Lukijoilta

Voi kaunista Marttia !

Mitä enemmän ihmisiä haitattavaksi, sitä enemmän haitallista liikennettä, sanoo kirjoittaja peläten miten käy Martin alueen, jos liikennettä ohjataan sitä kautta Turun keskustaan.
Mitä enemmän ihmisiä haitattavaksi, sitä enemmän haitallista liikennettä, sanoo kirjoittaja peläten miten käy Martin alueen, jos liikennettä ohjataan sitä kautta Turun keskustaan.

Minusta ei saa edunvalvojaa – minulla ei tarvitse olla paremmin kuin jolla kulla muulla. Mutta haittoja minäkin vastustan ja haluan vähentää.

Turun Sanomissa (15.11.) kerrottiin miten Turussa Karjakadun läpikulkuliikenne haittaa alueen omakotitalojen asukkaita. Kuinkahan paljon näitä ihmisiä Turun yhdellä viehättävimmällä alueella asuukaan.

Kaupungin johtavat liikennevirkamiehet eivät myöskään korvaansa lotkauta ajatukselle, että Vähäheikkiläntietä levennettäisiin ja jatkettaisiin aina Helsingin väylälle saakka. Ja sen tien varressahan on myös omakotiasutusta. Ja asukkaitakin – kuinkahan monta. Siellä olisi kuitenkin tilaa levennyksille.

Tosin en itsekään kannata vaihtoehtoja, jotka suosivat yksityisautoilua, mutta jotain yksityisautoilun haittojen tasaamista suhteessa asukasmäärään sietäisi miettiä. Hei – tule tänne Stålarminkadulle, Martinkadulle ja Kuninkaankartanonkadulle – ja vielä Itäiselle Pitkällekadulle. Ihan vaikka liikennettä laskemaan – ja asukkaitten määrää kadun varressa.

Tee yksinkertaisia laskutoimituksia. Kuinka monta autoa haittaa kullakin alueella Itäharjulla ja Nummenpakalla, Vähäheikkiläntien varrella ja Martissa ja kuinka montaa asukasta. Tulet hämmästymään. Haitallisten autojen ja haitattujen ihmisten lukumäärissä on melkoinen ero kolmen alueen välillä. Mitä enemmän ihmisiä haitattavaksi, sitä enemmän haitallista liikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ja ero senkun kasvaa. Myllysillalle tullee Ulla Vierimaan (kok) haluama neljäs kaista. Uusi Hirvensalon siltakin rakennettaneen paikkaan, joka ei ohjaa liikennettä ratkaisevasti itään – Kaarinan suuntaan, vaan pahimmillaan tai osittain Martin kautta keskustaan (lue toriparkkiin). Onneksi viimeksi mainitussa on monta muttaa matkassa kuten esim. kunnallisvaalit. Ehkä me Martin asukkaat äänestimme kerta kaikkiaan väärin viime kerralla.

”Yksityisautoilun
haittojen tasaamista suhteessa asukas-
määrään sietäisi
miettiä.”

Ja kukaanhan – eivät ainakaan liikenneinsinöörit ja ekonomistit – ei tiedä, että liikenteen melu- ja saastehaitat ovat vahingollisia terveydelle.