Lukijoilta

Kevät toi muutakin
kuin muurarin

Mitkä ovatkaan moottoripyörän ”kriteerit”, pohti kirjoittaja Liedon motoristikirkkoon menijöitä katsoessaan.
Mitkä ovatkaan moottoripyörän ”kriteerit”, pohti kirjoittaja Liedon motoristikirkkoon menijöitä katsoessaan.

Keväistä traditiota, moottoripyöräkansan ja varsin moninaisten ajopeliensä hartausmatkaa Lietoon 12.5. sivusta seuratessani, nousi siinä kulkueen – tai oikeastaan miltei paraatin – ohitseni lipuessa mieleeni muutama kysymys. Tietäjät vastatkoon.

Sanakirja kertoo moottoripyörän olevan ”kaksipyöräisen, moottoroidun (yli 50 cm3) ajoneuvon, jossa pyörät ovat samassa linjassa peräkkäin”. Vaan mitä ovat siis lukuisat näkemäni kolmipyöräiset ajoneuvot? Entä, jos pyöriä olisikin ollut neljä? Avoautojako? Tai entä, jos ne olisivat katettuja? Enkä tarkoita sivu- taikka perävaunujen vaikutusta. Miten rajanveto tehdään? Eihän muinainen Messerschmidtkään kahden etu- ja yhden takapyöränsä kanssa sentään tainnut auto olla. Vaikka katettu olikin.

Toinen melko pitävä, joskaan ei tieteellinen, empiirinen havaintoaksioomani on, että ajopelien moottorien tilavuudet ja tehot, varustelutasot, ulkonäön vaikuttavuus ja arvatenkin myös hinnat, ovat määrällisesti suoraan verrannollisia ajajiensa ikään, pyylevyyteen ja parrakkuuteen. Siinä oiva väitöskirja-aihe vapaasti käytettäväksi jollekin sosiologian jatko-opiskelijalle.