Raitiotietä on jo kokeiltu
Jorma Jäntti väittää, että katuverkko ei tarvitse enempää katutilaa, jos raitiotieratkaisu otettaisiin käyttöön, mutta mielestäni tarvitaan.
Raitiovaunuista joudutaan poistumaan kaduille rakennettavalle korokkeelle. Vai noustaanko vaunusta suoraan kadulle tai ajotielle, koska raitiovaunu ei voi siirtyä kadun reunaan, kuten bussit voivat.
Kaikkia kaupunkilaisia ei voida asuttaa raitiotiereitin varteen ja siksi on kaupunkirakentamisen kannalta harhauttavaa kertoa, että kaupungin ilme parantuisi tiiviimmän rakentamisen ansiosta.
Turkua on rakennettu moniin eri suuntiin ja rakentamiseen tarvittavaa tonttimaata löytyy riittävästi. Asukasluvun on laskettu kasvavan mahdollisesti 200 000:een vuoteen 2030 mennessä.
Mikäli kasvuvauhti on tätä luokkaa, niin yksi raitiotieverkko ei paranna Turun julkisen liikenteen sujuvuutta nykyistä bussiliikennettä paremmin. Linja-autot ovat joustavia ja voivat rattia kääntämällä mennä melkein minne halutaan.
Ymmärrän Jorma Jäntin näkemyksen asiasta, mutta Turku on kerran purkanut toimivat, keskustan liikennettä hoitaneet raitiotielinjat, jotka auttoivat muun muassa työmatkaliikennettä.
Nyt ei enää tätä raitiotieratkaisua tarvita, ja hinta pitää myös tunnustaa liian kovaksi saatuun hyötyyn nähden.
Jouko Laakso