Julkisen hammashoidon
asiakkailta arvostusta
Toimittaja Rebekka Härkönen ihmetteli kommentissaan (TS 9.12.) sitä, miten julkiseen hammashoitoon hakeutuvat väkivaltaisimmat ja tökeröimmät hammaslääkärit. Kommenttia värittivät toimittajan omat lapsuuden hammashoitokokemukset.
Kirjoitus on herättänyt yli 200-päisessä henkilökunnassamme runsaasti ihmetystä ja pahaa mieltä. Suun terveydenhuollossa pyritään suurista potilasmääristä huolimatta palvelemaan jokaista asiakasta yksilöllisesti ja laadukkaasti. Asiakkaamme ovatkin tämän huomanneet ja arvostavat palveluitamme. Vuosittain tehtävän laajan asiakaskyselyn arvosana on noussut vuosi vuodelta. Vuonna 2009 se oli 9,4 asteikolla 4–10.
Tietääkseni kukaan ei ole tutkinut, miten hammaslääkäri valitsee toimintasektorinsa. Pitkän urani aikana olen huomannut, että terveyskeskukseen hakeutuvat ne, jotka haluavat hoitaa kaikenikäisiä potilaita, eli myös lapsia ja nuoria sekä myös ne, jotka kokevat potilaiden ”rahastuksen” hankalaksi.
Hammaslääkäreiden työhyvinvointitutkimuksen mukaan lähimmäisen auttaminen ja hyvät hoitosuhteet ovat voimavaroja, joiden turvin kaikki hammaslääkärit kokevat yhä uudelleen sitä työn iloa, jonka varassa työtä jaksaa ja haluaa tehdä innolla vuodesta toiseen.