Lukijoilta

Pyöräilijä ei voi koskaan luottaa

mihinkään eikä kehenkään

Turun Sanomissa 30.8. lehden toimittaja kertoi muutaman viikon kokemuksistaan arkipyöräilijänä. Toimittaja oli kokenut lukemattomia vaaratilanteita ja koki omasta mielestään jopa hengenvaaraa.

Sinänsä ansiokkaassa jutussa keskustelua herätti kuitenkin toimittajan kuvaama video hänen kokemistaan vaaratilanteista. Toimittajaa arvosteltiin muun muassa huonosta ennakoinnista ja suuresta tilannenopeudesta. Osa pyöräilijöistä piti tilanteita lähinnä lasten leikkinä.

Lähes koko elämänsä päivittäin pyöräilleenä ja videon tilanteita jatkuvasti kohtaavana olen kritiikistä täysin samaa mieltä.

Pyörällä liikkuva ei koskaan voi ajaa kaupungissa yhtä huolettomasti ja luottavaisesti kuin autolla liikkuva.

Pyörällä liikkuvan täytyy olla joka minuutti varpaillaan, koska eteen voi tulla mitä tahansa. Toisin kuin autoilijan pyöräilijän tulee olettaa olevansa näkymätön ja kulkevansa väylällä, jonka kuka tahansa voi ottaa haltuunsa, milloin tahansa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos auton kuljettaja joutuisi ajamaan samoissa olosuhteissa kuin pyöräilijä, hänen pitäisi Satakunnantiellä ajaa 20 km/h, koska ei voisi koskaan tietää, tallusteleeko tien varressa kasvavan jättimäisen pensaan takaa ajoradalle kännykkäänsä uppoutunut jalankulkija, onko mutkan jälkeen ajoradalla poikittain lastia purkava pakettiauto tai ajaako toinen auton kuljettaja kolmion takaa eteen sivuilleen katsomatta.

Auton kuljettaja joutuisi jokaisessa etuajo-oikeutetussa risteyksessä lähes pysähtymään ja ottamaan kolmion takaa tulevaan autokuskiin katsekontaktin vain varmistuakseen, että tämä varmasti pysähtyy.

Pyöräväylien tavoin suunnitelluilla ajoradoilla olisi pitkittäin renkaan levyisiä sadevesikaivoja. Jos ajoradoilla käyttäydyttäisiin kuin pyöräteillä, autoilijan olisi välillä pakko kiertää ajoradan tukkiva kuorma-auto jalkakäytävän puolelta. Risteykseen tulevat autot odottaisivat pääsyä liikennevirtaan keskellä tietä muun liikenteen tukkien.

Vaarallisimpia pyöräilijöitä kaupunkiliikenteessä ovat pyöräilijät, jotka kuvittelevat olevansa jalankulkijoita sekä pyöräilijät, jotka kuvittelevat istuvansa auton ratissa.

Edelliset pyöräilevät leppoisasti jalkakäytävällä kännykkäänsä pälyillen tai ajelevat koko pyörätien levyisesti kaverinsa kanssa jutustellen.

Jälkimmäiset ajavat vauhdilla olettaen, että heidät huomataan kyllä, olettaen, että infra on suunniteltu turvallisesti ja että kaikki pysyvät omilla väylillään liikennesääntöjä kunnioittaen.

Nämä "pyöräilevät autoilijat" yleensä aiheuttavat eniten vaaratilanteita, mutta ovat omalla tavallaan oikeassa.

Pyöräliikenneväylät tulisi suunnitella yhtä hyvin kuin autoliikenneväylät ja niillä pitäisi voida ajaa yhtä huolettomasti. Myös pyöräliikenteessä kaikkien pitäisi pystyä luottamaan siihen, että väylät ovat turvallisia ja johdonmukaisia ja että kaikki noudattavat yhteisiä pelisääntöjä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Me arkipyöräilijät tiedämme, että jokaisen nurkan takaa voi tulla eteen mitä tahansa ja osaamme pitää varamme ja ennakoida.

Me tiedämme, ettemme voi luottaa mihinkään emmekä kehenkään. Tunnemme tutut väylämme, mutta koemme elämää lyhentäviä kauhunhetkiä aina kun joudumme pyöräilemään tuntemattomilla reiteillä. Kun joudumme liikkumaan tutun reitin ulkopuolella, seisomme huuli pyöreänä ihmettelemässä, miten helkkarissa tässä nyt pitäisi lain mukaan pyöräillä ja että mihin se pyörätie katosi.

Olemme tottuneet pyöräilijän arkeen, muuta olemme heränneet vaatimaan parempaa.

Tero Rantaruikka

Arkipyöräilijä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (94)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mikki
Jalgradas ja jalankulkija
Jalankulkijaa sitä vasta kaupunkiliikenteessä poljetaankin! Esimerkiksi Verkahovin läheisyydessä, Hämeenkadulla, jokirannoilla ja kaikkien bussipysäkkien kohdalla pyöräilijät viilettävät tuhatta ja sataa. Jalankulkijoihin verrattuna ovat pyöräilijät semmoisia isoherroja, että oksat pois ja mummot lakoon.
Kävely on välttämätöntä - pyöräily ei ole välttämätöntä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
fillaristi
Vast: Jalgradas ja jalankulkija
Pyöräilijä ei kaupungissa voi polkea "tuhatta ja sataa", kun saa varoa päättömästi poukkoilevia jalankulkijoita. Kuljetaan nenä puhelimessa, ylitetään teitä päätä kääntämättä ja napit korvissa, niin ettei kuullakaan mitään. Bussipysäkeillä seistään pyörätiellä odottamassa bussia ja etenkin bussin saapuessa pysäkille ei koskaan voi tietää, mistä joku yhtäkkiä hyppää eteen. Kyllä kevyessä liikenteessä kävelijä on kuningas, kun heille on oikeutettua törttöillä miten vaan.

Ei ole kävelykään pakollista, aina voi jäädä kotiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajoneuvon kuljettajana pyöräilijän on annettava li
Vast: Jalgradas ja jalankulkija
Ai että bussin pysähtyessä ei voi tietää mistä joku hyppää tielle. Onhan se nyt helkkari ihan varmaa ettei bussi pysähdy turhaan pysäkille, vaan joku nousee bussiin, tai tulee siitä pois, ja silloin polokupyöräilijän on Velvollisuus hidastaa vauhtia ja antaa esteetön kulku tulee sieltä millainen hlö tahansa. Näin kertoo liikenneturvan yhteyspäällikkö: "Ajoneuvon kuljettajana pyöräilijän on annettava linja-auton kyytiin nouseville tai sieltä poistuville esteetön kulku. Oikea tilannenopeus on tässäkin liikennetilanteessa avainasemassa. Jos pysäkkiä lähestyessä näkee bussin pysähtyvän, voi matkustajien liikehdintää ennakoida ja hiljentää vauhtia jo hyvissä ajoin".

Törttöilyä on vain ja ainoastaan se ettei pyöräilijän tätä tajua!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
fillaristi
Vast: Jalgradas ja jalankulkija
Bussi voi myös tulla pyöräilijän takaa, jolloin pyöräilijä ei sitä näe. Silmiä kun ei ole selässä. Ihmiset kulkevat pyörätien yli lainkaan katsomatta ympärilleen. Totta kai pysäkkiä ohittaessaan tulee hiljentää ja ennakoida pitää, mutta pyörätie ei ole bussin odotuspaikka eikä sille voi jäädä bussista poistuessaan päättömästi hortoilemaan, vaan se tulee ylittää ja siirtyä kävelytien puolelle. Ongelma ei ole bussin pysähtyminen, vaan se, että pyöräilijä ei osaa ajatuksia lukea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kari K. Kanerva
Vast: Jalgradas ja jalankulkija
Samaa mieltä ja Turun liikennesuunnittelu suorastaan rakastaa näitä yhteisiä, jalankulkijan ja pyöräilijöiden vaarallisia yhteiskaistoja. Miksi näin?

Jokirannassa vielä varmasti joku jalankulkija vielä heittää henkensä, sillä niin hurjalla nopeudella siellä pyöräilijät singahtelevat.

Miksi aina pitää tapahtua joku surullinen taoahtuma, että joku tekisi vaaranpaikiille jotain.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
pyörä kun on keksitty...
Vast: Jalgradas ja jalankulkija
niin miksi sitä ei käytettäisi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paljon pyöräillyt
Kohti ymmärrystä
Monilta pyöräilijöiltä on jäänyt huomaamatta sellainen pikkuasia kuin että mikään laki ei vaadi ajamaan polkupyörää ja jos olosuhteet tai oma asenne tekevät ajamisesta haastavaa, on ehkä paras jättää se pyörä kotiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kohti ymmärrystä
Pyöräilemätön: Vingut pyöräilijästä ja kehoitat jättämään pyörän kotiin vaikka videolla selkeästi näkyy että ainoat muiden hengestä täysin piittaamattomat olivat liikkeellä autoilla. Asenteesi on todella kuvottava.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huono esimerkki muille
Vast: Kohti ymmärrystä
Jos toimittajaa vauhtisokeudessa matkii, niin selviytyminen hengissä menee enemmän tuurilla kuin ennakoivalla ajolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julmis
Vast: Kohti ymmärrystä
Pyöräilijä on trolli, jonka tekstejä on saanut lukea varsin paljon tästä aiheesta. Selkeästi ihminen joka luulee olevansa maailman napa. Onnea ja menestystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kohti ymmärrystä
Narsistina Julmis kihahti kun hänen sääntötulkintansa eivät olekaan oikeita eikä narsisti sellaista kestä. Siitä ei väärässä olevalle narsistille ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä syyttelemään muita trolleiksi ja kuvaavaa onkin taas se, että mitään perusteluita ei syytöksille ole, aivan kuten perusteluja ei löytynyt videon pyöräilijän väitetyille sääntöjen vastaisille toimille.

Julmis onkin tyypillinen kaksinaismoralisti joka syyttelee muita omista toimistaan, maailman navaksi itsensä siis on mieltänyt ja yrittää kääntää sitä toiseen suuntaan epäonnistuen siinäkin. Ja sekös taas riepoo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kävelijä
Vast: Kohti ymmärrystä
"Pyöräiljä" on juuri tyyppiesimerkki säännöistä välittämättömästä ja muita syyllistävästä asenteesta, joka kuvaa turkulaista polupyörilijää pahimmillaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kohti ymmärrystä
Eli kyllä ne väistämissäännöt koskevat myös kävelijää eivätkä ne mitätöidy vaikka joku kuinka ajaisi kävelijän mielestä liian lujaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asennevamma pyöräilyä kohtaan
Asennekoulutukseen
Ihmiset hyvät. Tilannenopeus on se, että ehtii reagoimaan yllättäviin tilateisiin. Toimittaja ehti jopa koulukadun puuatolon nurkan takana olevat väistämään. Tilannenopeus oli siis hyvä. Jos tilannenopeus olisi ollut liian kova, ei toimittaja olisi hengissä. Liian kova tilannenopeus tarkoittaa sitä, ettei kerkeä väistämään, eli törmää. Näin ei tapahtunut. Täällä on kaikkia "ammattilaisia" kommentoimassa, mutta käytetyt käsitteet ovat aivan hukassa. Huomauttaisin, että toimittaja ei tehnyt yhtään rikettä, eli hän ajoi sääntöjen mukaan.

On kummaa, miten pyöräilyaktiivi on sitä mieltä, että pyöräilijät ovat liikenteessä aivan omillaan. Niinhän se videon perusteella onkin. Autoilijat eivät tunne saatika noudata pyöräilyyn liittyviä liikennesääntöjä. Pyörä kuuluu liikenteeseen siinä missä muutkin ja sillä on täysin yhtä oikeudet ajaa siellä, missä saa ajaa. Pyöräily ollaan irroitettu yleisestä liikenteestä ja jos puolustat pyöräilyä joudut kritiikin kohteeksi. Vain pyöräilijöille kuuluu oma vastuu. Autot SAAVAT rikkoa sääntöjä avoimesti, sillä heillehän ei mitään käy. Pyöräilijä sitä kritisoidessaan saa vain vastauksen, että aja varovaisemmin, ettei satu. Jos tässä pitäisi joku laittaa liikennekouluun, niin se on autoilija. Väistämissäänmöt pätevät kaikkiin, oli väistettävä sitten auto tai pyörä.

Koskaan en olisi uskonut että pyöräily on näin tunteita herättävä aihe. Selkeäsi tunneperäisesti toimittajaan ollaan suhtauduttu, mutta mitä jos toimittaja olisi ollut autolla? Yhtä lailla kolmion takaa eteen kiilaava rikkoo lakia, tuli se sitten minkä liikennevälineen eteen. Kummaa kyllä, syyt sai niskoilleen väistettävä. Olisiko toimittaja autoilijana ollut syypää toisen rikkeeseen?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nuorena pyöräillyt
Vast: Asennekoulutukseen
Niin, toimittaja ehti reagoimaan nippa nappa. Hän oli siis tuurin varassa. Se on sama asia kuin liian suuri tilannenopeus. Itse sain tästä aikoinaan opetuksen, kun pikkutyttö hyökkäsi yhtäkkiä pysäkkikatoksen takaa eteeni. Onneksi hän ei jäänyt alle. Sen jälkeen opin käyttämään oikeaa tilannenopeutta. Toivottavasti jutun toimittaja oppii myös ennen kuin jotain ikävää tapahtuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jep
Vast: Asennekoulutukseen
"Nippa nappa" kyllä hidastaminen alkoi jo niin ajoissa, että vauhtia oli sen verran, ettei renkaat menneet lukkoon. "Nippa nappa" on hätäinen jarrutus ja osuma vältetään ns. nippa nappa. Sitä se nippa nappa tarkoittaa. Toki läheltä mentiin, mutta tilanteet olivat jo käytännössä ohi ja väistöliike jo tehty. Hiljaisilla vauhdeille voi mennä läheltä ohi, kuten videolla tapahtuikin. Toki se perhe kunnallisairaalantiellä teki tilaa sen verran, ettei hidastaa juuri tarvinut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
APA
Vast: Asennekoulutukseen
Nippa nappa selviytymisestä oli kyllä kyse ja jos nopeus olisi ollut maltillisempi vaarallisessa paikassa, niin ei voisi puha tuurista. Nyt kyseessä oli nyt kyllä tuuri, vaikka ns. "pyöräilijät" haluaisivat muuta väittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vai niin
Vast: Asennekoulutukseen
Ai missä tilanteessa oli nippa nappa hengen lähtö lähellä? Puhummeko nyr varmasti samasta videosta? Nippa nappa on osuma tai jarruraita jarrutus. Jos on aikaa jarrutella, kuten videossa oli, niin mistä ihmeestä sinä puhut? Toimittaja ei äkkijarruttanut missään kohtaan välttääkseen osumaa, vaan hidasti ja hidastamine alkoi ajoissa, eli sitä voisi kutsua hyväksi tilannenopeudeksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kallio
Turpo lopettakaa hyssyttely
Nyt pitää vähän kritisoida näitä pyöräilijöitä, jotka sanoivat tilanteita lasten leikiksi. On totta, etteivät ne ollee kovin vakavia, mutta jatkuva liikennesääntöjen rikkeisiin ei kuulu olla arkea. Ei tuollaiseen kuulu tottua, vaan se pitää kitkeä! Mitä tekee pyöräilyjärjestöt? Lisäävätkö he sääntöjen näkyvyyttä? Eivät. He varoittavat vain ajamaan varoivaisemmin. Pelkkiä heijastimia jakaessa ei tehdä pyöräilystä yhtään parempaa. Turpo hyvä. Enemmän kritiikkiä liikennerikkojia kohtaan. Enemmän näkyvyyttä. Nyt te lähinnä vain pahoittelette pyöräilyänne koko kaupungille. Anteeksi että ajamme täällä. Koitamme pysyä poissa jaloista ja väistämme aina, vaikka muut eivät. Oikea aktivisti meninkiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Poliisi sallii laittomuudet
Vast: Turpo lopettakaa hyssyttely
Ei jatkuva liikennesääntöjen rikkeisiin ei kuuluISI olla arkea, mutta valitettavasti se vaan on ja jalkakäytävillä pyöräillään surutta, kun poliisi ei viitsi vaivautua tekemään mitää tai edes pysähtymään ja jalkautumaan autostaan. Tämä on niin ikävästi ja monta monta kertaa nähty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Poliisin tarttis tehrä jottai
Vast: Turpo lopettakaa hyssyttely
Laittomuuksia saa pyörällä tehdä niin kauan, että siihen virkavalta vaivautuu puuttumaan. Pienet on tietenkin poliisiin resurssit ja duunia paljon, mutta ainoa, joka voi jotain näille välinpitämättömille ja laista piittaamattomille pyöräilijöille tehdä, on poliisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hengen lähtö vai pikku rike
Vast: Turpo lopettakaa hyssyttely
Jalkakäytävä pyöräily on se ongelmista pienin! Mistä tuokin tuli mieleen? Kolmion takaa tuleva rekka tappaa, kun asfalttitien sijaan laattatiellä ajava pyörä ei aheuta mitään vakavia tilanteita. Ei se tosin poista sitä faktaa, etteikö kävelytiellä voisi ajaa vaarallisesti, mutta kuinka monta kuolemantapausta on viimeisen kymmenevuoden aikana tapahtunut vastaavassa tilanteessa? Kuinka moni pyöräilijä on taas jäänyt auton alle, jonka olisi pitänyt väistää? Kun selvität tämän, niin tajuat, kumpaan kannattaa kiinittää enemmän huomiota.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää