Lukijalta: Ratikka vai jättibussi?
Ratikka vai jättibussi? Siinäkö ainoat vaihtoehdot Turussa?
Politiikassa on vanha temppu antaa vain kaksi vaihtoehtoa ja siten luoda harhakuva, ettei muita vaihtoehtoja ole.
Oletteko lukeneet viime aikoina uutisia, joissa esitellään valintaa pikaraitiotien tai superbussin välillä? Media on mennyt halpaan ja toistaa samaa kahden vaihtoehdon kaavaa.
Oikeasti on paljon vaihtoehtoja, vaikka Turun kokoomus ja vihreät ovat ripustautuneet kahteen. Politiikassa on aina valinnanvaraa.
On myös syytä pohtia, miksi raitiotietä kutsutaan pikaraitiotieksi ja isoja busseja superbusseiksi. Kyse on mielipidemuokkauksesta, jossa ihmisille luodaan positiivista mielikuvaa tuotteen erinomaisuudesta.
Markkinamiesten lisäksi monet poliitikot käyttävät mielellään tällaisia sanoja, sillä niillä pyritään luomaan äänestäjille mielikuvaa oman politiikan edistyksellisyydestä. Turun ja Helsingin välille kaavaillun tunnin junankin matkakestoksi on arvioitu tunti ja vartti, mutta ei ole yhtä myyvää puhua "tunnin ja vartin junasta".
Olisi rehellistä puhua raitiotiestä ja jättibusseista. Sekä lisäksi siitä, mitä niiden vaihtoehtoina on.
Ensinnäkin, nykyinen bussiliikenne ja varsinkin seutuliikenne Föli toimii erinomaisesti. Turun lähiöissä ei tapahdu sellaista väestöräjähdystä, ettei busseihin enää mahtuisi. Sitä paitsi vilkkaisiin aikoihin on helppo lisätä vuoroja.
Raitiotie ja jättibussit maksavat veronmaksajille valtavasti uusina menoerinä ja silti ne kulkisivat ruuhka-ajan ulkopuolella lähes tyhjillään.
Toiseksi, liikkuminen ja kaupunkiympäristön kehittyminen on paljon muutakin kuin muutama reitti kantakaupungille. On lentokenttää, satamaa ja rautatieasemaa sekä satoja muita osoitteita, joihin ihmiset kulkevat. Paljon pyörällä polkemista ja rutkasti enemmän autoilua.
Rautatieaseman ja bussiaseman yhdistäminen moderniksi matkakeskukseksi kannattaisi tehdä ensimmäiseksi. Turun Perussuomalaiset otti tämän esille jo 2012. Sitten pitää huolehtia hyvistä ja nopeista kulkuväylistä busseille ja yksityisautoilijoille.
Keskustan ja isompien lähiöiden välit ovat mielenkiintoisia reittejä suunnitella raitiotietä ja jättibussilinjoja, mutta liikenteeseen panostaminen yksisilmäisesti niiden välillä ei ole järkevää.
Meillä on esimerkiksi kauppakeskukset Mylly ja Skanssi, sekä ennen kaikkea Turun naapurikunnat, joiden asukkaita Turku ei saisi unohtaa joukkoliikenneratkaisuissa.
Ville Tavio
Kansanedustaja
Perussuomalaisten Turun valtuustoryhmän puheenjohtaja