Bussi kuljettaa kyllä
Entinen lautakuntatoverini Jorma Jäntti on kovasti kirjoitellut Turun raitiotiehakkeesta. Pikaraitiotiestä tullut raitiotie, johon on kovasti kiinnostusta saada kehyskunnat maksumiehiksi.
Kaarinassa meillä on päätös tukeutua BRT-busseihin runkolinjoilla, ei kalliiseen kiskokalustoon.
Meillä on nytkin melko toimiva joukkoliikenne, niin miksi ottaisimme lisävelkaa vanhentuneeseen ja kankeaan tekniikkaan? Tulevaisuus on ladattavissa järjestelmissä ja robottiautoissa.
Vihreä väite raitiotiestä tulevaisuuden ratkaisuna ei ole paikkaansapitävä. Painavan raudan raahaaminen edestakaisin kuluttaa paljon energiaa, pitkät pysäkinvälit eivät sovi huonojalkaisille ja asuntojen hinnan nousu on outo peruste, kun jo nyt asuminen on aivan liian kallista pääosalle meistä.
Kumipyöräliikenteeseen on jo nyt saatavana 250 paikkaisia linja-autoja. Pitää ajatella tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Erikoisväyliä ei tarvitse rakentaa Turun ulkopuolelle, kun liikenne hoituu nykyisiä väyliä pitkin erinomaisesti. BRT-bussien väyliä voi hyödyntää muukin hyötyliikenne.
Henkilöautoliikenteen osuus on joukkoliikenteestäkin 85 prosenttia, ja tämä kätevä liikkumisen muoto vain sähköistyy tulevaisuudessa, nopeammin kuin vihreät veljet uskovatkaan.
Meillä Kaarinassa on tärkeämpiäkin rahareikiä odottamassa kuin verovarojen tuhlaaminen päällekkäiseen joukkoliikenteeseen, esimerkiksi koulujen sisäilma-asioiden hoidossa.
Matti Alander
Kaupungin hallituksen puheenjohtaja
Kaarina