Lukijoilta

Lukijalta: Sähköauton hiilijalanjäljet kauhistuttavat

Suomessa on suunniteltu otettavaksi käyttöön miljoona sähköautoa. Se on kunnianhimoinen ja toimivuudeltaan arveluttava suunnitelma.

Etuna siinä on auton moottorin käynnistyminen pakkasellakin vaivattomasti. Merkittävänä haittapuolena on se, että auton lämmitys ja ikkunoiden huurteen poisto vie virtaa paljon.

Sähköä saadaan autolle tehdystä pistokkeesta ja siihen virtaa tulee Suomessa pääasiassa ydinvoimaloista, Saksassa useimmiten hiilivoimaloista ja Tanskassa tuulivoimaloista tuulella ja saksalaisista hiilivoimaloista tyynellä.

Muualla Euroopassa virranlähteet ovat samantapaisia. Muu maailma ja varsinkin Aasia tupruttaa surutta alailmakehään pakokaasuja.

Sähköauton, uusien pistorasioiden ja akkujen rakentamiseen tarvitaan kobolttia, nikkeliä, kultaa ja hiiltä moninkertaisesti perinteisiin autoihin verrattuna.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Noiden metallien louhinnassa tulee kymmeniä kertoja enemmän päästöjä tavalliseen autoon nähden, kuten esimerkiksi valtion pyörittämän Talvivaaran grafiittiliuskeen päästöistä tiedetään.

Siten sähköauton valmistus aiheuttaa suurimmat päästöt. Niillä pitää ajaa 50 000 –70 000 kilometriä, jotta pääsee tasoihin biodieselauton päästöjen kanssa.

Globaalin ilmastonmuutoksen hidastamisen suhteen sähköauton vaikutus on olematon. Paremminkin sen valmistuksen päästöt kasvattavat hiilidioksidista johtuvaa taakkaa.

Suomessa ja yleensä Pohjoismaissa ajatellaan ilmaston jatkuvan lämpenemisen jopa poistavan pakkastalvet.

Harvoin tuodaan esiin sitä, että sähköauto akkuineen on kolme kertaa polttomoottorikäyttöistä kalliimpi. Lisäksi sen rakentamiseen tarvitaan hyvin paljon energiaa metallien louhimisessa kaivoksista koboltin ja grafiitin saamiseksi. Edelleen hintaa nostaa kalliiden osien rakentaminen.

Miljoonan sähköauton valmistus ja käyttö Suomessa olisi vakavin ympäristötuho sitten toisen maailman sodan jälkeen. Tästä johtuen sähköautojen hiilineutraalisuus toteutuisi vasta kymmenien vuosien käytön myötä jos sittenkään.

Eelis Pulkkinen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vastaa
Juuso
Täysin oikeassa
Asia on just näin. Meitä viedään kuin rottaa litran mitassa. Valtaosa kansasta tietää vain sen, että sähkö tulee töpselistä. Harvinaisten metallien kaivaminen saastuttaa valtavasti samoin sähköautojen tarvitsema sähkö tuotanto lisää saastekuormaa. Oikea ekoteko on ajaa
vanhalla -80 luvun mersulla joka kestää ja kestää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Saasteet
Vast: Täysin oikeassa
Sähkön tuottaminen vaikkapa öljyvoimalassa sähköautoa varten tuottaa kokonaisuudessaan vähemmän ilmansaasteita kuin suora polttomoottorilla ajaminen. Ydinvoimalalla vielä vähemmän.

Kannattaisi tutustua hyötysuhteisiin ennen kohkausta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hyödytön suhde
Vast: Täysin oikeassa
Sitten niitä ydinvoimalan jätteitä varten louhitaan megaluolia dieselkäyttöisillä koneilla. Ja ehkä Suomen Lappikin pilataan kaivoksilla ja jätteillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
:(
Vast: Täysin oikeassa
"Saasteet". Puhehan oli akkutekniikan vaatimista saastuutavasta erikoismetallien lohimisesta ja niiden jalostuksesta. Kannattaisi lukea koko juttu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mukana ovat
Vast: Täysin oikeassa
Valmistustapa on huomioitu siinä kokonaiskuormituksessa. Ilman sitä, sähköauto tulisi paremmaksi jo muutaman kymmenentuhannen kilometrin jälkeen, nyt tarvitaan pitkälle yli 100000km
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
fyysikko
Loistava kirjoitus
Aivan loistava kirjoitus ja kannanotto, joka perustuu fysiikkaan sekä matemaattisiin faktoihin. Aivan eri luokkaa kuin vihreän puolueen esittämä unelmahöttö, joka perustuu kuvitelmiin ja mielikuviin.

Näin se on, että pelkkä sähköauton valmistus aiheuttaa päästöjä enemmän kuin mitä keskiverto kuluttaja tuottaa autoillessaan 5-10 vuodessa.

Lisäksi ilmanvastuksen ja vierimiskitkan voittaminen vaatii edelleen kutakuinkin saman energiamäärän kuin polttomoottoriautoissakin. Laitoksessa tuotettu energia vaatii lisäksi useamman konversion: Lämpöenergia muunnetaan sähköksi, joka pitää muuttaa korkeajännitteelle, siirtää kuluttajille, muuntaa takaisin matalalle jännitteelle, muuntaa ja siirtää akustoon kemialliseksi energiaksi, muuttaa kemiallinen energia takaisin sähköenergiaksi, muuttaa tasavirta sähkömoottorille sopivaksi vaihtovirraksi joka muuttaa sähköenergian mekaaniseksi energiaksi ja sen jälkeen auton liike-energiaksi. Tämän kokonaisprosessin hyötysuhde muodostuu niin heikoksi, että jos esimerkiksi voimalaitos toimii dieselmoottorilla, jonka jäähdytyslämpöä ei hyödynnetä kaukolämpönä, sähköautolla ajaessa päästöt ovat jopa yli kaksinkertaiset verrattuna siihen että se diesel poltettaisiin suoraan auton moottorissa.

Erona on vain se, että voimalaitoksen savut tupruttavat yleensä jonnekin maaseudulle sen sijaan, että auton usean suodattimen ja katalysaattorin läpi menevä raikas dieselin savu sekoittuneena pieneen määrään typen oksidia tulisi ikävästi urbaanin, Helsingin keskustassa asuvan vihreän puolueen kannattajan nenään ja aiheuttaisi ikävää mielipahaa ilmaston lämpenemisestä ja kauheista päästöistä, jotka voivat haitata unelman toteutumista.






Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Loistava kirjoitus
Ihan kivasti hajotit palasiksi energiantuotannon tarvittavat muunnokset. Kyllähän sieltä hävikkiä vähän tulee.

Mutta teepä sama dieselille.

Aloitataan dinosauruksista, jotka kuolivat ja hautautuivat sedimenttiin ja hapettomasti alkoivat muodostua lopulta öljyksi, joka kairataan, pumpataan, kuljetetaan ympäri maapalloa ja sitten vasta päästään siihen jalostukseen. Entä sitten sen diesel-moottorin hyötysuhde? Noin puolet sen energiasta menee harakoille. Eli kaikesta siitä työstä, kuljetuksesta ja jalostuksesta puolet on mennyt hukkaan.

Mikä olikaan sen laitoksessa tuotetun tai sähköauton sähköenergian hyötysuhde?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
afrologi
Vast: Loistava kirjoitus
Milloin fyysikko päivittää tietonsa autoteollisuudesta, energiateollisuudesta ja liikenteestä?
Löydän oppikirjasta kopioidun luettelon, mutta en muuta.
Mites paljon semmoisen tavallisen auton valmistus aiheuttaa päästöjä?
Millä paraboleilla huolehditaan voimalaitosten, maa-, laiva-, tms. savukaasujen puhdistuksesta ja sisältämien, uudelleenkierrätykseen ohjattavien kaasujen ja pienhiukkasten talteenotto?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kehitystä seuraava
Arvaa
kumman ajoneuvon aiheuttamat saasteet voidaan mitata päiväkodissa käyvän lapsen verestä, sähköauton vai biodieselauton? Bioperäisyys ei tarkoita että polttoaineen palamisesta ei tulisi myrkyllisiä pakokaasuja. Pitää tietää mitä eroa on paikallisilla ja globaaleilla päästöillä.
Artikkeli ei sisältänyt varsinaista faktaa vaan lähinnä mielipiteitä, mikä mielipidepalstalle toki suotakoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voi voi
Vast: Arvaa
Käy mittaamassa Tsernobylissä ja tule kertomaan sitten tuloksista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
viis faktoista
mutta kun se on
Näinhän se on, mutta ei anneta faktojen pilata unelmia!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää