Lukijalta: Biokaasubussit yleistyvät maailmalla
Euroopan kaupungeissa biokaasu (nesteytetty tai paineistettu) bussiliikenteen polttoaineena yleistyy. Kaupungin koolla ei ole merkitystä.
Vaasassa otettiin käyttöön 12 Scanian lbg-bussia 2016. Kööpenhaminassa otettiin vasta käyttöön 41 Manin valmistamaa biokaasukäyttöistä nivelbussia, joissa on 147 istumapaikkaa. Näistä ehkä voisi käyttää nimitystä superbussi, jos sellaista nimitystä ylipäänsä on tarvetta ja/tai halua käyttää ( Lauri Helke, Turkulainen 18.4.; Jorma Jäntti, TS 20.5.)
Nottinghamissa otettiin käyttöön yli 40 Scanian alustalle rakennettua biokaasukäyttöistä kaksikerrosbussia. Niissä on 90 istumapaikkaa.
Britanniassa on vanha ja vahva paikallisjunaperinne. Esimerkiksi Glasgown keskustaan pääsee paikallisjunilla vaivattomasti ja keskustassa on helppo liikkua busseilla (usein 2-kerroksisia.) Siellä on yksi maailman vanhimmista metroista. Kaksikerrosbusseja on muuallakin Euroopassa.
Skånetrafiken on yhtä sähköbussia lukuunottamatta vaihtanut kaikki noin 450 bussia lbg-käyttöisiksi. Malmön 185 bussia vaihdettiin lbg-käyttöisiksi kahdeksan vuoden siirtymäajalla. Tukholmassa vaihdettiin 300 bussia lbg-käyttöisiksi.
Nantes ja Bergen mainitaan turkulaisessa joukkoliikennekeskustelussa.
Nantes sijaitsee suistoalueella. Nykyaikainen joukkoliikenne on perustunut 1985 avattuun kolmeen ratikkalinjaan, busseihin ja paikallisjuniin. Jos Nantesiin perustetaan sähköisiä bussilinjoja, jätetään asia heidän huoleksi.
Bergen on teollisuuskaupunki. Se rakennettiin väljäksi tulipalon (1916) jälkeen. Bergen sijaitsee vuonossa ja on näin hieno kohde yhdelle ratikkalinjalle. Siellä on ja olisi investoitu ilman ratikkalinjaakin. On täyttä propagandaa väittää investointeja ratikan ansioksi.
Tekniikka kehittyy. Ei ole viisasta sijoittaa vanhaan ratikkaratkaisuun satoja miljoonia.
Varissuon aamuruuhka ja lisääntyvä liikennetarve Kupittaalle hoituvat ilman ratikkaa ja sataman ruuhkat 2–3 bussilla. Bussiliikennettä voisi nopeuttaa vaihtamalla liikennevalot aina vihreää näyttäviksi julkiselle liikenteelle.
Ilmo Tervonen
Turku