Taksitoiminnan oltava luvanvaraista
Ismo Reunamo kirjoitti haluavansa taksitoiminnan vapaaksi oikeudeksi kenelle tahansa (TS 27.12.). Näin taksiautoilijan tyttärenä haluan oikaista muutamia harhakäsityksiä. Kirjoittaja kritisoi taksien hintoja, mutta kuinka paljon työnantajakulut Suomessa ovat ja paljonko itse auton kulut ovat? Harva taksikuski pääsee edes kohtuullisille keskipalkoille alle 12 tunnin työpäivillä.
Itse autoilijatkaan eivät pääse rikastumaan, sillä Suomessa kulurakenne ei anna siihen mahdollisuutta.
Halutaanko Suomeen siis villinä rehottava ja harmaata taloutta edistävää toimintaa, jos kuka tahansa pystyy ilman taksilupaa alkaa harjoittaa ammattia?
Väitän vahvasti, että asiakkaiden turvallisuus on silloin vaakalaudalla ja esimerkiksi lakisääteisiä vakuutuksia ei hoideta asianmukaisesti. Hintojen lasku ei ole mahdollista kuin kiertämällä lakisääteisiä velvoitteita.
Kirjoituksessa kritisoidaan takseja myös sääntöjen rikkomisesta. Varmasti myös taksikuskien joukossa on huonoja esimerkkejä, mutta pääsääntöisesti taksit hoitavat työnsä moitteettomasti. Vastoin väitettä käyttääkseen takseja ei tarvitse olla lottovoittaja. Monelle on edullisempaa käyttää takseja ja julkisia sopivassa mittasuhteessa kuin pitää esimerkiksi omaa autoa.
Arvostetaan siis takseja, jotka ovat palveluksessamme myös keskellä yötä.