Lukijoilta

Lukijalta: Kuka vastustaa uutta rataa?

Tunnin ja vartin juna -jutussa (TS 23.9.) todettiin Muurlan ja Suomusjärven maanomistajien vastustavan rataa.

Oikea muotoilu on se, että vastustetaan virheellisin perustein valittua ratalinjausta.

Alun perin Salon kaupunki asetti neljä tavoitetta oikoradan linjaukselle. Radan piti kulkea Salon keskustan kautta, kulkea mahdollisimman lähellä moottoritietä, asemien piti tulla sekä Muurlaan että Suomusjärvelle ja isojen maisema-alueiden piti säilyä eheänä.

Tarjolla oli neljä linjausvaihtoehtoa, joista yksi olisi täyttänyt kaikki tavoitteet. Sitä linjausta ei Salon kaupunki kuitenkaan jostakin syystä halunnut viedä maakuntakaavaan. 

Hylätty Mp-linjaus olisi kulkenut 0,6–2,5 kilometrin päässä moottoritiestä. Virallisissa asiakirjoissa väitetään, että ”etäisyys on monin paikoin suuri”.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupunginhallituksen hyväksymä Mk-linjaus kulkee Muurlan ja Suomusjärven kohdalla jopa 5,5–6 kilometrin päässä moottoritiestä. Vähäisemmilläkin matemaattisilla taidoilla pitäisi ymmärtää, että 6 on enemmän kuin 2,5.

Suomusjärvelle sijoittuva asema pitäisi tavallisen radankäyttäjän kannalta rakentaa Kivihovin liikennekeskuksen tuntumaan. Maakuntakaavaan hyväksytyllä linjauksella Salo sijoittaisi tämän aseman umpimetsään, kauas Kitulan taajamasta ja kauas moottoritien liittymästä.

Lohjan kaupunginjohtaja näyttää ymmärtävän, mikä merkitys paikallisasemilla on junan käyttäjille. Kunpa hippunen sitä järkeä siirtyisi myös kuntarajan yli Salon suuntaan.

Valitulla linjauksella ollaan tekemässä 65 kilometriä junarataa vailla mahdollisuutta nousta junan kyytiin.

Onko Salo vain pelkkä keskustansa ja sen jokirannat? Meiltä Salon Kitulasta muuten pääsee jo nyt puolessa tunnissa Espooseen – moottoritietä pitkin. 

Tiina Lietzen