Lukijoilta

Lukijalta: Raitsikka sopisi myös Turkuun

Moderni raitiotie, kaupunkiratikka on erinomainen ratkaisu Turun joukkoliikenteen uudeksi perustaksi. Ratikka on ekologisesti kestävä, pitkäaikainen ja kuljetuskapasiteetiltaan ylivertainen joukkoliikenneväline. Se vahvistaisi Turun imagoa modernina kestävän kehityksen yhteisönä ja lisäisi talousalueen vetovoimaa.

Kaupunkiratikka houkuttelee alueelleen investointeja niin asumiseen, toimitiloihin, kauppaan ja koulutukseen kuin palveluihin. Ratikkaratkaisun liikkeelle laittamat investoinnit verotuottoineen palauttavat rahat moninkertaisesti kaupungin kassaan.

Myös raitiotierakentamisen suora työllisyysvaikutus on huomattava ja tuo Turun talousalueelle voimakkaan kasvusysäyksen.

Ajankohta Turun hankkeen aloittamiselle olisi otollinen juuri nyt, sillä Tampereen hanke tuottaa parhaillaan kokemusperäistä tietoa modernista raiderakentamisesta kaupunkialueella.

Valtio on osallistunut vastaaviin hankkeisiin 30 prosentin rahoitusosuudella. Turun hankkeen merkittävyyden vuoksi on taso säilytettävä edelleen.

Toivon Turun päättäjien aikanaan valitsevan työllistävän, ekologisen ja kannattavan ratikan!

Matti Harjuniemi

puheenjohtaja

Rakennusliitto ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (29)

Vastaa
kaupunkilainen
Ei tarpeen
Turun kaupungilla ei ole varaa ratikkajärjestelmän rakentamiseen. Toriparkkikin on vielä maksamatta ja kaupungilla on jättimäiset velat.
Vanhaa bussikalustoa voisi ratahankkeen sijaan korvata ekologisemmilla sähköbusseilla.
Ratikoiden suuremman kuljetuskapasiteetin sijaan pidän tärkempänä bussien tiheämpiä vuoroja. Kaikki kun eivät ole liikkeellä samaan aikaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ei tarpeen
Toriparkkihan ei mene kaupungin kassasta.

Ekologisuus ei ole tässä se homman juju, vaan kapasiteetti. Tiheämmät vuorot eivät vaan enää toimi, eikä etenkään kun Itäharju ja Kupittaa on rakennettu täyteen.

Jo nyt bussit ovat pysäkeillä peräkkäin ja ruuhkauttavat ajoradat. Tiheämmät vuorot eivät auta. Se johtaa siihen, että aikataulut eivät pidä, kaduilla on kaamea ruuhka ja kaikkia sapettaa. Eli palvelutaso heikkenee, joka taas johtaa vähentyneeseen joukkoliikenteen käyttöön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
totuustorvi
Vast: Ei tarpeen
Sähköbussit ovat ilmastoepäystävällinen ja epäluotettava vaihtoehto. Lisäksi ne ovat jatkuvasti rikki. 50% huollossa, 50% käytössä. Bensabusseista varikolla on noin 20%.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Doh
Vast: Ei tarpeen
Toriparkin tonttihan vuokrattiin mitättömällä summalla ja pohditaan jos vuokrattaisiin tiloja kaupungin käyttöön jolloin vuokra pienenee entisestään eli annettiin keskustasta liki ilmaiseksi
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kyllä raitsikalle
Raitsikka ratkaisee
Todellakin. Investoijien kiinnostus on suorassa suhteessa infran vetovoimaan ja sen pysyvyyteen, kun ne miettivät satojenkin miljoonien kaupunkikehityshankkeita Turun, Espoon, Helsingin, Vantaan, Tampereen jne. kesken.

Jotta esim. Itäharju vetää investoijia ja tuo työtä ja hyvinvointia, sen pitää olla noita muita houkuttelevampi ja tuottavampi tai ainakin listan kärkisijoilla. Raitiotie on se ratkaiseva momentti, että se on ainakin samalla viivalla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TTT
Vast: Raitsikka ratkaisee
Höpö-jargonia koko ratikan vetovoima.
Kaupungin talous ei kestä ratikkaa ilman hirmuista lisävelan ottoa tai monien äyrien veron korotuksia.

Kumpikohan on vahvempi vetovoima/luotaantyöntävä tekijä ratikka vai hirmuisen korkeat verot? Alhaiset verot ja ratikka ei ole reaalimaailmassa toimiva yhtälö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ms
just joo
Maksatko ratikan? Kun hinta-arvio on noin 300 miljoonaa tulee lopullinen hinta olemaan vähintään 500 miljoonaa ja tällä hetkellä kaupungin ja sen yrityksien kokonaisvelka on noin 1,4 miljardia! Ainakin itse olen aina luullut että velat täytyy maksaa takaisinkin, mikäli Turun velka nousee noin 2 miljardiin onko kuntalaisilla enää varaa asua täällä kun veroastetta on nostettava reippaasti?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
De Facto
Vast: just joo
Verojen nostoon on jo nyt tämän kuralla olevan talouden vuoksi paineita ja ratikan myötä 1,4 miljardin velka taakka nousisi 2...2,5 miljardiin. Sen vuoksi veroja nostettaisiin varmasti 4...5%. Tätä eivät turkulaiset halua ja siksi väki pakenee muualle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lehtori
Vast: just joo
1,4 miljardia + 300 miljoonaa ei ole 2...2,5 miljardia. Se on 1,7 miljardia. Sait tästä vastauksesta nolla pistettä ja jäät jälki-istuntoon opettelemaan yhteenlaskua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joo
Vast: just oo
Lehtorille ymmärsitkö lukemasi tekstin kokonaan? Siinähän sanotaan että lopullinen hinta tulee olemaan vähintään 500 miljoonaa eli 1,4 miljardia +0,5 miljardia on 1,9 miljardia eikä sinun laskemasi 1,7 taisit itse saada ehdot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PP
Kannattava ratikka
Kun rakennusliitto puhuu kannattavasta ratikasta, ei ole vaikea arvata kenen näkökulmasta on kyse.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lena, Turku
Vast: Kannattava ratikka
Eikä ay-pampuilla ole koskaan tuottanut tuskaa lisätä julkisia menoja. Niin nytkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää