Lukijoilta

Lukijalta: Meriläjitykset on lopetettava

Turun merialuetta on käytetty kaatopaikkana vuosikymmenten ajan. Turun Satama halua jatkaa toimintaa ja hakee lupaa miljoonan kuution läjitykselle Pohjois-Airistolle. Turun ja Naantalin kaupunkien ruoppausmassojen lisäksi sopimuksen ulkopuoliset pienruoppaajat saavat tuoda alueelle ruoppausmassojaan maksua vastaan.

Satama tekee bisnestä, ja me veronmaksajat maksamme suurelta toimijalta ”yleisen edun nimissä” säästyneet kustannukset luontoarvojen menetyksenä. Odotamme vihreiltä päätöksentekijöiltä muutosta Turun linjaan.

Turun Satama Oy:n hallituksen uusi puheenjohtaja Ville Niinistö kertoo olevansa yllättynyt, että iso osa kaikista ruoppauksista on kaupungin, eikä sataman vastuulla (TS 28.6.). Yli 10 vuotta kunnallispolitiikassa vaikuttaneen vihreän poliitikon luulisi tuntevan kotikaupunkinsa suuret ympäristöön vaikuttavat hankkeet.

Ei ole liioin syytä eritellä kaupungin ja sataman vastuita, kun Turun kaupunki omistaa myös Turun Sataman. Meriläjityksistä luopumisen yhteydessä Niinistön käyttämät epämääräiset sanamuodot ”keskipitkällä aikavälillä” ja ”pääsääntöisesti” kuulostavat vältteleviltä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koska maaläjitys lisää kustannuksia, siihen tarvitaan Niinistön mukaan sataman omistajan tahdonilmaus eli kaupunginhallituksen konsernijaoston päätös. Konsernijaoston puheenjohtaja on Niinistön puoluetoveri Jukka Vornanen.

Vihreitä edustaa myös Saara Ilvessalo, jonka johtama Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on jo vuonna 2016 tyrmännyt Airiston uutta yhteisläjitysalueen valintaa perustelevan raportin. Vihreällä politiikalla näyttäisi nyt olevan valta palauttaa sinilevien vihreäksi värjäämä Airisto siniseksi.

Vesialueiden omistajien ja käyttäjien edustajana Airiston-Velkuan kalastusalue vaatii, että Turun kaupunki käyttää omistajaohjausta ja edellyttää Turun Satamaa lopettamaan meriläjitykset nykyisen ympäristöluvan umpeuduttua.

Myös turkulaiset ja Turun sataman kautta vuosittain kulkevat yli kolme miljoonaa matkustajaa odottavat historiaan jäävää ympäristöpäätöstä.

Olavi Sahlstén

puheenjohtaja

Airiston-Velkuan
kalastusalue

Timo Saarinen

isännöitsijä

Kirjoitusta on korjattu 12.7. kello 9.20: Saara Ilvessalon etunimi korjattu oikeaksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
hamnbus
Satama siirtoon
Satama on siirrettävä paikkaan, jossa väyläsyvyys riitää ruoppaamatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Motor Ola
Maaläjitys ei muuta Airistoa siniseksi
Meriläjityksen vaikutuksia Airiston tilaan on selvitetty 1980-luvulta asti. Läjitys aiheuttaa paikallista lyhytaikaista samentumista. Se ei rehevöitä merta merkittävästi, sillä siinä vapautuu vain vähän ravinteita. Aurajoen tuoma ravinnekuormitus ja Turun jätevedet määräävät pitkälti Airiston rehevyystason. Näin ollen maaläjityksiin siirtymällä ei Airiston tila kohene. Meriläjityksellä ei myöskään ole havaittu olevan vaikutuksia silakkakantoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Just näin
Vast: Maaläjitys ei muuta Airistoa siniseksi
Olen samaa mieltä. Läjitys ei aiheuta rehevöitymistä, savupiipputeollisuus ei tuota kasvihuonekaasuja, fossiiliset polttoaineet lopu koskaan, eivätkä kasvinsuoja- tai palonestoaineet vaikuta lisääntymisterveyteen.

Sitä paitsi meillä tulee aina olemaan PCB-silakkaa vaikka muut kalat menivätkin. Kiitti sodanjälkeiset sukupolvet. Kehtaatte pesänlikaajat vielä uikuttaa merimetsoista ja hylkeistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pasi L.
Vast: Maaläjitys ei muuta Airistoa siniseksi
Ruoppausmassojen sijoittelussa otetaan huomioon niiden koostumus, hyvin pieni osa pohjasedimentistä sisältää haitallisia aineksia ja se osa sijoitetaan erikseen. Tilapäinen samentuminen on tietenkin haitta, mutta sedimentin asetuttua paikalleen haittakin on kadonnut ja vihreät kaikenvastustajat joutuvat hakemaan uuden aiheen kiukutella. Maalle sijoitetusta sedimentistä on jatkuvasti turhia lisäkuluja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Klas Veranda
Vast: Maaläjitys ei muuta Airistoa siniseksi
Läjityksellä ei totta tosiaan ole todettu olevan vaikutusta silakan kutuun. Mutta se johtuu pääasiasssa siitä, että asiaa ei ole tutkittukaan. Se ollaan toisaalta huomattu, että kalastajat ja silakkasaaliit ovat vähentyneet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Maaläjitys ei muuta Airistoa siniseksi
Nimimerkki Pasi L.: "Tilapäinen samentuminen on tietenkin haitta, mutta sedimentin asetuttua paikalleen haittakin on kadonnut ja vihreät kaikenvastustajat joutuvat hakemaan uuden aiheen kiukutella."
Kirjoittajan tyypillinen viesti. Oltiin sitten Airistolla tai Kittilässä niin ongelma aiheuttajana ovat vihreät.
Tässä kyllä näkyy olevan asialla Airiston-Velkua kalastusalue. En nyt sitä yhdistäisi vihreisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sams Ung
Sen luluja laulat...
...kenen maksamalla palkalla leipäsi ostat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.