Lukijoilta

Busseille omat kaistat

Tänä päivänä bussit ajavat samoilla kaistoilla kuin henkilöautot ja muut ajoneuvot. Busseille pitäisi hankkia omat kaistat, koska muun muassa koululaiset myöhästyvät koulusta, kun bussit joutuvat pysähtymään ruuhkaan ja liikennevaloihin muiden autoilijoiden kanssa.

Esimerkiksi Tampereella on joukkoliikenteelle omat kaistat ja siellä voi luottaa aikatauluihin, koska bussit ovat oikeaan aikaan oikealla pysäkillä eikä tarvitse pelätä myöhästymistä.

Tietenkin kaistojen tekeminen tulisi maksamaan. Myös liikenne voisi olla hidasta aluksi tietyön takia.

Mutta loppujen lopuksi siitä olisi hyötyä ja se voisi jopa nostaa joukkoliikenteen yleistä käyttöä. Tämä taas johtaisi siihen, että bussivuorot lisääntyisivät ja näin tulisi lisää työpaikkoja.

Bussikaistoista olisi siis hyötyä ja ne olisivat avuksi varsinkin opiskelijoille ja autottomille. Eiköhän pitäisi ottaa mallia Tampereesta tässä asiassa.

Ja kun joukkoliikenne keskustassa kasvaa sujuvuuden vuoksi, vähentää se samalla yksityisautoilua ja mopoilua. Näin suojellaan ilmastoa ja luontoa pakokaasujen vähentymisen muodossa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
sääntöjen noudattaminen
Busseille on jo omat kaistat
Turussahan on busseilla omat kaistat kaupungin sisääntuloväylillä keskustan tuntumassa. Ei niitä ole tarvetta olla muualla, koska Turussa ei ole kovin pahoja ruuhkia.

Ongelmana on liikennevaloja noudattamattomat autoilijat. Kun monta autoa tunkee risteykseen keltaisilla ja pari vielä punaisilla, niin soppa on valmis. Risteävä liikenne ei pääse liikkeille kun risteys on tukossa punaisia päin ajaneista autoista. Ketjureaktio jatkuu niin että kun ei päästä heti vihreiden sytyttyä liikkeille, niin koetaan että voi ajaa vähän taas päin punaisia ja tukitaan risteävä liikenne.

Turussa ei olisi juurikaan ruuhkaa jos kaikki ajaisivat rauhallisesti sääntöjen mukaan ja kaikenlainen itsekäs poikkoilu ja sääntöjen soveltaminen jätettäisiin pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ei toimi
Vast: Busseille on jo omat kaistat
Miljoona kaupungeissakaan ei olisi "ruuhkaa", jos kaikki ajaisivat kuin robotit.

Turku on joka tapauksessa kaupunki, jonka keskusta-alueen väylät ovat tavoittaneet välityskykynsä rajat ja jonka ruuhkat tulevat tästä lähin kasvamaan nopeasti.

Nämä haitat eivät tietenkään tunnu, jos ei asu keskustassa ja näe ruuhkan aiheuttamia ongelmia käytänössä ja joka päivä.

Bussikaistat ovat varautumista kyllästystilaan päässeen liikkenneinfran kasvavaan ylivuotoon, eli ruuhkiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.