Lukijoilta

Lukijalta: Raiteet vievät kohti parasta opiskelijakaupunkia

Keskustelu Turun tulevista investoinneista joukkoliikenteeseen on käynyt hyvin vilkkaana jo pitkään. Tämä on hyvä, sillä nyt tehtävät päätökset tulevat vaikuttamaan Turun alueen mahdollisuuksiin kehittyä pitkälle tulevaisuuteen, jos niitä uskalletaan tehdä.

Turulla on kunnianhimoinen tavoite olla Suomen paras opiskelijakaupunki.

Yksi tärkeimmistä elementeistä hyvässä ja toimivassa opiskelijakaupungissa on toimiva julkinen liikenne. Opiskelijan pääasialliset tavat taittaa matkoja ovat nimittäin joukkoliikenne ja erilaiset kevyen liikenteen muodot.

Päivittäisten työ- ja opiskelumatkojen on oltava sujuvia myös silloin, kun kaupunki kasvaa ja tiivistyy merkittävästi. Tuplanivelbussin kapasiteetti ei tule riittämään korkeakoulujen kampusalueella, mikäli joukkoliikenteen käyttö kasvaa ja alueelle tulee suunnitelmien mukaisesti uusia asukkaita ja työpaikkoja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raitiotie vastaa parhaiten esitettyihin kasvun haasteisiin. Se mahdollistaa tiiviin kaupunkirakenteen suunnittelun ja ohjaa kasvua. Raiteet ovat kiinteä osa kaupunkia ja niiden ympärille on turvallista investoida. Raitiovaunun puolesta puhuvat myös sen korkea matkustajakapasiteetti ja käyttöikä.

Opiskelijan pohtiessa mahdollista tulevaa opiskelupaikkaansa vaakakupissa painavat monet asiat.

Raitiotie parantaa Turun houkuttelevuutta paikkana opiskella ja jäädä työskentelemään opintojen jälkeen. Opiskelijat toivovat Turulta kunnianhimoa kehittää kaupungin joukkoliikennettä laatu edellä.

Me korkeakouluopiskelijat haluamme nähdä Turun, joka uskaltaa tehdä rohkeita investointeja nykyisten ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin parantamiseksi.​

Turun korkeakouluopiskelijoiden Ryhmä 40 000 puolesta

Olli-Pekka Paasivirta

Puheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (71)

Vanhimmat ensin
Vastaa
jh
Faktaa vai veikkausta
Keskustelu raiteista tai superbusseista on täysin turhaa koska asiat perustuvat arvioihin, mielikuviin tai unelmiin se että raiteet toimivat jossain kaipungissa ei takaa sitä että toimisi Turussakin eli kyseessä on arvio. Sen verran seurannut vierestä korkeakouluissa opiskelevien toimintaa niin eivät tule käyttämään sen enempää bussia kuin ratikkaa jollei niillä pääse suoraan kotiovelta koulun ovelle. Turku on sen verran pieni kaupunki ettei täällä tarvita jalkojen tai polkupyörän lisäksi muuta kulkuneuvoa kuin korkeintaan muuttopäivänä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
F. V. H.
Vast: Faktaa vai veikkausta
Et ilmeisesti ole se penaalin terävin kynä, mutta yritetään nyt kuitenkin.

Kaikki tulevat infrahankkeet perustuvat arvioihin ja laskelmiin. Mitään rinnakkaista tulevaisuutta tai aikakonetta meillä ei ole.

Jos raiteet toimivat hyvin kaikissa referenssikaupungeissa, niin on mielenkiintoista olettaa, etteivät ne jostain syystä toimisi Turussa, jossa raiteet ovat ennekin menestyksellisesti olleet.

En tiedä mistä sinä puhut, mutta nuoret kannattavat kyselyiden mukaan raitiotietä ja käyttävät joukkoliikennettä enemmän. Syy tähän on havahtuminen yksityisautoilun kestämättömyyteen kulkumuotona,

Turku ei ole pieni kaupunki. Turun keskustaajama on kymmenen suurimman joukossa Pohjoismaissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jn
Vast: F. V. H.
Voisiko kirjoittaja viitata siihen asiaan kun uutisoidaan mahdollisesta raideliikenteestä annetaan ymmärtää että hyödyt perustuvat faktoihin ja superbussin hyödyt arvioihin ja oletuksiin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Fakta
Vast: Faktaa vai veikkausta
Turku on turkkulaisten tuppukylä muut ihmiset asuvat muualla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turre
Absurdistan
Koko ”superbussi” pelleily saa Turun näyttämään pelkästään naurettavalta. Jos haluamme houkutella kaupunkiin koulutettua väkeä ja saada opiskelijat jäämään, tämä ei ole ihan sitä parhainta mainosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
opiskelija oikkarissa, Turun YO
Vast: Absurdistan
kampus on lähellä, eikä sinne mennessä mitään ratikoita kukaan opiskelija käytä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pro Turku
Vast: Absurdistan
Turku näyttää erityisen naurettavalta "Turre", jos se ajaa itsensä ja taloutensa täydelliseen umpikujaan hankkimalla superbussin, ratikan ja vielä jonkin musiikitalon, vaikka rahaa ei ole nykyisiinkään, paljon kaupunkilaisen kannalta tarpeellisempiin investointeihin ja ihan välttämättömiin hankkeisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Laiskat opiskelijat
Pyöräily on terveellistä
Teidän pitäisi opiskella ja valmistua, eikä hillua ratikoissa. Me työssäkäyvät maksamme teidän opiskelu ne, ja nyt pitäisi vielä 300-600 miljoonaa laittaa herrasväen peffain siirtelyyn? Ajakaa pyörällä - niin minäkin tein.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaustin
Nykyiset Opiskelijat maksavat hoivasi
Korkeakouluopiskelijat ovat niitä jotka maksavat sinunkin siirtelysi pyörätuolilla tai kuolinvuoteellasi aikoinaan. Vai sanotaanko silloin sinulle että kulje itse pyörilläsi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vai tuliko kaikki itsestään
Vast: Pyöräily on terveellistä
Tulevien pyörätuolinsiirtelijöiden halvan koulunkäynnin on mahdollstanut se tuolissa istuva.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Pyöräily on terveellistä
Ja sen tulevan pyörätuolissaistujan korkean elintason on mahdollistanut veteraanit.

Että sitä vaan tarkoitan, että niin se nyt vaan menee. Työssäkäyvät maksavat eläkkeensaajien hoidon ja eläkkeet sekä opiskelijoiden edut. Mutta kun ne työssäkäyvät olivat joskus opiskelijoita ja ovat tulevia eläkeläisiä.

Se on ihan normaalia länsimaista valtiontaloutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
8 tunnin työpäivä 1917
Vast: Pyöräily on terveellistä
Ja veteraanien elintason on mahdollistanut aktiivisuus omien asioiden hoidossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Opiskelijoiden kaupunki
Opiskelijoiden kaupunki on sellainen, jossa ei makseta veroja, koska opiskelijat eivät varsinaisesti tuo rahaa kaupunkiin, mutta vaativat kuitenkin parempia palveluja. Onko se sellainen kaupunki, jossa uhrataan kuralla olevan kaupungin viimeinenkin laina lati raitiotiehen.

Tuskinpa vaan, sillä tuo yhtälö ei toimi ja vaatimuskin raitiotiestä on täysin ajattelematon. Mutta eihän se toki ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka ajattelemattomaan pyyntöön suostuu.

Kuulkapa nyt: Keskittykää te vaan opiskeluunne ja antakaa veroa maksavien kaupunkilaisten päättää siitä miten veroja käytetään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Opiskelijoista tulee maksavia asukkaita
Vast: Opiskelijoiden kaupunki
Verorahojen kulutusta pelkäävät vain työttömät ja eläkeläiset. Me maksajat haluamme rahoillemme jotain vastinettakin! Maksan mielelläni laadusta enemmän ja niin maksaa moni muukin. Ihmisillä on kalliita puhelimia, eikä vanhoja kapuloita ja he käyvät tokmannin sijasta stockmannissa. Jos minulle riittää pelkkä näkkäri ja puuro ruoaksi, niin en silti pakota koko kaupunkia tinkimään mausta ja laadusta. Annetaan maksajien päättää, mitä niillä rahoilla tehdään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Faktaa
Vast: Opiskelijoiden kaupunki
Sinä joka väität, että "Opiskelijoista tulee maksavia asukkaita", puhut ihan potaskaa. Tutkimuksen mukaan 52% AMK-opiskelijoista ja alle 40% YO-opiskelijoista maksavat jatkossa veronsa Turkuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää