Lukijoilta

Lukijalta: Kiusaamisesta puhuminen on uhrien vähättelyä

Potku polvitaipeeseen liikuntatunnilla. Nyrkinisku alaselkään välitunnilla. Käden vääntämien selän taakse koulumatkalla. Koululaukun heittäminen tulvivaan ojaan kirjoineen ja laskimineen.

Nuo ovat tositapahtumia vaasalaiselta ala-asteelta 1980-luvun lopulta. Yhä edelleen vuonna 2018 tällaisista teoista puhutaan peitenimellä koulukiusaaminen. Se on rikosten ja niiden uhrien törkeää vähättelyä.

Edellä mainituissa tapauksissa ja sadoissa tuhansissa muissa vastaavissa kyse ei ole ollut kiusaamisesta, vaan Suomen rikoslaissa määritellyistä pahoinpitelyistä, vahingonteoista, varkauksista ja kunnianloukkauksista.

Usein teot ovat jatkuvia ja joskus ne täyttävät jopa törkeän teon tunnusmerkit.

Kun lasta kehotetaan olemaan kiusaamatta, ei hän aivan liian kepeän sanavalinnan takia välttämättä ymmärrä tekojensa vakavuutta ja seurauksia siten kuin hänen pitäisi. Kiusaaminen kun ei sanana kuulosta kovin vakavalta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

1980-luvulla ei ollut vielä kännykkäkameroita ja sosiaalista mediaa, jotka ovat sittemmin helpottaneet merkittävästi varsinkin kunnianloukkausten tekemistä. Takavuosina tapauksia ilmeni lähinnä koulussa, mutta nykyisin ikävät asiat seuraavat lapsia älypuhelimien mukana kaikkialle.

Lapset eivät vielä ole rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan, mutta siitä huolimatta asioista tulisi viimein ryhtyä puhumaan niiden oikeilla nimillä. Voisimme ryhtyä käyttämään rikoslaissa määriteltyjä termejä tai vähintään puoliväliin sijoittuvaa ”kiusaamisrikosta” tapauksissa, joissa rikoslain tunnusmerkit täyttyvät.

Suomalainen koulujärjestelmä ja lukuisat eri kiusaamisen vastaiset hankkeet ovat osoittaneet vuosikymmenten aikana kyvyttömyytensä ehkäistä kiusaamisrikoksia. Olen itsekin ollut muutamissa hankkeissa mukana ja huomannut, että patenttiratkaisua tähän äärimmäisen vakavaan ongelmaan ei ole olemassa.

Lapset oppivat käyttäytymismallinsa pääasiassa kotoaan, ja ongelmalasten vanhemmat eivät usein ota vakavasti tietoa siitä, että heidän lapsensa aiheuttaa muille vahinkoa.

Kiusaamisrikoksiin täytyy jatkossa voida puuttua voimallisemmin kuin nykyisin – sekä koulun että poliisin toimesta – ja teoista täytyy seurata pään silittelyn sijaan jonkinlainen aito sanktio. Kehitys voi vaatia jopa lakimuutoksia, mutta aivan ensimmäiseksi se vaatii asennemuutoksen. Pahoinpitelyt kun eivät ole kiusaamista.

Jocka Träskbäck

yrittäjä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vastaa
Luuydinsoppa
Kiusaamisen anatomiaa
On yksi tapa saada kiusaaminen loppumaan. Altistetaan kiusaaja sille samalle toiminnalle, millä hän terrorisoi ympäristöään.
Olin koulukiusattu. Noin 5 poikaa harrasti hakkaamistani. Se loppui, kun yhtä sitten kerran löin.
Lapseni oli koulukiusattu. Se loppui, kun annoin hänelle luvan lyödä kiusaajaansa, mutta vain kerran. Kerroin puolustavani häntä, mikäli joku opettaja ryhtyy vääriin tekemisiin häntä kohtaan.
Myös toinen lapseni oli koulukiusattu. Se loppui kiusaajan puukotettua lapseni kaveria ja tultua siirretyksi toiseen kouluun.
Isäni neuvo - Älä lyö ketään, sillä voit yhdellä iskulla tappaa jonkun - on ollut hyvä elämänohje. En ole lyönyt. Ottanut kiinni ja pidellyt asennossa. Itse muutaman iskun jo saaneena.

Kiusaaminen päättyy vasta, kun opettajilla on oikeus huolehtia koulurauhasta sellaisilla keinoilla, mitkä vastaavat esiintyvän häiriön olemusta.

Kiusaaminen päättyy vasta silloin, kun opettajat täysin tunnistavat kiusaamisen. Muutamat opettajista tarvitsevat erityisopetusta, koska itse ovat olleet niitä kiusaajia.

Kiusaaminen päättyy vasta sitten, kun suomalaisen ei tarvitse kysellä ulkomaalaisilta ja ulkomailla - Mitä tiedätte Suomesta, mitä pidätte suomalaisista? Suomalainen on ihan hyvä ihmiseksi, kunhan sen vain itse oivaltaa ja seisoo vakaasti kahdella jalallaan pystyssä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitään kiusaanista ei edes ole !
Vast: Kiusaamisen anatomiaa
Olit siis kouluväkivallan uhri siis rikoksen uhri eikä sillä ole kiusaamisen kanssa mitään tekemistä, onko se nyt niin vaikea käsittää.Väkivalta koulussa jatkuu tasan niin kauan kun ongelmaa vähätellään kertomatta mitä oikeasti tapahtui.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Luuydinsoppa
Vast: Kiusaamisen anatomiaa
"Olit siis kouluväkivallan uhri siis rikoksen uhri eikä sillä ole kiusaamisen kanssa mitään tekemistä"

Hyvä provokaatio. Myös hyvä näyte ymmärtämättömyydestä. Yhteiskunnan muuttuminen muuttaa hyväksyttävän käyttäytymisen reunoja ja muotoja sen mukaan, mikä ryhmä milloinkin kirkuu. Suomessa oli aika ilman nopeusrajoituksia, oli myös aika monenlaisen muun jo lähihistorian tavoittamattomaan kadonneen. Eniten menneestä kaipaan avaraa ymmärrystä ja ihm - siis henkilöitten henkilökohtaista vastuuta omasta itsestään ja omista tekemisistään.


Ei siitä oikeasti-tapahtui -ole luuydinsopan poistamiseksi. Oikeasti-tapahtui sitten, kun lapset eivät ole aggressiivisia toisiaan kohtaan. Tämä aggressiivisuus kertoo hyvin paljon lapsen kotioloista ja kaveripiiristä. On hyvin ikävää, jos ei pärjää eikä kelpaa rauhallisena omana itsenään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samalla mitalla takaisin
Vast: Kiusaamisen anatomiaa
Olin jotain 10-vuotias. Koulussa vieruskaverinani istui lupaava koulu/työpaikkakiusaajan aihio, jonka mielestä oli todella riemukasta hakata minua aina ennen oppitunnin alkua nyrkillä oikeaan olkapäähän.

Siedin sitä kohtalaisen pitkään, koska olen hitaasti lämpenevää sorttia. En kuitenkaan ollut suunnitellut uraa kieroonkasvaneiden kakaroiden nyrkkeilysäkkinä joten eräänä päivänä päätin, että nyt riitti. Kun hän taas kerran takoi minua niin latasin aivan yllättäen ja pyytämättä...ja niin kovaa kuin 10-vuotiaan vihaisen pennun kropasta lähtee...oikean suoran koulukiusaajakokelaan olkapäähän.

Vaikka tapauksesta on jo 50 vuotta aikaa, niin muistan edelleen sen hölmistyneen ilmeen hänen naamallaan iskun osuessa. Tiedättehän...juuri sen ilmeen missä kova kipu ja itkunsekainen epäusko sekoittuvat punehtuvissa kasvoissa.

Se on ainoa kerta, kun olen ketään ihmistä lyönyt. Sen tapauksen jälkeen hänkään ei enää lyönyt minua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kiertoilmaisu on provokaatio
Vast: Kiusaamisen anatomiaa
Kyllä tosiasia on että ne tässä ymmärtämättomiä on jotka kutsuu väkivaltaa kiusaamiseksi. Puukko kyljessä ja todetaan että kiusaamisesta on kyse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Luuydinsoppa
Vast: Kiusaamisen anatomiaa
"Puukko kyljessä ja todetaan että kiusaamisesta on kyse."
Hyvin on opittu KAUHEAA-HIRVEÄÄ -toimittelun esimerkki.

Puukko sattui käteen. Pieni haava, mutta riittävä aggression osoitus kiusaajan poistamiseksi.

Pahoinpitely on rikosoikeudellinen termi, joka leimaa tekijänsä koko iäksi. Koulukiusaaja saattaa tolkkuuntua ennen kuin saa sen rikosoikeudellisen merkinnän. Se aikanaan "vanhenee", mutta jää merkintänä elämään.

Haluan sallia kiusaajille mahdollisuuden, vaikka tietyssä, hyvin vakavassa elämäni vaiheessa olisin halolla leiponut kenet tahansa niistä viidestä melkoiseen kuntoon. Jos olisi/olisivat tulleet kohdalle.
Työkavereina on ollut koulukiusaajia. Kaikki ryhtyivät myöhemmällä iällä juopoiksi. Vaikka olivatkin hyvin toimeen tulevia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
näin tämä toimii
Vast: Kiusaamisen anatomiaa
Kiertoilmaisun käyttö on raukkamaista koska sillä on ainoastaan tarkoituskin välttää mahdollinen kunnianloukkaus-syyte. Pahoinpitely ja väkivalta on näytettävä toteen, kiusaamisesta voit syyttää ketä tahansa vailla mitään seuraamuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Järkiintymisiä lisää
Vain ja vain
Kerrankin aikuinen joka tajuaa mistä on kyse, väkivallasta on kyse eikä sitä haluta tunnistettavan millään ilveellä. Kiertoilmaisun käyttö on suoranaista raukkamaisuutta koska asioille todellakin löytyy ihan omat nimensä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jocka
Vast: Vain ja vain
Kiitos. Asia on juuri näin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ope täällä, onneksi eläkkeellä
Kiva koulu -projekti on täyttä huuhaata
Jos koko ajan jauhetaan, että älä kiusaa, niin sitä ne muksut sitten muistavat tehdä. Kielletty hedelmä maistuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muutaman kylämoukan taltuttaja
Vast: Kiva koulu -projekti on täyttä huuhaata
Lapsi ei ole tyhmä. Hänelle pitää puhua kuin vertaiselleen. Selkein, suorin ilmaisuin tämä-on-tätä, tuo-on-tuota. En hyväksy käyttäytymistäsi. Tehokeino: Puhuttelu kavereiden seuratessa tilannetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Henrietta
Vast: Kiva koulu -projekti on täyttä huuhaata
Kiva koulu -projekti on hyvä pedagoginen bisnes, joka on poikinut vielä parempia journalistisia start up-yrityksiä. Sellaisia tilattavia lehtiä kuin Koulukiusaaminen ja Koulurauhaa. Jotkut kateelliset vain ovat valitelleet kuluttajansuojalautakunnalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aapo
Vast: Kiva koulu -projekti on täyttä huuhaata
Henrietalle

Koulurauha-lehti kampanjassa myytiin lehteä valikoiden vanhuksille. Ei auttanut, vaikka kerroin suoraan heille, että muistisairas ei ymmärtänyt myyntipuhelusta tuon taivaallista. Muistisairaalle lähetettiin lehti osoitteeseen, joka hänellä oli ollut 10 vuotta sitten. Ennen kuin lasku lopulta tuli oikeaan osoitteeseen oli 14 päivän peruutusaika mennyt aikoja sitten. Ainuttakaan luvatusta lehdestä ei tullut koskaan perille. Koulurauha-lehden puhelimeen vastannut henkilö ei halunnut ymmärtää tilaajan ongelmaa mitenkään, vaan vetosi nauhoitettuun tilauskeskusteluun. Maksoimme lehden laskun muistutuslisineen ja vaihdoimme puhelimen prepaid-liittymään. Koulurauha-lehden kuluttajasuojavalitukset olivat enemmän kuin aiheellisia. Mummi ehti tilata myös erään toisen tuotteen. Soitin sinne ja asia oli sillä selvä. Lasku mitätöitiin. Joten turha puolustella tuollaisia humpuukilehtiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Henrietta
Vast: Kiva koulu -projekti on täyttä huuhaata
Aapolle: kommenttini oli ironiaa; minullekin yritettiin myydä humpuukilehteä joten tiedän tasan tarkkaan millaisesta huijauksesta on kysymys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.