Lukijoilta

Hukkuuko kuuro, kun muut pelastuvat?

Turun satama on Suomen toiseksi suurin matkustajasatama ja Ruotsin liikenteessä selkeä ykkönen. Vuonna 2016 matkustajia oli jo neljä miljoonaa.

Kesällä on myös uutisoitu, miten Helsingistä on tulossa maailman suurin matkustajasatama. Vuonna 2016 matkustajia oli jo 12 miljoonaa, eli kun mukaan lasketaan Turun satama, määrä nousee 16 miljoonaan.

Laivamatkat Tukholmaan ja Tallinnaan ovat helppoja vaihtoehtoja myös vammaisille. Suomesta on tullut esteettömämpi, mikä tarkoittaa, että vammainen henkilö voi elää entistä itsenäisempää elämää myös vapaa-ajallaan.

Matkustamisesta on tullut helpompaa, kun matkustajaterminaalit ja lentokentät ovat esteettömiä ja avustuspalveluita on saatavilla.

Yksi asia on kuitenkin jäänyt huomioimatta: mitä jos matkalla sattuu jotain, ja matkustajalaiva joudutaan evakuoimaan? Miten esimerkiksi kuuro saa tiedon hätätilanteesta, jos hän nukkuu hytissään, eikä kuule hälytysmerkkiä?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan 15 prosenttia ihmisistä on tavalla tai toisella vammainen. Näin ollen vammaisia laivamatkustajia on vuosittain noin 2,5 miljoonaa. Väestön vanhetessa vammaisten matkustajien määrä kasvaa edelleen.

On siis erittäin tärkeää, että varustamohenkilökunta tietäisi, miten kohdata ja pelastaa erilaisia vammaisia.

Viime vuonna Suomi ratifioi YK:n yleissopimuksen vammaisten henkilöiden oikeuksista. Siinä mainitaan selvästi vammaisten henkilöiden suojelu ja turvallisuus vaaratilanteissa.

Miten kuuro saa tiedon hätätilanteesta, jos hän nukkuu hytissään, eikä kuule hälytysmerkkiä?

Vammaisten pitää itsekin aktivoitua asiassa, ja niin viime vuonna käynnistyi Mutual Trust-projekti, jossa vammaisia harjoitushenkilöitä osallistuu erilaisiin pelastusharjoituksiin. Projekti tuottaa myös tietoaineiston varustamoille ja pelastusviranomaisille, jotta he tietäisivät, miten kohdata ja pelastaa erilaisia vammaisia.

Yhteistyössä on mukana 14 vammaisjärjestöä, viisi pelastusviranomaista ja neljä varustamoa. On ollut hienoa nähdä, miten aktiivisesti myös varustamot ovat lähteneet mukaan yhteistyöhön.

Onnettomuuksia tapahtuu kuitenkin muuallakin kuin merellä.

Olisi tärkeää, että jokainen palomies, poliisi ja rajavartija tietäisi, miten kohdata ja pelastaa erilaisia vammaisia.

Tie tähän käy opetuksen kautta, ja siksi toivomme, että pelastusviranomaisten koulutuksissa otettaisiin käyttöön Mutual Trust -projektin kehittämä tietoaineisto vammaisten pelastamisesta. Näin jokainen maassamme asuva ja matkusteleva tietäisi, että kuurokin pelastetaan hytistään, jos laiva uppoaa.

Daniel Saarinen

Projektikoordinaattori

Mutual Trust -projekti