Lukijoilta

Lukijalta: Vesistöjen mikromuovikuormitus huomioitava joukkoliikenteessä

Saaristomeren sinileväongelma on vuodesta toiseen otsikoissa, vesistöjen rehevöityminen kerää kaiken mediahuomion. Meren näkymättömät vaarat, kuten mikromuovit ja kemikaalit, on unohdettu.

Näiden mikroskooppisten haitta-aineiden käyttäytymisestä luonnon kiertokulussa tiedetään kuitenkin se, ettei unohtamiseen ole varaa. Mikromuovikuormitus on oleellinen osa myös Turun joukkoliikenneratkaisua.

Turun rakennus- ja lupalautakunta on Turun ympäristönsuojeluviranomainen. Meille pidettiin tämän vuoden maaliskuussa katselmus Kakolan jätevedenpuhdistamolla.

Mikromuovien ja kemikaalien päätyminen ekosysteemiin ja lopulta tietenkin ihmiseen on vakava ongelma.

Saaristomeren tutkimuslaitoksen työssä on saatu viitteitä siitä, että eliöiden solut erehtyvät luulemaan muovia ravinnokseen.

Jätevedenpuhdistamo ei kuitenkaan riittävästi tavoita näitä vaarallisia yhdisteitä. Se käsittelee Turun talousalueen, yli 300 000 ihmisen jätevedet ja puhdistustehoon on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jätinkin 22.3. lautakunta-aloitteen, jossa selvitettäisiin miten puhdistuskapasiteetti saadaan kattamaan paitsi talvisateiden seurauksena yhä lisääntyvä ravinnekuormitus, myös mikromuovit ja kemikaalit.

Muovinvalmistuksessa käytetyt ihmisen hedelmällisyyttä heikentävät kemikaalit kuten ftalaatit ja bisfenoli A (BPA) päätyvät kulutustuotteiden kautta ihmisen verenkiertoon, ja vesistöissä ne vahingoittavat ekosysteemiä.

Itämeren kaupunkien jätevesien tutkimushanke NonHazCityn puitteissa otettiin viime vuonna näytteitä myös Turun jätevesistä. Kaikista näytteistä löytyi muun muassa ftalaatteja, bisfenoli A:ta ja perfluorattuja yhdisteitä. Kemikaalikuormitus on ratkaistava.

Nämä kemikaalit ovat vain jäävuoren huippu, ja mikromuoviongelma läpäisee koko yhteiskunnan.

Turku on pian tekemässä joukkoliikenneratkaisua, vastakkain ovat superbussit sekä raitiotie. Ilmastonmuutoksen kiihtyessä aidosti ekologiset joukkoliikennevaihtoehdot muodostuvat välttämättömiksi.

Tässä katsannossa raitiotie on ehdoton ykkönen, myös silloin kun otetaan huomioon se, miten liikenne ja autonrenkaat tuottavat Ruotsissa 13520 tonnia vesistöjen mikromuovikuormituksesta ollen noin 10000 tonnia edellä seuraavaksi suurinta kuormittajaa, tekonurmista irtoavia rakeita.

Suomen tilanne ei voi poiketa tästä kovin paljon.

Saaristomeren suojelussa on nähtävä kokonaisuus myös infrastruktuurin osalta, ja tartuttava pikaisesti kaikin, ja etenkin lainsäädännön keinoin sekä näkyvän että näkymättömän vesistökuormituksen vähentämiseen.

Eva-Liisa Raekallio

Turun rakennus- ja
lupalautakunnan jäsen (vas)

Suomen kemikaalilainsäädäntöä valmistelevan kemikaalineuvottelukunnan varajäsen

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomen Luonnonsuojeluliiton Varsinais-Suomen piirihallituksen jäsen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ÖÖ
Jäteveden puhdistus
Käsittääkseni Kakolan jätevedenpuhdistamo ei puhdista hulevesiä, ja kuitenkin niiden kautta mereen päätyy mm. autojen renkaista asfalttiin kulunutta ainetta, mikromuovia ym. jätettä. Ainakin karttojen mukaan hulevedet johdetaan suoraan mereen ei Kakolaan. Hulevesiin päätyy myös vaikka mitä muuta moskaa, jota avo-ojat eivät puhdista ja jotka kulkeutuvat mereen ja jauhautuvat siellä mikromuoviksi. Onko kirjoittaja kysynyt mitään hulevesien puhdistuksesta ennen mereen päätymistä? Ainakaan jutussa ei mainittu sanallakaan kaupungin nyt päättämän hulevesirahastuksen kohteena olevan veden puhtauden laadusta ja kohtalosta. Toki on paljon parannettavaa Kakolan puhdistamossakin ja sitä pitää tehdä jatkuvasti, mutta on myös huomattava joukkoliikenteen aiheuttama haitta hulevesien mukana kadun kaivojen kautta mereen kulkeutuva jäte.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Kallis raitioliikenne
Raitiovaunulla ei tätä ongelmaa ratkaista edes osaksi. Raitioliikenteeseen hukattavat sadat miljoonat tuottavat esim. pyörätiestöön sijoitettuna suuremman hyödyn, kuin maailman pelastaminen muutamalta kuminpalaselta. Sähköpyöräily vähentää jo nyt monilla oman auton käyttöä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jahaa
Vast: Kallis raitioliikenne
Sähköpyöräily vähentää toki monen kohdalla oman auton käyttöä, mutta samalla sähköpyöräily tuottaa litiumakkujen kierrätykseen uuden ongelman, jota ei ole lainkaan huomioitu sähköpyörien hehkutuksessa. Vert. toinen artikkeli TS:ssä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kai
Vast: Kallis raitioliikenne
No jos verrataan sähköpyörän akun ympäristökuormaa ja henkilöautoilun vastaavaan, niin ollaan kyllä halkomassa hiuksia. Ne ei ole millään mittarilla samalla mitta-asteikolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veeti
Vast: Kallis raitioliikenne
Joka väittää raitioliikennettä kalliiksi, ei näe koko kuvaa.

Raitiotien alkuinvestointi on suuri, mutta hyödyt vieläkin suurempia, kun vaikutuksia tarkastellaan usean vuosikymmennen perspektiivillä.

Kohdistamalla kaupunkiseudun kasvu tiiviisti raitiotien muodostaman kasvukäytävän varrelle, todellakin voidaan vähentää merkittävästi autoliikennettä ja taittaa haitallisten päästöjen kasvu.

Raitiotien mahdollistama tehokas maankäyttö tuo lisäksi satojen miljoonien kustannussäästöjä, kun huomioidaan infran rakentamisessa syntyvät säästöt, kiinteistötaloudellisiet hyödyt, lipputulot tms. Raitiotieinvestointi myskin palautuu suureksi osaksi kaupunkiseudun yrityksiin, työllistäen.

Kaupunkiseudun tiivistäminen pelkillä sähköpyörillä ei onnistu eikä tuo vastaavia hyötyjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PM
Vast: Kallis raitioliikenne
Kaksi mahdollista reitiotielinjaa ei poista bussien tarvetta. Helsingissäkin bussit kulkevat, vaikka siellä on huomattavan laaja raitiotieverkosto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
NP
Järki käteen
En ole ainoa joka pitää "muovi tappaa" keskustelua täysin ylimitoitettuna Suomessa. Ja nyt mukaan vedetään vielä raitsikka vastaan linja-auto. Jälkimmäinen paha paha koska linja-auton renkaista tulee saastetta mereen!!

Ei näissä jutuissa ole enää mitään järkeä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Gummi
Kaukaa haettu
Kirjoituksessa oli mainittu koko Ruotsin mikromuovikuormitus ja siitä vedetty oikoen suoraan joukkoliikenteeseen. Kumipyöräliikennettä tulee aina olemaan, raitiovaunut eivät tätä ongelmaa ratkaise.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää