Lukijoilta

Kirjoittajavieras: Bussilippujen hintoja
alennettava reilusti

TS/<br />Johannes Yrttiaho
TS/
Johannes Yrttiaho

Johannes Yrttiaho

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen kertoi (TS 3.4.) sen, mikä on ollut asioita seuraavien tiedossa jo kuukausia: Turun joukkoliikenne on taas talousvaikeuksissa. Tänä vuonna budjetti tullaan ylittämään peräti kahdella miljoonalla eurolla.

Budjettia laadittaessa on tehty raskaita virheitä, ei ole otettu huomioon kustannusnousuja, jotka kyllä olivat nähtävissä jo budjetista päätettäessä. Lisärahan sijaan valtuuston enemmistö pakotti joukkoliikenteen tänäkin vuonna linjaston ja bussivuorojen karsintaan. Vuonna 2007 jouduttiin nostamaan lisäksi myös lippujen hintoja, samoin vuonna 2006.

Jos rahaa budjettivajeen täytteeksi ei nyt myönnetä, lippujen hintoja korotetaan rajusti tänäkin vuonna. Vain Vasemmistoliitto on järjestelmällisesti vaatinut joukkoliikenteelle lisärahoitusta kuluvan valtuustokauden aikana ja vastustanut hinnankorotuksia sekä palvelutason heikennyksiä päätöksenteon kaikissa vaiheissa.

l

Lippujen hintojen vuosia jatkunut nousu ja bussivuorojen karsinta on saanut aikaan matkustajakadon. Turun joukkoliikenteessä tehdään nyt vuosittain kolme miljoonaa matkaa vähemmän kuin 2000-luvun alussa. Matkamäärien ja lipputulojen väheneminen nakertaa vääjäämättä joukkoliikenteen taloudellista perustaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos joukkoliikenne kaupungissa ei ole toimivaa, yksityisautoilu kasvaa. Turussa kasvu on ollut erityisen ripeää, 3-4 prosenttia vuosittain. Autoistuminen lisää ruuhkia, liikenneonnettomuuksia, melua ja ilmansaasteita. Se johtaa myös liikkumismahdollisuuksien epätasa-arvoon asuinpaikan ja varallisuuden mukaan.

Ei ole yllätys, että nykyinen joukkoliikenteen ahdinko on seurausta erityisesti poliittisen oikeiston ja sen myötäjuoksijoiden hellimästä "käyttäjä maksaa" -politiikasta, jossa verovarojen osuus budjetista asetetaan tietoisesti täysin riittämättömäksi.

Alibudjetoinnilla joukkoliikenne on jo vuosia pakotettu jatkuviin säästöihin, jotka pitkällä aikavälillä ovat heikentäneet sen talouden kokonaisuutta ratkaisevasti.

Hyvä joukkoliikenne on kustannettava nykyistä suuremmalta osaltaan yhteisesti verovaroilla, jos se halutaan saada linjaston ja hintojen puolesta kaikkia kaupunkilaisia palvelevaksi ja yksityisautoilun kanssa kilpailukykyiseksi.

l

Epärealististen budjettiraamien nikkaroimisesta on nyt pikaisesti siirryttävä rakentamaan reilusti parempaa joukkoliikennejärjestelmää. Turun joukkoliikenne tarvitsisi jo tänä vuonna budjettivirheiden paikkailun lisäksi tuntuvaa elvytystä ja kaupungin tuen pysyvää nostamista.

Vasemmistoliitto on tarjonnut joukkoliikenteen vaikeuksiin ratkaisuksi hinnankorotusten sijaan lippujen hintojen tuntuvaa alennusta. Radikaali hintapolitiikka tarjoaisi ulospääsyn kierteestä, jossa matkustajien määrä ja lipputulot vähenevät ja palvelut rapistuvat. Se lisäisi joukkoliikenteen suosiota ja avaisi joukkoliikenteen kehittämiselle uusia näköaloja.

Kirjoittaja on Turun joukkoliikennelautakunnan jäsen (vas).