voi sijoittaa yli 300 miljoonaa euroa paremmin sijoittamalla koulutukseen, kulttuuriin ja kaupungin yleisilmeeseen.

Viimeaikaiset tapahtumat vakuuttavat minut, että Turulla on toistuvasti ongelmia hallita projekti ja sen budjetointi –  vastuullisen virkamiehen löytäminenkin on vaikeaa.

Ratikka on valtava riski, hyöty on onnistuessaankin marginaalinen, vetovoimatekijänä sijoitus on perusteeton.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämä edellyttää veronkorotusta – kiitos ei minun veroillani.

Heikki Pälve

lääkintöneuvos

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (51)

Vastaa
Raitiotie palautti uskon yrittämiseen Turussa
Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Kirjoittaja jättäisi Turun rakentamatta. Hän jättäisi Turun Linnakaupungin, Länsikeskuksen, Hirvensalon, Heikkilän kasarmialueen ja ennen kaikkea Kupittaan-Itäharjun yli 20 000 asukasta ja yli 10 000 uutta työpaikkaa Turusta pois.

Käsittämättömän sitkeässä ovat harhakäsitykset että raitiotie ei olisi edellytys noiden kaikkien nopeammalle rakentumiselle keskuskaupunkien kovassa kilpailussa yrityksistä, asukkaista ja työvoimasta, taloudellisesta kasvusta mitä dynaaminen kaupunkirakenne perustuen raitiotiehen tuo.

Käsittämättömänä jatkuvat harhakuvitelmat joistain sähkö- ja superbussien maagisesta kyvystä parantaa investoijien kiinnostusta Turkua ja mm. Tiedepuistoa kohtaan. Valitettavasti nämä rodeobussit eivät vastaa käyttömukavuudeltaan eivätkä kapasiteetiltaan kasvavan kansainvälisen keskuksen tarpeisiin. Ne toimivat erinomaisesti kokonaisjärjestelmän osana mutta eivät missään nimessä Turun kokoisen kasvavan kaupungin joukkoliikenteen runkoratkaisuna.

Kirjoittaja ei myöskään ollenkaan ymmärrä, että funikulaari on joukkoliikenneväline, millä korvataan n. 300 000 euroa vuodessa maksava bussilinja Kakolanmäelle. Bussilinja siis maksaisi 6 miljoonaa euroa 20:ssä vuodessa ja tuona aikana pitäisi investoida lisäksi uuteen bussikalustoon. Funikulaari on aivan jotain muuta kuin alun perin jonkun väärin piirtämä lasinen hikikoppi turisteille suoralla radalla kuperaan kalliomaastoon. Se on esteetön ja toimiva yhteys förin ja linjan 1 kanssa.

Uusien kaupunginosien rakentumiseen tarvitaan myös raitiotie. Kaavoitussopimukset Turun Tiedepuiston 20 000:lle uudelle asukkaalle ja 10 000:lle uudelle työpaikalle ovat osa rahoituspohjaa. Ja sitä pohjaa ja rakentumista ei ole eikä tapahdu ilman tehokasta joukkoliikenneratkaisua: raitiotietä osana muita liikennemuotoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
åbbo
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Tällä menolla Turku on nousemassa Suomen Sodomaksi. Göteborgiksi ei meillä ole missään mielessä mahdollisuuksia eikä resursseja.
Ymmärtäisin jos raitiotietä olisivat ajamassa Kaarina ja Raisio niin, että Turku olisi läpikulkukaupunki ja välipysäkki. Turkuun keskittyy kyllä työpaikkoja ja asutustakin, mutta em. naapurikaupunkien vetovoima on kyllä paljon suurempi.
Turun pitäisi keskittyä joukkoliikennepolitiikassaan ratkomaan olevia ongelmia, eikä tuudittautua ajatukseen, jonka mukaan raitiotien rakentaminen ratkaisisi kaikki joukkoliikenteen ongelmat taikaiskusta. Ensinnäkin raitiotietä ei ole, eikä tule parhaimmillaankaan kymmeneen vuoteen. Vasta silloin meillä voisi olla yksi linja ja yheys.
Nyt kannattaisi keskittyä oleelliseen.Ruuhkat turkulaisessa joukkoliikenteessä syntyvät aamuisesta työmatkaliikenteestä. Iltaisin työmatkat porrastuvat ja hajautuvat osin laajemmalle kuin töistä suoraan kotiin. Aamuisinkin voitaisiin työmatkaliikenne porrastaa työaikoja muuttamalla. Useimmillahan on liukuvat työajat niin aamuisin kuin iltaisinkin.
Toinen nopeasti korjattavissa oleva asia olisi Turun läpikulkureittien parantaminen Kaarinan suunnalta Raision suuntaan. Nykyinen Helsingintie ei siihen riitä. Pitäisi rakentaa myös keskustan ohittava tie länsipuolelle kaupunkia. Eteläkaari kokoaa liikennettä Skanssista ja Kaarinan -Saariston suunnasta. Tältä suunnalta tuleva liikenne pitäisi ohjata suoraan Suikkilantien päähän Aurajokisuun kautta.
Tämä olisi se joukkoliikenteen runkoväylä, jolla helpotettaisiin eniten keskustan kautta suuntautuvaa joukkoliikenteen painetta. Tämän liikenteen voisi hoitaa tiheävuoroinen föli,
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jep
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Miksi Kakolanmäen täytyy olla yhtään paremmassa asemassa joukkoliikenteen suhteen kuin muiden "lähiöiden"? Samalla tavalla rämpikööt vesisateessa lumihangessa kuin muutkin tietä pitkin lähimmälle bussipysäkille joka ei todellakaan ole heti kotiovella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jp
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Kuka voikaan haluta käsikranaatteja lähiöihin esim varissuolle tuo koko toive että turun on noustava köpikseksi on todella aivokuolleena syntynyt unelma tuhota tämä kaupunki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oho
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
" Kirjoittaja ei myöskään ollenkaan ymmärrä, että funikulaari on joukkoliikenneväline, millä korvataan n. 300 000 euroa vuodessa maksava bussilinja Kakolanmäelle."

Funikulaattorilla ei korvata mitään bussilinjaa.
Linnankadulla ja Puutarhakadulla on bussi pysäkit,oli funikulaattoria tai ei.
Molemmilta pysäkeilta parisata metriä kakolaan, jos ei sitä pysty kävelemään muutakoon pois.
samanlaisia matkoja muutkin joutuu pysäkeille kävelemään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Andy
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Pälveeltä hyvä kirjoitus.

Raitiovaunutko tuovat investointeja Turkuun ? Epäilen vahvasti.

Osoittakaa yksikin suuri " firma ", joka on esim. siirtämässä pääkonttorinsa Turkuun, jos tänne saadaan raitiotie .

Jo pelkän korkean hinnan takia puheet ja suunnitelmat raitiotiestä tulisi lopettaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
veronmaksaja
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Suurin syy niin funikulaarin, raitiotien kuin turhien siltojenkin rakentamiselle on niitten hinta, joka voidaan helposti tuplata ilman minkäänlaisia poliittisia seurauksia. Kun kaupungin budjetista saadaan otettua em. kohteitten hintaisia summia niin varmaa on, ettei sitä rahamäärää ole enää kaupunkilaisten perustarpeisiin.
Taistelu on poliittista. Kun vasen laita satsaisi ihmisiin on oikean laidan vaikka poltettava rahaa, jottei vastustaja saisi sitä omiensa hyödyksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Unto
Rata 110 m
Erinomainen kirjoitus. Radan pituus tosin on vain 110 m. Radan perustukset näyttävät todella jykeviltä. Onko sitä pitkin tarkoitus kulkea raitiovaunulla tulevaisuudessa?🤪
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
objektiivi
Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Taitaa olla niin, että lähinnä lobbarit kirjoittelevat täällä raitiovaunun puolesta. Äänestystä tästä ei uskalleta järjestää.

Itse en ymmärrä miksi matkustamisen tapa on yhtäkkiä niin tärkeä, että Turku ei kelpaa jos matkat voi tehdä kävellen, bussilla, polkupyörällä tai omalla autolla, mutta jos matkan voi tehdä raitiovaunulla niin yhtäkkiä ihminen on valmis maksamaan maksimaalisen määrän veroja Turkuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huuhaa
Vast: Vast: Turun on noustava Suomen Göteborgiksi
Minkä lobbarit? Kenen etua he ajavat? Tämä on minulle täysi mysteeri, meillä kiinteistöalalla on aika skeptinen suhtautuminen ratikkaan, vahvimmin sitä ajavat tietyt poliitikot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
km
niinpä
Joku muukin ajattelee tässä kaupungissa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää