Lukijoilta

Lukijalta: Superbussi on riski-investointi, johon Turulla ei ole varaa

Onko superbusseja kaavaileva Turku tekemässä suuren virheen, kysyi Helsingin Sanomien otsikko 5.3. Samaa mietin itsekin: Superbussilinjaa myydään edullisena ratkaisuna, mutta pelkään sen tulevan kaupungille vielä yllättävän kalliiksi.

"Yhden raitiolinjan tavoittelussa näyttää ennestään tunnetumman raitsikan imago hakkaavan karusti aidot ilmastotavoitteet", kirjoitti kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus blogissaan Turkulaisessa lauantaina 3.3. Tässä hän sortui paitsi päättäjäkollegoidensa tökeröön vähättelyyn, myös paljastamaan, että bussin puolustus perustuu pitkälti oletuksiin ja mielikuviin.

Katteluksen väite paremmista ilmastotuloksista pohjaa ensinnäkin siihen, että valtuusto päättäisi rakentaa superbussilinjojen verkoston. Verkostoajatus perustuu yhteen mainintaan raitiotieselvityksen johtopäätöksissä, eikä sen kannattavuutta, kokonaiskustannusta tai vertailua vastaavaan raitiotieverkkoon ole selvitetty. Tämän perusteella ei bussiverkostosta voida päättää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toisekseen perustelut tekevät uskaliaita oletuksia täyssähköisten kaksinivelbussien kestävyydestä.

Nivelbusseista on Suomessa pitkälti luovuttu niiden huonon kestävyyden takia. Turun sähkö- ja hybridibussit kestävät talvea vaihtelevasti, ja akkutehoa joudutaan paikkaamaan dieselillä.  

Euroopan ensimmäiset akkukäyttöiset kaksinivelbussit hankitaan vasta syksyllä 2018 Nantesiin, jossa selvästi lämpimämmän ilmaston ansiosta jopa tavallisten bussien käyttöikä on pidempi.

Superbussipäätös tehtäisiin siis tietäen, että kaluston toimivuus nähdään vasta käytössä.

Ilmastotavoitteet jäävät haaveeksi, jos kalusto on jatkuvasti huollossa tai se joudutaan jälkeenpäin vaihtamaan kaasukäyttöiseen, rengaspölystä puhumattakaan.

Lopputuloksesta riippumatta hankintapäätös on mielestäni tehtävä samaan tapaan kuin Tampereella: Tarjouskilpailu on tehtävä sitovana ja esimerkiksi 40 vuoden elinkaarikustannukset huomioiden. Vain näin voidaan välttää suuri virhe, joka aiheuttaa mittavia kustannuksia vuosiksi myöhemmin.

Riina Lumme

Turun kaupunginvaltuutettu ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan jäsen (vihr)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Turre
Koekaniinit
Turku on tässä ryhtymässä pohjoisissa oloissa täysin testaamattoman järjestelmän koekaniiniksi, vain koska järjestelmä näytää halvalta. Päätöksen lopulliset kustannukset ja seuraukset näkyvät hyvässä lykyssä vasta 4-5 vaalikauden jälkeen. Siinä vaiheessa moni nykyinen päättäjä on jo eläkkeellä tai mullan alla. Nuoren polven poliitikot ovat muissa hommissa tai unohtaneet vanhat päätöksensä.

Raitiotie todettiin selvityksessä ylivoimaisesti parhaaksi vaihtoehdoksi. "Superbussia" puoltaa vain näennäisesti halvempi hinta ja niissäkin laskelmissa oli kauppiaalla sormi vaa'alla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
M. V.
Vast: Koekaniinit
Olen samaa mieltä, että asiat eivät ole niin kuin näyttävät. Kumpikin vaihtoehto on jo todistettu parhaaksi.

Tosiasiassa monessa yhteydessä on varmuudella osoitettu, että Turku on molempiin liian pieni ja herkkä kaupunki, ja voittajia liian vähän. Moni arvelee, että keskustelulla yritetään peittää taustalla tapahtuvia isoja ja peruuttamattomia päätöksiä.

Kuten olette huomanneet, lobbauskeskusteluissa on helppo olla asiantuntija, väittää perustelematta mitä vain ja viljellä valheita. Toistaiseksi nämä laaditut selvitykset jne. ovat olleet pintaraapaisuna sitä luokkaa, että jos niiden perusteella tehdään lopullinen päätös, se on todennäköisesti väärä.

On toistuvasti ehdotettu, että raitsikka- ja superbussisuunnitelmia siirretään kauas tulevaisuuteen odottamaan jo kynnyksellä olevan tekniikan kehittymistä ja kuntatalouden paranemista. Nykyisin tyydyttävästi toimivaa julkista liikennettä voidaan parantaa monin keinoin, vaikkapa käyttämällä optimointi- ja simulointimalleja linja- ja aikataulusuunnittelussa ja lisäämällä ruuhkaisella linjalla bussien kapasiteettia kerrosbusseilla. Kenellä on odotuksia tonttinsa hinnan reippaasta noususta malttaa vielä odotella tilipäivää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Raitsikka on paljon suurempi riski
Paljonko nivelen korjaus maksaa? Luulisi homman onnistuvan muutamalla tonnilla, ei se kovin mutkikasta voi olla. Näyttää muuten noissa raitsikoissakin olevan nivel ja haitari. Kustannusero bussin ja ratikan välillä on satoja miljoonia. Eivät nivelkorjaukset sitä poista tai edes kavenna. Paras vaihtoehto on silti aikalisä, koska siihen ei sisälly kummoistakaan riskiä. Ainoat, joilla on kiire, ovat vihreät, sillä he ovat juuri päässeet kiinni vallan kahvaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Raitsikka on paljon suurempi riski
Kuka niistä mutterien ja muiden härpäkkeiden hinnoista niin selvillä olisi, mutta tosiasia on, että kaksi suurta kaupunkia Helsinki ja Tampere luopuivat nivelbusseista, koska niillä ei saavutettu tavoiteltua hyöt6yä. Bussin käyttöikä on päästömääräyksetkin huomioiden enintään 15 vuotta kun se ratikan kodalla on kaksin- tai kolminkertainen. Näitä superbusseiksi ylväästi kutsuttuja matoja ei viedä mihin tahansa poikkeusreitille sen enempää kuin raitiovaunuakaan, joten se argumentti on tässä keskustelussa hyödytön. Oikeastaan tässä vaiheessa on turhaa kinata siitä, kumpi on parempi vaihtoehto, kun nykyinen järjestelmä toimii loistavasti. Reitit kattavat kaupungin melko tiheästi ja vuoronvälitkin ova matkustajien kannalta katsoen melko kohtuulliset. Raitiovaunuilla tai niillä supereilla ei suuria saavuteta. Vuorovälit pitenevät ja reittejä keskitetään, pysäkkejä harvennetaan ja matka sen jonkin kyytiin ja siitä kotiin pitenee useimmilla palvelujen käyttäjillä. Palvelutason säilyttäminen on tä'keää, sillä sen avulla turvataan myös se, että käyttäjämaksuilla cvrt vesi, sähkö terveys- voidaan kattaa riittävän suuri osa järjestelmän kutsannuksista
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
FinPat
Ja ratikka vielä suurempi riski
Pitkälle tulevaisuuteen menevät infrainvestoinnit sisältävät aina spekulatiivisia komponentteja elinkaariarvioissaan ja on hyvä että jopa vihreät ovat oivaltaneet tämän.

Olisi mielenkiintoista nähdä laskelma jossa ratikasta Turun kokoiseen kylään saadaan kannattava investointi ympäristössä jossa rahalla onkin hinta. Samaten olisi mielenkiintoista nähdä ratikan takaisinmaksu suunnitelma. Itse en olisi niin itsekäs että laittaisin lastenlapsien päälle raskaan velkataakan ideologisen muistomerkin rakentamisesta.


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veeti
Vast: Ja ratikka vielä suurempi riski
Uusia raitiotielinjoja täällä Pohjoismaissa rakentavat/ovat aloittamassa mm. Odense, Lund, Tampere, köpenhamina sekä Uppsala. Odensessa esimerkiksi päätettyjä investointeja raitiotiekäytävän vaikutusalueen rakentamiseen on 2 mrd € edestä. Nimenomaan raitiotien arvioidaan siellä vauhdittaneen investointipäätöksiä. Tästä yhteiskunnalle palautuu verotuloina takaisin tehty raitiotieinvestointi.

Odense on 175000 asukkaan kaupunki. Se levittäytyy kaikkiin ilmansuuntiin, eikä raitiotielle ole mitään erityistä maantieteellistä tarvetta vaan kysymys on kaupunkikehityshankkeesta.

Yleinset tunnelmat raitiotieliikenteen aloittaneista kaupungeista ovat poikkeuksetta positiivisia. Seillä missä raitiotie on avattu 10-20 vuotta aiemmin, ollaan tyytyväisiä siihen että aikanaan tehtiin päätös siitä ensimmäisestä linjasta, jota seuraava sukupolvi voi tarvittaessa jatkaa.

Malmössa, jossa raitiotien sijasta avattiin superbussilinja, on edelleen paineita raitiotien raitiotiepäätökselle. Vaikka superbussilinjaa käytetään paljon, se ei ole samalla tavalla vaikuttanut kuin raitiotie olisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
teppo
Totuus valjetkoon
Hienoa, että joku uskaltaa lausua tämän kaiken ääneen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää