Eläkeläislippujen
hintaa laskettava
Turun liikennelaitoksella on ongelmia kannattavuuden suhteen ja me veronmaksajat olemme maksajia. Onko TLO:ssa ajateltu, mitä tuotteen hinnan alennus vaikuttaa kannattavuuteen? Joskus nimittäin tuotteen saatavuuden hinnan alennus saattaa jopa nostaa yrityksen kannattavuutta uusien potentiaalisten asiakkaiden kautta!
Onko TLO:ssa laskettu, paljonko se saisi uusia potentiaalisia asiakkaita eläkeläisistä?
Suuret ikäluokat, hyvin toimeentulevatkin, ovat jäämässä eläkkeelle ja tulotaso laskee sen verran, että moni laskee tarkkaan, kannattaako enää ajaa omalla autolla vai siirrytäänkö bussin käyttäjäksi vai fillaristiksi.
Itse olen siirtynyt vastikään polkupyörän käyttäjäksi eläkkeelle siirtymisen jälkeen ja olen harkinnut jopa omasta autosta luopumista! Minusta ei tule koskaan TLO:n asiakasta nykyisillä hinnoilla ja näin ajattelee kuulemani mukaan moni muukin. Asun lähiössä ja käyn 2-3 kertaa viikossa keskikaupungilla. Käyttäisin mielelläni bussia, mutta jopa omalla autolla keskustassa käynti tulee halvemmaksi!
Matkan hinta 2,50 rajoittaa nykyään julkisilla kulkuneuvoilla matkustamista, kun tulotaso on huomattavasti laskenut. Onko TLO:ssa laskettu, kuinka paljon he tulisivat saamaan uusia asiakkaita laskemalla eläkeläislipun hintaan oikeuttavaa ikärajaa 65 vuodesta todelliseen eläkeläislipun myöntämisikään? Uskoisin hyvin monen eläkeläisen siirtyvän oman auton käytöstä julkisiin kulkuneuvoihin 1,40 euron hinnalla. Sehän olisi kaikki ylimääräistä tuloa TLO:lle! Vähemmän olisi nipistettävää palkka- ym. menoista!
Antero Hirvonen
Tuore 64-vuotias eläkeläinen