Lukijoilta

Turun pysyttävä erossa
jätekuljetusmonopolista

Mikäli Turun kaupunki alkaa kilpailuttaa jätteenkuljetuksen meidän asukkaiden puolesta, seuraa siitä vääjäämättä palvelutason välitön lasku. Kaupunki valitsee tapansa mukaan halvimman tarjouksen, otetaanko huomioon muutakin kuin hinta?

Jätteenkuljetuksen hinta ei kuitenkaan missään nimessä saa nousta nykyisestä, siinäpä haastetta kaupungille. En vieläkään ymmärrä, miksi kaupunki haluaa itselleen lisää töitä ja vastuuta. Lisäksi kilpailutuksen hinta nousee niin suureksi, että se pitää kilpailuttaa kansainvälisesti. Tarkoittaako tämä mahdollisesti sitä, että jatkossa esimerkiksi venäläiset tai virolaiset hoitavat jätteenkuljetukset?

Kaupungille siirtyy vastuu palveluntuottajan valinnasta, entä jos tulee ongelmia palveluntuottajan kanssa, takaako kaupunki ratkaisevansa ongelmat?

Ympäristön kannalta on tietysti järkevää, että samalla alueella ei ajaisi usean eri yhtiön autot perätysten. Vaikka sama yhtiö hoitaisi kaiken, silti autoja menee perätysten. Ensin menee roska-auto, sitten paperiauto ja vielä lopuksi lasiauto eli teimme niin tai näin kierrätyksen myötä erilaisia keräysautoja liikkuu entistä enemmän.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myönnän, että esimerkiksi Vasaramäessä on kyseinen ilmiö. Joillakin kaduilla yhdellä tai kahdella kiinteistöllä on eri yhtiöt hoitamassa jätehuoltoa kuin muilla kadun varren kiinteistöillä. Tähänkin riittäisi määräys/ohjeistus kaupungilta, että palvelu tulee ostaa siltä yhtiöltä, jolla on kyseisellä kadulla enemmistö kiinteistöjen jätehuollosta hoidettavanaan. Jospa Turku kuitenkin pysyisi erossa monopolijärjestelmästä, eikä sotke hyvin toimivaa olemassa olevaa järjestelmää ainakaan kovin paljon.

Tuleekohan jätteestä tulevaisuudessa arvokasta? Tämä tarkoittaa sitä, että jätteenkuljetusyhtiöt maksavat siitä, että saavat hakea jätteemme pois.

Tomi Viitanen

Puheenjohtaja Vasaramäen Omakotiyhdistys r.y.