Odotettu tuho turmeli
Turun Myllysillan
Työskennellessäni 1960- ja 70-luvuilla Turun kaupunginhallituksessa toi kaupunginjohtaja Väinö Leino kokoukseemme käsiteltäväksi kaupungin siltojen, katujen ja teiden rakentamisesta vastaavan insinööri Karsteenin kanssa yhdessä valmistamansa tarjouspyynnön julkaisemisen Myllysillan rakentamisesta sanomalehdissä.
Tarjouksia tuli useampia. Ne käsiteltiin kaikki kaupunginhallituksessa. Rakennustarjouksista oli kaupunginhallituksen mielestä paras Oulussa toimiva sillanrakennusfirma. Tämän firman tarjous tuntui järkevältä. Toteuttaminen olisi tapahtunut molemmista päistään ja kahden puolen sillan keskustaa rakennettavilla teräs-betonisilla kannatusrakennelmilla sekä sillan kannen kiinnittäminen niihin sopivalla teräsmäärällä ja tarpeeksi lujalla betonisekoituksella.
Ennen kuin Myllysillan toteuttaminen pääsi alkuun saapui Turkuun sillan myöhemmin rakentaneen helsinkiläisen sillanrakennusfirman myyntimiehet keskustelemaan Turun kaupunginvaltuustossa tuntemiensa valtuutettujen kanssa. Ja niinhän kävi, että firma sai sillan tehdä.
Nyt on nähtävissä, että Turun kaupunginhallitus ja Karsten olivat alun pitäen täysin oikeassa siitä, että Myllysillan rakentaminen olisi pitänyt antaa oululaisen sillanrakentamisyhtiön toteutettavaksi.