Lukijalta: Ongelmat invataksitoiminnassa jättivät vanhuksen ilman kyytiä
Kertomus invataksin saannista Varsinais-Suomessa 2018:
Jarmo Heimo tilasi lauantaina 13.10. klo 15:00 Turusta TaksiDatan keskuksesta invataksin äidilleen Terttu Heimolle Paimion Vanhusten Palvelukeskukseen. Terttu on täysin pyörätuoliin sidottu ja kokonaan kaikissa toimissa avustettava invalidi, joka vammautui pari vuotta sitten Tyksissä tehdyn hoitovirheen seurauksena.
Ajo tilattiin seuraavaksi päiväksi, sunnuntaiksi 14.10., lähtö klo 14:00 ja paluu klo 16:00. Tarkoituksena oli tarjota Tertulle pitkän sairausjakson jälkeen rauhallinen sunnuntailounas ja rupatteluhetki pojan perheen luona hoitolaitoksen ulkopuolella.
Tilaus otettiin TaksiDatassa asianmukaisesti vastaan.
Tapahtumat sunnuntaina: Terttu soitti klo 14:12 Jarmolle, ettei taksia näy. Hän odotti Paltanpuiston eteisaulassa täysissä vaatteissa invatuolissa istuen.
Jarmo soitti TaksiDataan klo 14:13 ja kysyi, milloin auto on tulossa. Odottelutauon jälkeen keskuksessa puheluun vastannut henkilö kertoi, ettei mikään auto ole ottanut tilausta, mutta että hän huolehtii, että auto tulee. Jarmo kiitti.
Jarmo soitti tämän jälkeen varmuuden vuoksi sattumanvaraisesti valittuun paimiolaiseen taksinumeroon, jossa omistaja vastasi ja kertoi, että heillä on 10 autoa pihassa käytettävissä, mutta heillä ei ole ajovuoroa, joten he eivät saa tietoa tilauksista eivätkä voi ajaa.
Jarmo kysyi, saako heiltä auton, jos TaksiData antaa tilauksen. Hän vastasi kyllä ja lupasi soittaa myös itse taksikeskukseen.
Kello 14:30 Jarmo soitti Tertulle, joka kertoi, ettei autoa edelleenkään näy.
Jarmo soitti klo 14:32 Datakeskukseen ja kysyi, missä auto viipyy. Kuulemma autoa ei ollut löytynyt. Kerroin, että Paimiossa on ainakin yksi vapaa taksifirma, joka voi hoitaa ajon, ja annoin firman numeron. Datakeskuksesta luvattiin soittaa sinne.
Kello 14:47 Jarmo soitti paimiolaiseen taksiin ja omistaja kertoi, että Taksidatasta oli hänelle sanottu, että auto on jo järjestetty, joten hän oli jättänyt asian siihen. Hän sanoi, että he voivat hoitaa kyllä paluukuljetuksen ja sovittiin, että Jarmo soittaa hänelle, kun paluu tarvitaan.
Kello 14:48 Jarmo soitti Tertulle, joka sanoi, ettei hän jaksa enää istua odottamassa. Sovittiin kuitenkin, että odotetaan vielä jonkin aikaa, kun kerran taksi on tulossa.
Kello 14:49 Jarmo soitti Datakeskukseen ja kysyi, missä auto viipyy. Keskuksesta vastattiin, että ”joku taksi” oli kirjannut kyydin ja on tulossa. Kun Jarmo kysyi, mikä taksi ja mistä se tulee ja kuinka kauan vielä kestää, Datakeskus ei pystynyt kertomaan mitään tarkempaa tietoa.
Kello 14:57 Jarmo soitti Taksidataan ja kysyi, ovatko he olleet yhteydessä paimiolaiseen taksiin. Vastauksena tuli kysymys, että miksei paikallinen taksi ole vain ottanut tilausta. Kerroin, ettei heillä ollut annettu vuoro-oikeutta. Ei kuulemma ole esteenä. Jarmo vaati jonkin verran kiihtyneenä tilauskeskusta hoitamaan tehtävänsä ja järjestämään auton edellispäivänä tehdyn tilauksen mukaan.
Kello 15:00 Jarmo soitti Tertulle ja he päättivät lopettaa odottamisen. Jarmo ei enää soittanut taksikeskukseen, joka siis oli väittänyt ”jonkun taksin” olevan tulossa. Yhtään taksia ei loppupäivän aikana kuitenkaan ilmestynyt noutamaan Terttua.
Kello kahdelta valmiina ollut lounasruoka Hahkapyölissä oli kylmää. Se koottiin lautaselle ja lämmitettiin uudelleen mikroaaltouunissa ja vietiin Tertulle Paltanpuistoon, koska hän oli jättänyt päiväruuan ja iltapäiväkahvin väliin tullakseen poikansa perheen kanssa syömään. Ruoka syötiin hänen huoneessaan sängyn äärellä.
Tarinan pohjalta nousee kolme kysymystä:
1. Onko Lounais-Suomen TaksiDatan mielestä kohtuullista, että he jättävät hyvissä ajoin edellisenä päivänä tehdyn erikoistaksitilauksen kokonaan hoitamatta? Yhtiö on sitoutunut suorittamaan Paimion kaupungin kanssa tehdyn yksinoikeussopimuksen mukaan vanhus- ja vammaispalvelulakeihin perustuvat kuljetukset Paimiossa.
2. Onko kohtuullista, ettei taksikeskus vaivautunut koko prosessin aikana kertaakaan soittamaan oma-aloitteisesti asiakkaalle ja kertomaan tilaukseen liittyvistä ongelmista?
3. Onko oikein, että liikuntakyvytön, sairas vanhus joutuu istumaan ulkovaatteissa pyörätuolissa tuntitolkulla odottamassa hyvissä ajoin tilattua kyytiä, joka ei koskaan edes ollut tulossa?
Tämä tarina ei ole poikkeus, vaan yksi monista vastaavista tilanteista viimeisten parin vuoden aikana. Minusta tällainen toiminta antaa perusteet sopimuksen purkamiseen.
Jarmo Heimo
kaupunginarkkitehti