Lukijoilta

Punaiset laput helpottavat
monia ruokakaupassa

TS/Ari-Matti Ruuska<br />Monet metsästävät elintarvikkeita, joita saa puoleen hintaan viimeisen myyntipäivän lähestyessä.
TS/Ari-Matti Ruuska
Monet metsästävät elintarvikkeita, joita saa puoleen hintaan viimeisen myyntipäivän lähestyessä.

Joka päivä ruokakaupoissa kohtaa kuluttajan punaisten/keltaisten hintalappujen liepeillä - aina vaan kallistuvan ruoan ahdingossa yhä useammat perussuomalaiset etsivät ruokakauppalaskun alennusta silmät tarkkoina.

EU ja laki ovat asettaneet tiukat määritykset ruoan viimeisestä myyntipäivästä. Vanhaa ruokaa ei saa myydä eikä pitää esillä. Vanhaa ruokaa ei saa myöskään jakaa ilmaiseksi. Keinoksi estää täystappio kauppa keksi punaiset hintalaput, jotka houkuttelevat ostamaan 20-50 prosentin alennuksella kunnon ruokaa viimeisenä myyntipäivänä.

Kaupoissa vaeltelee runsaasti toivorikkaita kansalaisia sisäfileiden liepeillä löytääkseen kaksi pihviä yhden hinnalla. Varsinkin kylmäaltaiden ympärillä parveilee etsijöitä, jotka poimivat useasti laatua puoleen hintaan. Ruoan kallistuessa arvokkaimmat tuotteet useasti lojuvat ostamattomina odottaen punaista alelippua, joka vasta siirtää lohimedaljongit kansalaisen ostoskoriin.

Kauppa tietää, kuinka tuotteet hinnoitellaan - kokonaiskate ratkaisee ja kaupankin pitää tuottaa voittoa. Laatu-, merkki- ja erikoistavaroissa hinnat ovat korkeita, koska hyvän ostovoiman omaava kykenee maksamaan sen kateylimäärän, mikä taas sisäänveto- ja viimeinen myyntipäivä-aletuotteiden hinnoitteluissa jaetaan rahastaan tarkoille kuluttajille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sanotaan, että ilmaista lounasta ei ole. Juuri niin, tuon punaisen lapun laatutuote puoleen hintaan viimeisenä myyntipäivänä maksatetaan muilla asiakkailla kokonaishinnoittelun yhteydessä. Tässä tapahtuu tulonsiirto "ei niin hinnoista tarkoilta" heille, jotka ovat tarkkoja tai jopa pakotettuja etsimään ale- ja viimeisen myyntipäivän tuotteita.

Niin sisäänveto- kuin punaisten lappujen tuotteet muuntavat kauppojen valikoimaa. Kysytyt tuotteet menevät kaupaksi ja viimeiselle myyntipäivälle lojumaan jäävät poistuvat seuraavista kaupan tilauseristä tukkukauppoihin. Nouseva elintarvikehinnoittelu yksinkertaistaa ruokaamme, erikoisuudet vähentyvät ja liian kalliit tuotteet poistuvat.

Punaisten lappujen hinnoittelu on tuottanut aivan uuden ostajaryhmän, etsijät, jotka erityisesti suurien kaupunkien alueilla vaeltavat, useilla kun aikaa on, kaupasta toiseen etsien ruokaa puoleen hintaan. Varsinkin pienituloiset yksinäiset, rahastaan tarkat ja suuret lapsiperheet poimivat possun sisäfilettä, jopa kahden euron kilohintaan, pakastimiinsa ostoskorien täydeltä.

Punaiset ja keltaiset alelaput ruokatuotteissa ovat merkki kaupan vääristä valinnoista hyllyihinsä. Tuotekategoriat muuttuvat ja hinta ratkaisee. Kuinka tämä näkyy kaiken kaikkiaan ruokapöydissämme, jää kuluttajien itsensä ratkaistaviksi. Ilmaisia lounaita ei ole olemassa, mutta tulonsiirto on jo nyt tosiasia, joka mahdollistaa herkut säästeliäämmän ja vähävaraisemmankin pöytään. Kansantaloudelle on viisaampaa syödä hyvä ja laadukas aleruoka, kuin kipata se kaatopaikalle.

Ilkka Luoma