Palautusmahdollisuus
olisi tuonut hyvän mielen
Ostin pikkumaton eräästä huonekaluketjumyymälästä. Matto ei sopinutkaan mitenkään sisustuksen väreihin, joten olisin vaihtanut tuotteen seuraavana päivänä toiseen väriin.
Mattoja katsellessani en huomannut seinällä ollutta ilmoitusta siitä, että matoilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta eikä myyjä ostopäätöstilanteessa siitä erikseen maininnut. Niinpä myymälä ei suostunut vaihtamaan mattoa toiseen väriin.
Ostokseni oli pieni, mutta ajattelen niitä asiakkaita, jotka ostavat satojen eurojen mattoja ja matto ei sovikaan sisustukseen värin suhteen. Kuluttajan kannattaa todella tarkasti miettiä millä ehdoilla ja mistä mattonsa ostaa.
Tiedustellessani asiaa kuluttaja-asiamieheltä hän todellakin sanoi, ettei myyjillä ole velvollisuutta antaa tuotteille vaihto- tai palautusoikeutta ellei kyseessä ole virheellinen tuote. Itse olisi pitänyt tietää tämä lainkohta tai huomata seinällä oleva teksti.
Kirjoitan tämän siksi, että kuluttajat huomaisivat erikseen kysyä tuotteiden vaihto- ja palautusoikeudesta. Kalliiden mattojen osalta väärä väri saattaa harmittaa vuosia.
Väärän valinnan tehnyt pienasiakas