Lukutaito ei kehity ilman riittävää koulujen työvoimaa
Väitetään, että vuonna 1917 Suomen itsenäistyessä 98 prosenttia suomalaisista oli jollakin tavoin lukutaitoisia. Tiedetään, että vuonna 2017 väestöstämme on noin 10 prosenttia toiminnallisesti lukutaidottomia.
Sain aloittamani lukutaitoon suuntautuvan vapaaehtoistyön osana tilaisuuden mitata erään toisen luokan oppilaiden tämänhetkisen lukutaidon. Ilahduttavaa oli, että kaikki oppilaat pystyivät etenemään helpohkoa tekstiä. Ymmärrettävästi taitotasossa oli huomattavia eroja. Hitaimmin edenneet käyttivät kuusinkertaisen ajan sujuvimmin lukeneisiin verrattuna. Lukuvirheherkkyys noudatteli suunnilleen samaa hajontaa.
Mitä johtopäätöksiä voisimme tehdä?
Sujuvimmin lukeneiden oppilaiden taito vastaa keskivertoaikuisten lukutaitoa. Suurin joukko lähestyy hyvää vauhtia kolmannella luokalla toivottavaa lukusujuvuutta. Harjaantumista toki vielä tarvitaan. Hitaimpien ja virheherkimpien oppijoiden tukitoimien tarve on kiistämätön.
Keiden on vastuu tukitoimien toteuttamisesta?
Perinteisen ajattelun mukaan koulu opettajineen päävastuullisesti vastaa lukemaan opettamisesta ja taidon harjaannuttamisesta. Opettajien mahdollisuudet vastata lukutaitovaatimuksiin riippuvat koulun resursseista. Lisääntyneiden sisällöllisten vaatimusten paineissa luokanopettajien mahdollisuudet tukea hitaasti oppivia lapsia ovat pienentyneet. Tukiopetus- ja jakotuntimahdollisuudet ovat entistä rajallisemmat.
Yleisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien vastuut painottuvat aikaisempaa enemmän sopeutumishaasteellisten oppilaiden tukemiseen. Perinteisiin luku- ja kirjoitustukitoimiin jää pakostakin vähemmän aikaa.
Nykyisellä koulujen työvoimaresurssilla lukutaidon opettamisen ja harjaannuttamisen tehostaminen on epätodennäköistä.
Monien oppilaiden vanhemmat kantavat huolta lastensa lukutaidon edistymisestä. Hitaasti edistyvien lasten tukeminen askarruttaa ja usein vanhemmat kokevat osaamattomuutta tukitoimissa.
Yhteisten auttavien keinojen löytäminen lapsen luokanopettajan kanssa saattaa olla korvaamaton apu tilanteen helpottamiseksi.
Ojaa ei synny ilman ojankaivajia. Lukutaitoisia lapsia ja nuoria ei kehity ilman riittävää koulujen työvoimaa.
Martti Saikkonen
Turku